Nízký výkon Atom Z a GMA500

Když se před více než rokem objevily první Atomy (TDP 2,5W) s čipovou sadou Intel i945GSE (TDP 6W), říkalo se hned od začátku, že jde o dočasné řešení a čipová sada bude nahrazena jinou, s ještě nižší spotřebou. Letos „náhrada“ přišla, jenže mnoho výrobců raději stále zůstává u původního řešení, které dává i do těch nejnovějších modelů. Proč? Na vině je nízký výkon nové platformy.

Zkusil jsem se podívat, co za tím nízkým výkonem stojí a zda je ten výkon opravdu tak slabý. Nakonec z toho vzniklo srovnání obou Atomových platforem.

Atom Z

Procesor může za nízký výkon jen z části. Pokud chytnete mini-notebook s Atomem Z530, který je taktovaný na 1,6 GHz, tak dostanete výkon na úrovni staršího Atomu N270 se stejnou frekvencí. Takový procesor však u nás nabízí snad jen DELL Mini 10. U ASUSu a Aceru se snad výhradně ze Z-kové řady používá pouze Z520 s frekvencí 1,3 GHz. O 20% nižší frekvence znamená i o 20% nižší výkon, což v případě tak malého procesoru je téměř smrtící. Opravdu pak jde jen o procesor, který nabídne výkon akorát na základní práci ve Wordu/Excelu, případně prohlížení webových stránek s minimem flash obsahu.

US15W a GMA500

Asi hlavním kamenem úrazu je čipová sada (vlastně ani nejde o sadu, protože severní a jižní můstek se spojily do jediného čipu). Jednou z jejích nevýhod je nízká rychlost při práci s disky a vlastně také propustnost paměťového řadiče na polovině proti i945GSE (jen kolem 1000 MB/s). Tou hlavní brzdou je ale něco jiného – jmenuje se GMA500.

Z názvu GMA500 by si někdo mohl myslet, že jde o řešení z dílny Intelu, ale není to pravda. Intel si licencoval grafické jádro PowerVR SGX535, které s ostatními GMA nemá vůbec nic společného. Aby to nebylo všechno, tak čipy SGX jsou v podstatě určené do mobilních telefonů. Ano, správně – PowerVR SGX můžete najít třeba v iPhone, Palm Pre nebo telefonech dalších výrobců (Nokia, Samsung, SE).

Takže ve výsledku máme pomalé grafické jádro z mobilů připojené k 10″ displeji s rozlišením 1024×600 nebo 1366×768. To je téměř smrtelná kombinace. Ale nebyl by to Intel, kdyby ještě něco nepřidal navíc – zprasené ovladače. Zatímco na iPhone si lze něco zahrát, s „GMA500″ si zahrajete tak leda Solitaire. Ačkoli hardware na té své jedné plně programovatelné pipeline může podporovat OpenGL 2.0, DirectX 10.1 a Shader Model 4.1, funkcionalita kvůli ovladačům zůstala omezena na DirectX 9. Funkce na úrovni DX9 by asi stačily, ale ani ty nejsou dotažené, takže většina 3D aplikací buď vůbec neběží, nebo jsou v obraze chyby.

porovnání herního výkonu GMA950 a GMA500; GMA500 měla v obraze mnoho defektů

Jako kvalitní ukázka výkonu celého řešení může posloužit Unreal Tournament, což je (výborná) 3D hra z roku 1999. Na 3dfx fóru (id: DOC_ZENITH) padl výsledek 8-13 fps při rozlišení 640×480 (16bpp, low details). Jen tak pro představu: první herní grafika (pro PC) Voodoo Graphics z roku 1996 (50 MHz jádro, 4 MB RAM) dá při stejném nastavení ~30 fps. Vtipnou třešničkou na dortu jsou výsledky vykreslování v testu Cinebench, kde se ukázalo, že je softwarové vykreslování pomocí Atomu rychlejší než grafická karta.

Hardwarovou akcelerací za nižším výkonem…

Předpokládám, že na vině budou ovladače od Intelu, protože například na tomto videu je vidět, jak lze hrát Quake3 při rozlišení 1280×720 i na TI OMAP 3530, což je v podstatě ARM jádro Cortex-A8 na 500 MHz s grafikou SGX530.

Závěrem

Nechci poslední Atomovou platformu nijak hanit. Jde mi především o ukázku, že ne všechno novější je nutně i lepší. US15W s GMA500 má výhodu v nižší spotřebě. Ta je ovšem zabita použitím v 10-11″ mini-noteboocích s 2,5″ pevným diskem, kde se ten rozdíl spotřeby rychle smaže. Grafické jádro proti GMA950 má výhodu v podobě HW akcelerace HD videa (720p) při použití kompatibilního přehrávače. Zde mám však silné pochybnosti, zda je akcelerace ovladači dotažena do využitelné podoby.

Můj názor je takový, že do mini-notebooku s úhlopříčkou kolem 10″ bych tuto platformu nechtěl a vzal bych raději zavděk starší verzí s GMA950, která nabízí vyšší celkový výkon. Naopak bych využití viděl někde v menších zařízeních (handheldech) formátu kultovního Psionu 5MX.

Komentáře k článku

  1. 1. Warcz  8.10.2009  11:56:39

    Tak ta soft. akcelerace mě pobavila Diky za článek !

  2. 2. Keff  8.10.2009  15:49:02

    Díky moc, konečně mám racionální zdůvodnění svého pocitu že současné netbooky jsou verze 1.0 – betaverze placená zákazníkem…

  3. 3. peter  8.10.2009  18:34:07

    Tomu OMAPu fandim, nieco ako beagleboard je idealna vec do obyvacky, skoda ze nema net (co sa da vyriesit, ale su to vydaje navyse). Podpora HD (novy omap by mal zvladat dokonca fullHD a aj nahravanie), nizka spotreba, pasivne chladenie, co viac si priat?

  4. 4. wwlado  1.1.2013  19:59:50

    Som jeden z tych nestastnych majitelov GMA.
    OpenGL bechmark na neuveritelnych 18fps
    OpenGL|ES2 bechmark na 59fps
    Je to fakt hroza. Compiz absolutne nespolupracuje. Kedze bezi na OpenGL.
    Ale tu je link, kde je Compiz v OpenGL|ES2 mode a ide mu to fakt slusne.
    http://fredinfinite23.wordpress.com/2012/05/25/compiz-port-to-gles2-another-cool-project/


Napsat komentář