Prohřešky proti ergonomii 2 – audio konektory vpředu

V minulém díle jsem mluvil o lesklé klávesnici, což asi většina lidí uzná, že je úlet první kategorie. Tentokrát se podívám na podstatně rozšířenější nešvar – konektory zvukové karty umístěné na čelním panelu. Vlastně jsem ještě neviděl člověka, který by vyžadoval takto umístěné konektory. Za to lidí, kteří to vyloženě nesnáší, lze najít na fórech celé řady. Sám patřím mezi ně, ačkoli mám už třetí notebook, kde se při umisťování těchto konektorů nepřemýšlelo.

Většina sluchátek má zahnutý konektor. V případě konektorů vpředu je podobné zahnutí kontraproduktivní, neboť kabel musí vést k uživateli od konce konektoru kolmo. Kabel se v některých případech i víc namáhá. V případě připojení externích reproduktorů je konektor často podstatně masivnější a není zahnutý. Jenže na rozdíl od sluchátek zde nikdo nechce, aby kabel vedl dopředu. Kabel je tak nejčastěji nutné ohnout na nějakou stranu, kde se pak perfektně plete pod rukama. Úplně největší specialitkou pak jsou některé notebooky, které nabízí 5.1 výstup analogem a všechny tři potřebné konektory mají umístěné také na předku. Zkuste si takto vést 3 tlusté kvalitní kabely do vaší repro-soustavy. Já to zkusil a nic moc.

Kam tedy s nimi?

Nejlepší místo je asi na levém boku prakticky v libovolném místě (klidně blízko uživatele). Případně se mi také líbilo umístění na pravém boku dále od uživatele. Na pravém boku blízko uživatele už jsem audio konektory měl také a tolik to nevadí. V případě použití zahnuté redukce pak kabel nepřekáží ani myši. V případě umístění konektoru na čelní panel by takové redukce byly nejspíš potřeba dvě.

Snad každé místo je lepší, než to rvát na předek. Proč to tam tedy výrobci tak často a rádi dávají, mi hlava nebere.

Komentáře k článku

  1. 1. mobilcarl  24.8.2008  18:05:52

    naprosto souhlasím. Už tenkrát jsem upozorňoval, že nová řada HP Compaq to tak má a že kvůli tomu bych se do toho bál jít. Pro ostatní to byla prkotina,ale po pár dnech užívání se jim to myslím velmi zprotiví.

  2. 2. War  24.8.2008  18:17:12

    mam na Asusu audio vlevo blizko u sebe takže si nestěžuju a asi neznam toto utrpení ( ale připojovat bedny je opruz ). Jak už jsem psal USB zvukovka v tomhle pomúže. Co se mi líbí je 2x audio výstup například do vlaku. Kdyby udělali jeden ve předu a jeden na boku je to luxus…

  3. 3. swarm  24.8.2008  19:37:27

    Hlavně, že se Lenovo chlubí, že ThinkPady tvoří nejlepší designéři světa, a pak udělaj takový kix. Nejen nový HPčka to maj takto. Teď už i nový ThinkPady (teď už i 15,4" verze, u 14" to bylo i předtim).

  4. 4. mobilcarl  24.8.2008  19:53:09

    zas na durhou stranu, tyto notebooky, TP i Compaqy jsou tvořeny pro firemní klientelu, kde jsou tyto notebooky většinou pořizovány na práci a co se zvuku týče, tak se předpokládá spíše užitím sluchátek, kde audiojack vpředu nevadí. Stejnak to ale není silná obhajoba a umístění vlevo by měl být standard.

  5. 5. MadCap  24.8.2008  21:00:25

    [3] Zjavne sa im na to nestazuje dostatok ludi – keby hej, tak to riesia a neprejde to aj do 15,4" konfiguracii. V 14,1" to totiz bol ciastocne aj konstrukcne, proste ich nebolo kam inam dat :) (alebo mas dojem, ze niekde na bokoch mas miesto? ;) )

  6. 6. Derek  25.8.2008  3:15:30

    No ja nadavam na audiokonektory vpredu cele ty dva mesice, co 14" R61 vlastnim. Zpocatku jsem pouzival jako sluchatka hlavne jedny obycejne pecky a ty diky zahnutemu jacku tak strasne nebyly – vadi mi hlavne lamani konektoru, kdyz mam ntb na kline nebo na brise v posteli.
    A minuly tyden mi sluchatka pripojena vpredu (a moje nesikovnost) zajistily i prvni docela drsny crashtest. Zakopl jsem o snuru od sluchadel a ntb to nakoplo tak, ze sel pres pravy bok saltem na zem, tedy dopadl ze strany na otevrene viko a zavrel se. Kupodivu, krome zbrouseneho rozku plastove zaslepky disku (to jsem se fakt bal, jestli bude vse ok) a pochroumaneho audio konektoru je vsechno v poradku. Fakt se vyplatilo, priplatit si za pevnou konstrukci a vyztuzene viko :)
    Ted jenom vymyslet, jak vylepsit kondici te 3.5mm samici – na prdel dostaly ty pritlacne plosky, takze konektor tam skoro nedrzi a i sebemensi sila ho vytahne. Idealne DIY, ale mozna nezbude nez poresit servis. Nemate tucha, kolik by si za to mohli rict?

  7. 7. Mehedict  25.8.2008  9:53:53

    Az taka hlupost to neni, predsalen je tam symbol sluchatiek a nie reproduktorov. Ked mam laptop doma na stole, pouzijem velke sluchadla, ktore malokedy maju zahnuty konektor. Naopak, ked som vonku a mam ho na kolenach, zahnuty konektor je dobry, rovny by ma "bodal do brucha" :)

  8. 8. swarm  25.8.2008  10:16:01

    [7] Symbol sluchátek tam je, ale symbol repráků na žádném konektoru na celém notebooku neni, takže je to trochu výmluvné. Navíc každý dobrý sluchátka mají velký jack konektor a z něho redukci na ten menší. Dohromady je dost dlouhý a prakticky to vylučuje použití s takovým notebookem, jako je na obrázku.

    [5] U těch ThinkPadů by to místo jinde asi přímo s deskou nebylo, ale nebyl by takový poblém dát něco dozadu (LAN? VGA?), nebo něco vyhodit (modem?) – pak už by se to tam vešlo. Jo a jinak moc klientů si asi nestěžuje – tomu věřim. Těm, co si nestěžují, by pravděpodobně vůbec nevadilo, kdyby tyhle konektory úplně vyhodili z notebooku pryč.

    [6] Ty audio konektory ti autorizovaný servis opravovat určitě nebude. Jsou připájené přímo na základní desce, takže ti nabídnou jen výměnu (docela drahá záležitost). Nějaký schopný elektrikář s příslušnou technikou by si s tim ale poradil a byla by to otázka podsatně nižší sumy (o pár řádů níž).

    Tady na téhle fotce jsem vyfotil dvě základní desky do 14" R61 – http://swarm.cz/tmp/konstrukce-notebook-board.jpg

  9. 9. hybo  25.8.2008  11:06:05

    Já si zase myslím, že sluchátkový konektor umístěný vpředu vůbec není špatný nápad. Pokud někomu vadí zahnutý konektor sluchátek, tak si prostě kupte sluchátka s konektorem, který vyhovuje. Já jsem rád, že nemusím notebook otáčet, hledat konektor schovaný někde po stranách. Pro připojení bedniček atd.. není nic jednoduššího než dokovací stanice, používám k naprosté spokojenosti, neničíte si sluchátkový konektor, nemusíte hledat válející se kabely atd.. prostě jen zacvaknete Váš Thinkpad.

  10. 10. swarm  25.8.2008  11:22:06

    [9] Vybírat si sluchátka podle konektoru? To neni zrovna nejchytřejší. Ono, když chce člověk kvalitu, tak už si stejně nevybere.

    Dokovací stanice kvůli audio výstupu vzadu taky neni nejjednodušším a nejlevnějším řešením. Já se s notebookem i přesouvám po různých místech a dokovací stanici mám bohužel jen doma. Lepší je určitě něco do USB. Zas je to ale investice navíc.

  11. 11. luke  25.8.2008  17:01:07

    [8] Mám 15,4" ThinkPad R61i a naštěstí audio konektory mám umístěné vlevo mezi USB a RJ-45 konektorem. Jinak osobně bych považoval za větší prohřešek mít právě RJ-45 umístěný vzadu – bylo to tak u T23 a příliš praktické to nebylo.

  12. 12. War  25.8.2008  19:43:19

    Já mam RJ-45 vzadu a maximalně mi to vyhovuje. většinou kabel taháme za stolem a potom ho připojíme takže pohoda…

  13. 13. prochy  25.8.2008  20:05:03

    Osobně mi nejvíce vyhovují audio konektory právě na přední straně. S notebookem používám jenom sluchátka tak problém s kabely od reproduktorů nemám a sluchátka sem měl vždy s rovným konektorem (mám na ně asi štěstí) tak bok taky není nejvhodnější. Na současném notebooku je mám vpravo a značně mi to nevyhovuje (myší to není, tu mám na levé straně).

  14. 14. DEE  25.8.2008  20:15:34

    Vsadím se že designéři Lenova potažmo nových HP našli nejméně o jeden důvod více proč mít konektor na přední straně a nikoli na boku :-).

    Mám doma X sluchátek od špuntů až po opravdu velká. Žádná ale nemají zahnutý jack. Možná právě z tohoto důvodu by mi vyústění konektoru na přední straně tolik nevadilo a rozhodně bych se na tuto vlastnost při výběru nového notesu neohlížel.
    Dokonce by se dalo říci, že právě ten zahnutý jack u sluchátek by vadil více, protože by mi překážel při používání MP3 přehrávače.

  15. 15. swarm  26.8.2008  11:07:37

    Nezahnutý jack nelze používat při práci s notebookem na nohou, protože pak bodá do břicha a konektor trpí ještě víc.

  16. 16. DEE  26.8.2008  17:37:23

    [15] No je pravda že tento problém neřeším jelikož mám Asus a výstupy na levém boku. Nedokážu to tedy fundovaně posoudit :-).

  17. 17. Skvedo  26.8.2008  18:52:01

    Pokud mají sluchátka dostatečně dlouhý kabel, tak při rovném jacku a konektoru na straně udělají velký oblouček. Zatímco při použití na klíně s konektorem ve předu by ta zatáčka byla mnohem ostřejší (u někoho i přímo lámání kabelu). Umístění konektoru na stranu je podle mne určitě lepší než do předu (hlavně kvůli těm reprákům, já si vystačím v 2.1)

    Mám konektory na pravém boku (Asus A6Tc) a je to v pohodě. Od reproduktorů mám zahnutý jack (Logitech X-210) a tak to netrčí a myši to nevadí. Lan mám taky napravo, ale až vzadu, takže taky nevadí. Jediné konektory, které bych i přesunul jsou USB, ty všechny vzadu, ale alespoň hned za rohem a tak se dají připojit zařízení i poslepu.

  18. 18. Ironjoe  28.8.2008  23:40:49

    No.. měl jsem Acer s audiokonektory na předku a při připojování externích reproduktorů to bylo extrémně nepraktické, u sluchátek mi to ovšem zase dost vyhovovalo. Samozřejmě, umístění na boku je ideální, na tom se zde asi shodnou všichni, ale zdejší křížové tažení proti konektorům ve předu a protiargumentace na všechny přispěvky lidí kterým to tak vyhovuje mi zavání herezí "mě to tak nevyhovuje takže je to špatně, když vám to vyhovuje tak tomu nerozumíte" :-)

    sorry za rýpnutí

  19. 19. swarm  29.8.2008  0:28:22

    [18] To je ještě dobrý. Ty, co se mnou nesouhlasili bez pokory, tak ty jsem rovnou zabanoval :-D

    Ale ne, přeháním…

  20. 20. ehmmm  21.5.2016  6:52:08

    Po letech pridam souhlas, fakt ulet. Jak uz tu nekdo psal, lezim v posteli, notebook na pokrcenych stehnech zapreny o bricho a proste to nejde.


Napsat komentář