Podporuji stávku zemědělců!

Neměl jsem v plánu už blogovat do bakalářské zkoušky, která mě čeká právě zítra v 8 hodin ráno, ale udělám výjimku. Na jednom blogu jsem si přečetl kritiku, že zemědělci by se neměli podporovat, protože je jich „zjevně moc a potravin také“.

Tohle fakt může napsat jen někdo, kdo má buď v hlavě fest nasráno, nebo o problematice ví velký kulový. Ano jídla tu máme hodně, ale v jaké kvalitě? Skvělé přerozdělování dotací z EU totiž není pro naši zemi tak výhodné jako pro jiné (pro ty víc na západ). Jsem přesvědčen, že by to tak být prostě nemělo. Neozvat se a nechat likvidovat české zemědělství je prostě špatně.

Kdyby se mě to nijak nedotýkalo, tak je mi to možná jedno. Traktor jsem neřídil, ani nepamatuji a v kombajnu jsem se projel asi dvakrát za život. Jenže tady je problém v tom, že to dopadá i na běžné konzumenty.

Potraviny dovážené ze zahraničí mají často tak nízkou kvalitu, že v zemích, ze kterých se přivezly, by to nedávali ani prasatům… a tady se s tím pak spokojeně krmíme a plácáme se po zádech, jak to bylo výhodně koupené. Ty reklamy „víme, že nízká cena je pro vás důležitá“ mi drásají nervy.

Chci mít kvalitní stravu a jsem ochoten za ni zaplatit. Jenže to je mi k ničemu, když už tu žádná kvalita ani není. Jídlo je něco, co k životu jednoznačně potřebujeme, a nekvalitní jídlo se na kvalitě života (a zdraví) projevuje. Když to půjde takhle dál, tak tu za chvíli budeme žrát hovna, co nám sem budou ze zahraničí vesele posílat kamion za kamionem.

Za sebe říkám: zemědělci, máte mou plnou podporu! Stávkujte a dokažte, že se umíte ozvat. V západních zemích to vaši kolegové nedělají jinak.

Než se někdo ozve, tak rovnou dodávám, že jsem pravicově smýšlející, ale zastávám názor, že něco, co tak výrazně ovlivňuje naše zdraví, by se mělo chránit.

Komentáře k článku

  1. 1. Dominik Dědiček  29.6.2009  11:53:38

    Naprosto souhlasím.

  2. 2. Jiras  29.6.2009  11:53:50

    Přesně tak, ono se to žabožroutům z Francie produkuje, když mají několikrát vyšší dotace než Češi. Ať jde celá EU do řitě a zruší veškeré dotace, pak se teprve ukáže, kdo na tom jak je. Že to jakýsi RH nevidí je jen ukázka jeho omezenosti, on žije totálně mimo realitu.

    Jinak hodně štěstí kolego z ČVUT, my měli státnice v pátek a pohoda, nakonec to nebylo tak hrozné, hlavně neříct nějakou superbotu a je to doma.

  3. 3. De__Etroit  29.6.2009  12:01:47

    Adekvátní odpověď na názor RH, souhlas, českým zemědělcům fandím!

  4. 4. Pájka  29.6.2009  12:23:24

    A opravdu si myslíš, že i když se zemědělcům nalijou peníze, tak se kvalita výrobků zlepší?

  5. 5. Damianus  29.6.2009  12:34:07

    Ne ja nesouhlasim je to dobre. Dotace jsou pro vsechny a ze nekdo nedokaze vypracovat plan a realizovat ho tak za to FR nebo ostatni nemuzou. Jeste vice nasr*t cechum na hlavu a poradne to rozmazat protoze pak mozna nebudem demostrovat ale udelame druhou defenestraci jinak se ty h*vada v politice budou drzet porad. V ostatnich zemich se politici boji obcanu u nas se obcane boji politiku. MAGORINA

  6. 6. swarm  29.6.2009  12:34:07

    [4] Průměrná kvalita v globálním měřítku ČR ano, protože není pochyb, že kvalita těch dovážených výrobků (v některých odvětvích) je bezpochyby nižší. Pokud tedy naši zemědělci přestanou produkovat a skončíme jen na těch nekvalitních výrobcích ze zahraničí, tak zcela logicky průměrná kvalita bude nižší.

    Ani nemůsíme chodit tak daleko – u některých potravin/surovin už evropská unie dokázala zabít naši produkci, aby pak nastoupila třeba produkce z polska citelně nižší kvality.

    On je problém, že i mnoho lidí tady v ČR stále ještě nedokáže u potravin hledět na něco jiného než na cenu. Proto se tu tomu odpadu tak daří. Ale to je zas na jinou debatu.

  7. 7. Smety  29.6.2009  12:50:43

    No tak já budu asi černá ovce. Nelíbí se mi dotace jako takové. Zemedělec je podnikatel jako každý jiný. Pokud nezvládá podnikat, aby nebyl v zisku, tak ať to nedělá.

    A to co předvedli dnes, blokaci dálnic, tak to je napřesdržku. Mohli jít protestovat třeba před sídlo vlády, ale ne si brát jako „rukojmí“ ostatní.

  8. 8. VFisa  29.6.2009  12:52:44

    Souhlasím s Pájkou..

    Zdá se mi, že si autor trošku plete stranu nabídky a poptávky..
    Pokud chce autor kvalitní potraviny, tak ať si klidně připlatí, já tedy v supermarketu kvalitních potravin vidím stále více.

    Dle mého názoru je zakopaný pes jinde:
    1. Dotace farmářům z nových členských států nejsou ještě na úrovni ostatních států, to se má změnit až po r. 2013 (dle vyjednaných podmínek o přistoupení k EU)
    2. Zemědělci v ČR nejsou schopni držet krok s trendem odklonu od velkochovů a velkoprodukce k malým flexibilním farmám
    3. V ČR mají supermarkety nebývale silnou vyjednávací pozici, jež se každým rokem s přibývajícím procenty na trhu zvyšuje
    4. V ČR mají lidé jaksi „zvrhlé“ preference co se týká výběru potravin. Sice na trhu přibývá veliké množství kvalitních potravin (BIO, Fair Trade, atd..), majorita stejně preferuje levné výrobky (náhražky?) z kauflandu atp.

    Proto si myslím, že by zemědělci neměli přestat brečet a začít něco dělat se svými podniky, provádět změny, využívat další dotační nástroje (SF EU, SFŽP atd)..

    Ohledně špatných podmínek a narovnání, viz Jiras:
    je sice pravda, že nejsou dotace na stejné úrovni, současně ale mají zemědělci v ČR velmi nízké náklady. Pro představu si stačí zajet na venkov a zeptat se babičky, za kolik a za jakých podmínek pronajímá zemědělskou půdu místnímu družstvu.. rozhodně to nebude za cenu západu, ale ani za cenu tržní. Ono narovnání cen má nastat ve stejnou chvíli, jako narovnání dotací, což považuji za spravedlivé, ale už vidím ty protesty, které kolem toho budou..
    Rovněž mzdy jsou úplně někde jinde.
    A co se týká drobných podnikatelů, myslím že 80% náklady na paušál jsou neskutečnou drzostí, s ohledem na znevýhodňování ostatních podnikatelů..

    P.S. Autor by se mohl krotit s výrazy, takto působí článek jako od nějakého pubescenta s rozhledem horní dolní..
    Celkově to kazí dojem jinak slušného a v celku kvalitního blogu.

  9. 9. Tomáš Fejfar  29.6.2009  12:54:47

    To navážení do RH je celkem zbytečné. On totiž kritizuje obecně princip dotací. A ten je špatný. Problém s cenou je proto, že v okolí je zemědělství dotované více penězi, takže je ta situace pro české zemědělce likvidační. A brání to volnému trhu.

  10. 10. VFisa  29.6.2009  13:03:58

    Současně by mě zajímalo, když už je RH takový světoběžník, kde vzal tak mylnou informaci, že zemědělství v USA nefunguje na dotacích..

    „Roční dotace zemědělství USA jsou na úrovni šestnácti miliard eur.“
    http://www.euractiv.cz/zemedelstvi0/clanek/usa-chtj-snit-subvence-zemdlcm

  11. 11. Logout  29.6.2009  13:37:16

    Swarme, myslim ze nemas pravdu. Kdyz jdu do bezneho shopu, pak musim rict, ze vetsinou jsou veci Made in Germany nebo Made in France na stejne urovni jako ty nase. Nesmis brat v potaz levne smejdy z hypermarketu, protoze syr 100g za 5.50 bude vzdy vyraben z ropy at uz bude odkudkoliv.

    Ja jsem v zasade eurofederalista, takze jsem pro EU jako pro jednotny stat s polovicni byrokracii nez mame ted a v ramci takoveho statu ma smysl vyrabet tam kde je to nejlevnejsi. Bojkotujme ale levne veci ala konzervy jahod z Ciny, protoze jim tam je naprosto jedno co v tom je, jakou to ma kvalitu a casto ani netusi co vyrabi, proste jen drou na svou misku ryze. Vyrabejme si v EU sami a sami si to konzumujme. Ovsem tak aby to nebylo zbytecne prodrazene – jizni zeme budou vzdy ovoce pestovat levneji, nez severni a tak dale.

  12. 12. Mukl  29.6.2009  13:45:57

    Jak s tebou ve většině příspěvků souhlasím, tak teď se musím ohradit, protože píšeš nesmysly.

    1) Stávkou se nic nevyřeší, jsou sepsané určité smlouvy, které platí do roku 2011 a nikdo s tím nic neudělá. Tohle stávkování je jen čistý populismus a brečení…

    2) Je sice pravda, že dotace v EU nejsou stejné a že třeba ve Francii jsou vyšší. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, kolik tam stojí pracovní síla a jaké jsou celkové náklady..
    A nesmíme zapomenout na to, že třeba Rumuni mají dotace ještě nižší než my a nechtěl bych se dožít okmažiku, kdy je budou mít stejné- s levnou prac. sílou, potenciálem jejich půdy atd by se český sedlák mohl jít „klouzat“. Ale na tohle soudruzi z AK nemyslí (a nikde o tom nemluví)…

    3) Časy, kdy všechno řídil stát jsou již doufám nenávratně pryč a nerad bych se k nim vracel.

    4) Rád bych jenom upřesnil, že jsou „zemědělci“ a zemědělci. Jedni začali s hospodaření po revoluci z ničeho a toho, co mají dosáhli svou pracovitostí a odhodláním. A pak tu máme uvědomělé soudruhy, kteří po revoluci zahodili stranické legitimace, rozdělili si JZD a hurá, hospodaříme dále- a že ty pole nejsou naše a je třeba platit nájmy? Ha, to není přece náš problém (a nějaké vyrovnání s valstníky, pche).
    Samozřejmě se to nedá paušalizovat, ale velké procento stávkujících jsou právě tito.

    No, myslím, že to bylo vyčerpávající a stačí to.

    PS: Myslím, že se v této problematice trochu orientuji, sám jsem ze selského rodu a poměrně se o to zajímám…

  13. 13. Mukl  29.6.2009  13:46:52

    Jenom oprava překlepu: Smlouvy platí do r. 2013

  14. 14. Keff  29.6.2009  14:09:48

    Nevím jak moc rozumné je volat po další regulaci, která by zmírnila následky předchozí regulace; nebylo by náhodou nejlepší vrátit do zemědělství opět volný trh bez regulací? To ovšem vyžaduje smířit se s tím, že to budou zákazníci, kdo ovlivní co se bude vyrábět, a pokud většina spoluobčanů bude chtít nízké ceny bez ohledu na kvalitu i na volném trhu, tak přesně to taky dostanou, a kvalitní zboží bude stejně drahé a vzácné jako teď… ale aspoň za to nebudem ročně platit desetitisíce z daní.

  15. 15. swarm  29.6.2009  14:15:45

    [11] Jenže v tom máš rozpor. Pokud budeme hledět na to, kde se to vyrábí nejlevněji, tak to nebude na západě. To, že k nám to dorazí levnější ještě neznamená, že se to i levněji vyrobilo.

    Ten jednotný stát si nějak neumim zatím představit. Že se nadržuje krajinám, které jsou v EU déle, tak to je asi nezpochybnitelné (a sám bych na jejich místě asi nekonal jinak), ale vytváří to moc dobré klima pro nějaké hlubší spojování. Nakonec by mi vůbec nevadilo, kdyby místo těch našich hovádek vládnul někdo jiný, ale zatím mám spíš pocit, že čím víc bude správa zemí EU centrálnější, tím víc se budou přehlížet naše potřeby a zájmy. Pár příkladů už by se dalo najít teď. Tady se spojují možná až příliš rozdílné celky.

    [12] Ad smlouvy – netušim, jak to s nima je a proč se nevyjdednali lepší, ale pokud někdo vyjednal pro nás nevýhodné podmínky, tak by se na to stejně mělo poukázat a ne jen složit ruce „jako že smůla“. Ale jako v tomhle nemám tušení, jak moc za tím nevýhodným vyjednáním stojí zemědělci (jejich předáci?) sami, takže nemůžu soudit.

  16. 16. Jiras  29.6.2009  14:17:15

    Damianku, dotace jsou sice pro všechny, ale jejich výše je velmi odlišná. Frantíci vyrábějí s mnohem vyššími než my, dokonce by měli být nejdražší na světě, ale tím si nejsem na 100% jistý. Jenže dostanou na to taky mnohem vyšší dotace, takže dokáží prodávat za nižší ceny a ještě mají peníze na nákup nových technologií. Do toho je tu spousta nesmyslnejch nařízení EU, jak má být co dlouhé, široké a bystrozraké…

    Já stávky nemám rád, ale tady je to opodstatněné, podmínky jsou značně nerovné a nikdo s tím nic nedělá. Špatné na tom je, že to zase nejvíc odeserou obyčejní lidé, kteří se potřebují někam dostat.

  17. 17. Radek Červinka  29.6.2009  14:31:46

    No jeste tady nikdo nenapsal, ze zeme se obdelavat musi a proto nelze rict, ze kdyz nejsi schopen konkurence tak bez pryc. Nekdo se o to musi starat – nelze to nechat jen tak zarust, v nejhorsim to musi nekdo 3x rocne posekat.

    Jinak zemedelci jsou na tom opravdu spatne, nizke vykupni ceny masa, mleka atd. jsou likvidacni, proto uz treba nejsme v masu (veprovem a hovezim) sobestacni a dovazi se sem podradne maso z polska.

  18. 18. Logout  29.6.2009  14:51:24

    [15]
    Proto rikam: ochranujme trhy EU, kde jsme schopni zajistit nejakou kvalitu a v ramci EU vyrabejme tam, kde je to nejvyhodnejsi vyrabet a sami si to konzumujme. Vetsina lidi si vzdy radsi koupi jahody z ciny plechovku za 10Kc nez polske jahody ve skle za 39. Kdyz tu ty cinske nebudou, bude se polskych prodavat vice a budou levnejsi, nebo je treba nahradi italske, ktere budou za polovic. Porad ale verim spis Polakum a Italum, nez nekomu kdo umi otravit mleko a stavet padaci panelaky.

    Federace by musela fungovat trochu jinak, nez ted. Federace nikdy nefunguje dobre pokud jsou v ni prilis rozdilne velke staty, nejde ani tak o to kdo je v EU dele ci kdo je novacek.

  19. 19. SlovaN  29.6.2009  14:51:58

    Souhlasím se stávkami v tomto obranném směru. Dohody s EU při přístupu řešilo hlavně ministerstvo, které jak je dobřé známo, zase až tak průbojné v té době nebylo.
    Co je velmi důležité, je si zachovat dostatečné kapacity výroby základních potravin. Protože kdyby přišla velmi krizová situace napříč politikou v Evropě a ta se postupně začala rozpadat, tak bysme tady doslova umřeli hlady!
    Je nutné chránit si domácí výrobu potravin také z důvodu, že jejich kvalita je na celkově na velmi vysoké úrovni a jak je dobře známo, kvalitní výroba se nemusí vždy vyplatit a proto je ji potřeba podporovat i za cenu jistých výdajů (z dlouhodobého hlediska to může být výhodná investice).
    Pamatuju si na jeden hodinový pořad přibližně 10 let zpátky, ve kterém srovnávala jedna česká státní kontrolní instituce (fakt teď nevím jak se jmenovala) kvalitu českých mléčných výrobků se západními, které konkurovaly cenou. Pokud se nepletu, tak téměř polovina z nich ani nesplňovala podmínky pro to, aby se jejich výrobek mohl jmenovat jak se jmenoval (např. jogurt atd..).

    nezapomeňte také na to, že je zodpovědností státu se starat o to aby různá odvětví fungovala správně.
    (aneb k čemu sakra šrotovné? já auto nemám a raději jím české potraviny!) a takhle by se o tom dalo diskutovat dál.
    Vždy budou lidé různých názorů – jedni pro, jedni proti.
    Mě záleží na tomto státu jako společenském celku a proto jsem pro řeení této situace a zastávám se zemědělců, kteří to nemají kvůli nastaveným podmínkám jednoduché.

  20. 20. SlovaN  29.6.2009  14:55:01

    oprava: ty zahraniční mléčné výrobky byly nekvalitní, ty české byly až na vyjímky téměř nejvyšší kvality..

  21. 21. Smety  29.6.2009  15:22:11

    17. Radek Červinka

    Ale ono je rozdíl to 3x za rok posekat (to můžou dělat třeba silničáři) a „jakožesihrátnazemědělce“.

  22. 22. Pájka  29.6.2009  18:09:40

    [6] No – ale ty předpokládáš, že zemědělci by peníze opravdu efektivně využili. Já o tom, že by to český sedlák (vychovaný JZD a podobnou havětí) dokázal, opravdu pochybuji.
    Navíc, pokud lidé opravdu upřednostňují levnější výrobky, tak tím pádem nevidím důvod, proč by se měl uměle udržovat počet zemědělců mnohem vyšší, než je aktuální poptávka na trhu.
    Bylo by opravdu špatné, kdyby zůstali ti silnější a ti by nadále vyráběli kvalitní zboží v takovém měřítku, aby uspokojili potřeby zákazníků, kteří si za kvalitu klidně připlatí? A zbytek ať si klidně žere ty hovna.

  23. 23. swarm  29.6.2009  18:19:39

    [22] Jenže ti silnější jsou uměle vytvářeni vyššími dotazemi EU. To je jako kdybys měl firmu a tvoji konkurenti od státu dostávali spoustu peněz navíc a argumentovali, že když neumíš být konkurence schopný, tak to nemáš dělat. Přitom ty peníze, co oni dostávají od státu, bys jim vlastně platil ty ze svých daní.

    Dotace vidim jako něco, co má mít spíš udržovací charakter, ale ne jako něco, co dá velkou konkurenční výhodu proti ostatním (tak jak je to teď).

  24. 24. swarm  29.6.2009  18:20:55

    „No – ale ty předpokládáš, že zemědělci by peníze opravdu efektivně využili. Já o tom, že by to český sedlák (vychovaný JZD a podobnou havětí) dokázal, opravdu pochybuji.“
    - to je jak ve škole, když na záchodě neni toaletní papír, protože správcová uznala, že by ho studenti určitě akorát rozkradli, nebo použili na blbosti. S tímhle přístupem bychom se daleko nedostali.

  25. 25. Michal  29.6.2009  20:36:30

    Musím se Swarma zastat, ale problém není jen ve výrazných dotacích západních zemích, ale především v obchodních řetězcích (litr mléka – marže 70% , kilo vepřového, marže 55-60%). Problém je, že si za to můžou zemědělci svou nejednotností – když některé družstvo začne prodávat pod cenou, aby vůbec prodali, tak je pak těžké držet odpovídající cenu. Minulý týden ruský premier Putin ukázal jaké jsou marže (co si budem povidat, šlo jen o populismus a preferenční hlasy). A nejsou to jen potraviny – před půl rokem jsem se bavil s pěstitelem květin a tam je to ještě horší – tulipán u nís vypěstovaný za 15kč/kus, v Holandsku 30kč/kus, ale Holanďan na něj dostane EU dotaci 50,- pokud ho vyveze do zahraničí, tak dalších 50,- od státu, proto se u nás už kytky skoro nepěstují. S těmi potravinami je to stejné.

    Sorry Swarme za offtopic v rámci webu, ale celý článek je trochu offtopic. Zítra hodně štěstí (i když kvůli tomu budu muset vstávat)

  26. 26. volodjA  29.6.2009  21:23:40

    Jirko jestli ty jsi pravicove smyslejici, tak ja jsem Vovka Putin :)
    Zdravim Vlada

  27. 27. SlovaN  29.6.2009  23:26:15

    Zajímalo by mě co určuje že není pravicově smýšlející? To že mu není fuk, co se s někým stane? Na to je snad úplně jedno jestli je levičák či pravičák. Dnes jsem četl zajímavý názor pana Paroubka:
    „Přitom ODS sama ovládá hlavní normalizační metody. Kdo není s ODS je buď komunista, nebo papaláš, anarchista či zločinec, který nechce nic dobrého.“

    Nejsem přílišný zastánce hlavních politických proudů, ale tenhle názor mi přijde jako velmi výstižný!

    Napíšu na „fejs“, že jsem rád, že vládá prodavačů padla a hned mi tam kamarádi píšou, jestli tam chci ty „oranžový ku**y“. Levice jen o málo vede ve volebních preferencích a hned nám tu hrozí od médií komunistický puč, někomu se má pomoct = člověk je blbec „socan“. Tyhle názory ukazují na těžkou zmanipulovanost propagandistických médií – dyť to neříká nic o politickém názoru! (levicový-pravicový a autoritativní-liberální). Ale zpět k zemědělství…

    Každý zodpovědný politik zabývající se touto tématikou by to takhle nenechal být, ať už by se jeho kroky jakkoliv lišily. Jde o část české ekonomiky, která má problémy a bez jejich řešení, příjde spousta lidí o práci, další lidé o příjmy z pronájmu, stát o daně..atd. Tady nejde o dotování, nebo něco podobného, ale o zdravou regulaci trhu!

    Bez regulace by to tady mohlo za chvíli vypadat jako na divokém západě, či v nějaké nejmenované rozvojové zemi s diamantovými doly.

    A nynejší pravice by se měla dle svého vyjadřování starat dvojnásob, alespoň ODS, ta se zasazuje o nižší integrovanost EU, více nezávislosti a pravomocí pro vlastní stát a pro vlastní ekonomiku!

    Tyhle úvahy: „máš nepopulární názor = jseš něco špatného – něco jiného než pravičák“ mě vážně štvou.

  28. 28. SlovaN  29.6.2009  23:27:49

    sory za OT, trochu jsem se nechal unést :-)

  29. 29. Zacker  30.6.2009  1:09:27

    Já jsem taky proti podobným stávkám. To že je zemědělská politika EU nevyvážená a nechutná fraška je podle mě známé dostatečně, nejlepším narovnáním by bylo všechny tyto dotace zrušit. Bohužel se to díky Francii a ostatním zemědělským velmocím asi hned tak brzy nestane.
    Proč mám já ze svých daní podporovat zrovna zemědělce místo toho abych se mohl svobodně rozhodnout že ho pod to budu chtít podpořím zakoupením českých produktů, i když budou třeba dražší ?

    Nabídka kvalitních potravin mi taky nechybí, certifikace kvality ať už se týká chráněných názvů nebo biopotravin funguje podle mého názoru dostatečně aby si mohl zákazník vybrat. To že spousta českých spotřebitelů zůstává s levnými náhražkami spokojená je jejich problém. Přímá úměra dotace=kvalitní potraviny je taky docela mimo.

    K nízkým nákupním cenám, řetězce jsou silné, na druhou stranu na konkurenčním trhu by šel výrobce trvale pod své náklady asi těžko, takhle můžou žebrat o další dotace tak dlouho až pokryjí prakticky celou výrobní cenu. Nikdo taky nebrání výrobcům spojit se a vyjednávat dohromady, když to nedokáží – jejich problém.

    Nadprodukce potravin v je bohužel smutná realita, kterou tento systém podpory a regulací způsobil. Potom to vede k absurdním situacím, kdy EU radši zaplatí vlastníkům cukrovarů za jejich zrušení místo toho, aby konkurovali ostatním (zaplatíte to dvakrát jednou jako výplatu náhrady vlastníkovi z daní, podruhé jako dražší cukr).

    Dalším pěkně zhovadilým nástrojem jsou v komentářích zmíněné vývozní subvence, nejdříve se potraviny v EU (příp. USA) díky dotacím levně vyrobí, ale protože jich je moc a se svojí cenou by stále na světovém trhu neobstály, podpoříme jejich vývoz subvencemi. Potom se divíme že chudí farmáři z rozvojových zemí na trhu neobstojí a buď jsou rádi že pěstují aspoň narkotika nebo jen stěží přežívají (pro rýpaly: ano, všechny jejich problémy samozřejmě na subvence svalovat nejde). Navíc si málokdo uvědomí že takto vyvezenými potravinami ze svých daní prakticky sponzorujete spotřebu cizích lidí.

    Nakonec si neodpustím ještě cynickou poznámku, v současné situaci si měli tu stávku radši odpustit, díky zahlcenosti médií povodněmi vyšumí do ztracena a jenom tím teď naštvali ještě více lidí.

  30. 30. Zacker  30.6.2009  1:38:24

    Ještě jeden aktuální příklad jak je lobby zemědělců účinná.
    http://www.lupa.cz/clanky/stalo-se-broadband-rozpusteny-v-mlece/

    (ne že bych si dělal velké iluze o smysluplnějším využití pokud by se to rozdělilo jinak :)

  31. 31. Honzyk  30.6.2009  2:12:03

    Souhlasim s VFisa. Smlouva je do 2013 a zase nekde jinde ustoupili ostatni. Zemedelci meli protestovat, kdyz vlada dojednavala pristoupeni k EU. Ted to nema smysl, protoze do 2013 s tim nikdo nic neudela.

    A souhlasim i s nazorem zde, ze zemedelec je jako kazdy jiny podnikatel. Uplne stejne nesmyslne jsou pozadavky na podporu po silnych destich ci suchach – existuje na to pojisteni a kdo ho nema, riskuje. Podobne jako pri povodnich, kdo neni pojisten …

  32. 32. Keff  1.7.2009  3:24:25

    SlovaN: KAŽDÁ regulace je nezdravá – protože mění trh od toho co chtějí zákazníci k tomu, co chce regulátor.

    Po regulacích tak často volají lidi, kteří mají pocit, že jejich potřeby nejsou ne trhu zastoupeny, ale to je omyl – jejich potřeby jsou na volném trhu zastoupeny přesně tak, jaká je jejich kupní síla, a pokud jsou poptavatelé nějakého zboží (třeba kvalitních salámů) v menšině, pak není divu že se onoho zboží vyrábí méně, než jiného.

    Řešit ale tento problém regulací znamená porušit princip demokracie, křicí menšina si prosadí regulací změnu jí prospěšnou, ta ale vždy uškodí většímu množství lidí, než prospěje, ale například se škody rozdělí mezi větší počet lidí, a tak o sobě poškození nedávají tolik vědět. Tenhle princip znamená, že nejvíc si pomůžu křičením na regulátora, a z teorie her vyplývá, že křičením si mohu jen polešit. Co následuje potom, vidíme právě teď na vlastní oči – společnost uřvaných děcek, mohutně medializující každý problém a požadující peníze mlčící většiny (pro kterou je křik ponižující).

  33. 33. volodjA  1.7.2009  11:04:41

    Keff: a co deadweight lost u monopolu a mikroekonomicke priciny trzniho selhani?

  34. 34. Honzyk  1.7.2009  20:31:11

    volodjA & Keff: Predpokladam, ze mate na mysli jako priklad i Microsoft

    a. MS s predinstalovanym IE, za ktery dostavaji co proto od EU

    b. ze je Win predinstalovan na vetsine notebooku, co se v CR prodavaji (lide, co nechteji Win jsou v minorite a velkym hracum se nevyplati mit model s a bez OS)

  35. 35. Marek  1.7.2009  22:04:25

    To stou kvalitou je sice pravda, ale kde to jsme? Copak podnikatel dostává statisíce na provoz firmy protože se nedokáže uživit ? ne, ještě mu exekutoři seberou to co mu zbude protože se to půjčkou snažil zachránit, stímto s radkem souhlasím.

  36. 36. Crestwood  1.7.2009  22:49:02

    [33] volodjA:
    deadweight loss (nie lost) je len okamihovy moment, realny trh je dynamicky. Okrem toho je to cele „ceteris paribus“, co je v praxi absolutne nedodrzatelne. Ano, teoria monopolov (cena na urovni marginalne naklady = marginalne prijmy) ma nieco do seba, ale je to stale malo na objasnenie a vysvetlenie celej situacie.

    Ad regulacia:
    Vojak si spravi, vojak ma. Kto ma paky na regulaciu tak ich vyuzije. Kto ich nema, tak bude hladat ine sposoby – prisposobi sa, prisposobi sa s frflanim, zacne kupovat od ineho, zacne kupovat podpultovo, prestane tovar kupovat.
    Tiez by som milerad videl celu vladu niekde ta het a regulaciu nechal na zakaznikov (ak chce slovac smejdy 4tej cenovej kategorie za cenu 1ej, tak prosim), ale ta anarchia co by vypukla v bezvladi by bola asi horsou predstavou nez to, ze si u nas Fico s par vyvolenymi pod dohladom Meciara a Slotu robi co chce.

    C

  37. 37. kvakunek  1.8.2009  17:44:33

    http://www.novinky.cz/ekonomika/175247-bic-na-retezce-inspekce-bude-verejne-porovnavat-kvalitu-potravin.html


Napsat komentář