Opravené panty na ThinkPadu R61
Na mém postarším (už ho mám dva roky) notebooku Lenovo ThinkPad R61 jsem řešil problém s viklajícím se víkem. Jde o vadu pantů, která je u těchto ThinkPadů (a mnoha dalších notebooků) naprosto typická. Projevuje se tak, že panty mají stále normální tuhost, ale kolem své aktuální polohy v malém rozmezí nekladou žádný odpor.
Na fóru jsem si přečetl krásný příspěvek o tom, co podobná závada dokáže udělat s ThinkPady Z61, kde se postupně jeden pant zlomí a následně při manipulaci zničí díly okolo sebe, a když je ten můj kousek ještě v záruce, dal jsem ho reklamovat.
„Next Business Day Response“
Jestli se mi něco líbí u DELLu, tak je to funkčnost jeho on-site servisu. Jeden den nahlásíte závadu a další den už vám technik opravuje notebook. V případě Lenova to tak dobře nefunguje. Mám zkušenosti asi se čtyřmi opravami za poslední roky (na více noteboocích) a nikdy to takhle rychlé nebylo.
Tentokrát jsem to v úterý minulého týdne nahlásil, ve středu jsem to ještě upřesňoval po telefonu technikovi (s tím, že se případně objednají další díly, pokud už to praská někde u víka). Ve čtvrtek nic a v pátek mi ráno volá technik, že by přijel. Jenže došlo k nějakému informačnímu šumu a servis žil v předsvědčení, že jde o obec s podobným názvem o půl republiky jinde. Po vtipné telefonické rozpravě s verdiktem, že to bude muset řešit jiný servis, jsem tedy čekal dál.
V úterý mi bylo opět zavoláno (s omluvou, že je to tak pozdě) a dohodli jsme se na opravě další den (dnes).
Odstranění závady
Oprávněnost reklamace se mnou nikdo neřešil a technik se jal rovnou závadu odstranit. Lenovo tento problém řeší běžně a oprava se provádí výměnou vadných dílů (tedy obou kloubů). Trvalo to celé asi 40 minut a technik se docela vztekal u krytu RollCage ve víku (ten pogumovaný vnější kryt). Ten je totiž připevněn malými plastovými pacičkami a ty se rády lámou.
Závěrem
Věřím, že při mém používání by panty s přehledem vydržely i další dva roky, ale člověk nikdy neví a takhle budu klidnější. Teď už R61 používám mnohem méně intenzivně (divíte se, když mám X200?), takže nové se tak rychle neochodí. Nakonec podobné problémy jsem zažil i u jiných notebooků v mnohem větší míře (třeba otcův bývalý DELL Latitude D600), takže je aspoň fajn, že to servis řeší bez větších problémů.
Trochu jsem si s technikem povídal, tak ještě přihodím jeden postřeh. Ptal jsem se na plochý kabel mezi základnou a víkem, který přenášení signál a napájení displeje. Ačkoli by mohl působit křehce, prý se nekazí a výměny se řeší jen někdy kvůli diodě (ThinkLight), která je ke kabelu připájená, a nemění se tedy samostatně. Nakonec bude plochý kabel možná lepší volba, než kabely vedené v jenom z pantů.
Novější ThinkPady poslední generace mají panty, které nekladou tak velký odpor a navíc mají tříbodové uchycení. Předpokládám, že na zde popsaný problém budou trpět daleko méně.
1. Johny007 30.6.2010 21:24:56
Přesně tohle mi na R400 vadí od té doby, co jsem ho koupil. Konečně vím, že je to špatně a jde to vyreklamovat. Děkuji za článek!
2. Teplá Soda 30.6.2010 21:50:27
Já srovnám 3 notebooky. 1=Dell 1310 (2,5let). 2= Asus A6M (3,5 let) . 3= Asus A6k (něco mezi.
U 1 Je zavírání ztuha jako při koupi. Viklání Je velmi slabé. Pořád přenášení za diplej je v pořádku. 2 a 3 jsou taky relativně tuhé, ale zato se dost viklají (4cm). U nich se stane, ž když „drncáte se stolem“, tak se rozviklají. U 1 ne.
U delllu mě taky potěšila NBD. Příští den opraveno.
3. Bajda 1.7.2010 0:24:47
Jj, jak se Delly obcas kazi, tak je rychle opravuji :)
U Lenova ci HP jste radi, kdyz k vam prijede technik druhy den a ma aspon nejake dily, u Dellu se vztekate, kdyz to druhy den neni opravene…
Zrovna dneska dorazil technik od HP a prijede jeste zitra, protoze nemel vse s sebou… Specialne Lenovo mne uz parkrat vypeklo s NBD, kdy dily nemely skladem snad v cele Evrope:(
4. Warcz 1.7.2010 14:08:24
Mě zase reklamace od Lenova v Ostravě klapali. Zavolal jsem, objednali náhradní díly a až byli skladem tak mi dali vědět a NB jsem přivezl na servis ( Neměl jsem NBD ) – Panty mě taky štvou ale už mam jenom zákonou 2 letou ( měl jsem 1 rok ) tak se mi to asi nebude chtít řešit…
5. Jirka 1.7.2010 23:52:30
Kamarád má (plastové) Lenovo Y550 a po půl roce má displej vakl víc jak 5cm na horním okraji. Čep pravého pantu v základně se navíc pohybuje dopředu-dozadu, takže bude reklamovat. Takže to vypadá, že se panty kazí u manažerských i multimediálních modelů Lenovo. Tedy tipuju, že mu vyběhlo celé upevnění kloubu.
Jak je tedy možné, že já s plastovým Aspire 5930 mám panty v pohodě po skoro dvou letech provozu?
6. Johny007 2.7.2010 0:11:59
Taky můžu potvrdit, že Acer po dvou letech v pohodě. Mně je to celkem jedno jestli mají problém s panty, pokud to umí opravit a za nějakou rozumnou dobu…
7. swarm 2.7.2010 8:29:03
[5] Nejen u manažerských i multimediálních modelů Lenovo. Hojně se kazí i u mnoha dalších výrobců (Acer nevyjímaje). Vždy záleží na konkrétním modelu a kusu. Zrovna Acerů s vylámanými panty jsem viděl už taky hodně. Pokud jde o Lenovo, tak tam jsem vylomený pant vlastně ještě neviděl, pouze tu popisovanou vůli.
8. tomtomas 2.7.2010 9:29:23
Ja ted uplne odbocim ,ale chci se zeptat :
Koupil jsem SL510 ,ma byt v baleni zarucni list ? Ja jej tam nikde nevidim,jak vypada ??
A jeste neco : Koupil jsem to na danovy doklad takze mam zaruku jen 12 mesicu ,ale prej se da poslat jakasi vyplnena karticka diky ktere mi to LENOVO zaruku zdarma prodlouzi ,vite o tom neco ??
(kupováno v ALZE)
9. SlovaN 2.7.2010 13:35:00
Nevíte FRU, nebo jako se ten kód jmenuje? Rád bych si ty klouby koupil nové na Ebay a vyměnil sám.. :D
Neměl jsem odvahu je reklamovat v záruce…notes nebyl úplně ok, dejme tomu.. :D
10. HonzaCZ 2.7.2010 14:22:01
[9]
14.1″ WXGA + WXGA+
Hinges Kato 42W2451 / Reell 42W2673
11. Jirka 3.7.2010 15:08:26
[7] Dám vědět, co na to kamarádovi řeknou. Ale pohyb osičky pantu dopředu-dozadu vůbec nevypadá dobře. Když ten ntb byl nový, tak se mi upevnění těch kloubů v šasi už moc nezdálo, vypadalo to, jakoby se to při manipulaci s víkem celé kroutilo (doslova jako by ty čepy byly dlouhé a kroutily se).
Mě by spíš zajímala vlastní mechanika provedení pantů a tím pádem co se na nich může pokazit – a srovnání značek a modelů. A hlavně jestli má umístění kloubů do základny nějaký rozumný důvod, když už dispej při otvírání zajíždí dozadu a nemůžou tam být žádné konektory.
12. Barton 3.7.2010 22:07:41
[8] Myslím, že záručný list sa k Lenovo notebookom ani nepribaluje – ako záruka Ti slúži faktúra/DL od dodávateľa…
Lenovo naozaj pri niektorých modeloch poskytuje záruku iba 12 mesiacov (v prípade že si nakupoval ako právnická osoba/firma) a na jej predĺženie je potrebné vyplniť takú papierovú skladačku (bývajú priložené rovno dve) a odoslať ju…
13. SlovaN 4.7.2010 18:40:30
Nevíte kolik ty panty tak můžou stát +-? Na Ebay, od lenova, či v nějakém servise…?
14. Johny007 4.7.2010 21:04:18
Na R400 se dají koupit od 500 na eBay… Ale je tu ten problém, že nevíš, jestli náhodou nekoupíš ty samé…
15. HonzaCZ 7.7.2010 20:08:01
[13] A to je takovej problém si ty čísla, co jsem psal výše, vygooglit? Našel jsem originál za $10.
16. SlovaN 8.7.2010 16:01:28
[15] Za odpověď děkuji. Problém to samozřejmě není, ale neměl jsem vůbec představu kolik tak stojí (nikdy jsem na žádných aukcích zatím nic nehledal/nekupoval). A nemusíš na mě být hned takový, moc s tím nespěchám a až si je budu chtít koupit, tak bych rád měl pár odrazových informací pohromadě..a nepatřím mezi líné trotly, kteří si nedokážou vygooglit ani dnešní datum.
17. Johny007 21.7.2010 20:53:06
Tak už mám zpět notebook. Záruku jsem měl na faktuře napsanou na 12 měsíců, ale Český servis to na moje upozornění opravil v záruce. Oprava trvala 10 dní. Nové panty jsou super :-)
18. Derek 3.3.2011 16:39:13
Zajimave info k zarukam na ThinkPady.
Mam R61 (vybrany i na popud Swarma a dalsich z ntb fora – a plna spokojenost :) ) s rozsirenou zarukou z 1y carry-in na 3y on-site with Protection, konci mi v cervnu 2011.
Panty se viklaji uz dlouho, ale nic akutniho, takze jsem to odkladal, az bude prostor.
Zacal mi blbnout zvuk (nejde repro, ale 3,5mm jack jo, takze se mozna jenom zaseklo to hw odpojovani v zasuvce jacku), takze jsem v utery 01-03-2011 zadal servisni pozadavek na repro i panty a zacal zaroven patrat i po tom, jestli muzu opakovane prodlouzit (tedy prikoupit) SPack.
No, uz na servisni lince se na muj pozadavek na panty moc netvaril, ze prej by mi na normalni zaruku asi nakaslali, ale ze s Protection snad prorazim. Na prodluzovani zaruk nic nevedel a odkazal me na prazsky GC system.
Tam jsem se dnes konecne dovolal a mluvil se servisnim technikem – ten o prodluzovani taky nic nevedel a dal mi emailovy kontakt na registraci Spacku.
Zaroven jsme hned pokecali o zarukach a hlavne Protection skrz ty panty – pry cca od minuleho tydne maji STRIKTNI ZAKAZ na normalni zaruce menit panty a pry i Protection bude ted s problemy (sam rikal, ze to zatim jen zaslechl a ze tedy nevi stoprocentne) – pry ted budou v noteboocich menit dily jen jednou za jeho zivot. Nejsem si ted uplne jist, jestli se tedy bude jednat o jednu vymenu kazdeho dilu v ntb za jeho zivot a nebo celkove o jednu vymenu cehokoliv za zivot ntb – zminoval to v tom smyslu, abych tu jednu vymenu nevyplytval treba zrovna na panty. Doted pry bez problemu menili treba roztriskany LCDcko a nejak by plneni zaruky resili asi az kdyz by stejny ntb dorazil znova na vymenu displaye.
Kazdopadne kdyz jsem Protection porizoval ja, tak to pry melo byt tak, ze kazdy rok zaruky s Protection muze byt jednou vymenen kazdy dil ntb. Tohle treba uvede nekdo (Swarm?) na pravou miru.
No celkove jsem ted z NBD servisu Lenova dost zklamany (pred rokem mi bez problemu vymenili poskozeny napajeci adapter a zaseklou mechaniku), jednak skrz ty upravy Protection, jednak i diky tomu, ze se na muj servisni pozadavek dosud nikdo neracil ozvat, natoz aby se to uz zacalo hybat a nebo bylo opraveno… :/
Ne, ze bych si potreboval stezovat :) – jen chci predat postrehy dal uzivatelum TP, takze jestli to Swarm pouzije jako namet na blogpost (budu mit jeste emaily od EPACCZ@cz.ibm.com) nebo jestli me odkazete at se o info podelim treba na ntb foru, tak tak ucinim.
Samozrejme privitam vase postrehy, zvlast co se dalsiho rozsirovani zaruk tyka.
Zatim se mejte a preju co nejmene problemu s ThinkPady.
19. jt 4.3.2011 10:47:48
Tak tyhle informace o zárukách by asi bylo dobré vystavit i na notebook fóru, třeba se k tomu vyjádří ještě někdo.
Možná je to jen vymyšlenost jednoho servisního partnera?
20. swarm 4.3.2011 13:59:31
[18] Jakékoli maily s vyjádřením jsou z mé strany vítané. Konzultoval bych problematiku přímo s Lenovem a mohli bychom zjistit, zda se jejich stanoviska náhodou neliší.
21. Derek 4.3.2011 20:27:37
Repostuju vam komunikaci, ktera zatim probehla s Lenovo linkou – na dalsi vyjadreni cekam a dodam, snad to comment-form pobere :)
To dalsi pak kdyztak primo Swarmovi na mail? (posli mi adresu na mail u komentare)
– – – – –
Subject: Dotaz k zarukam na notebook ThinkPad
Dobry den.
Resim v soucasne dobe nekolik veci ohledne SPacku pro ThinkPad R61 a ze servisni linky IBM CallEntry me odkazali na GC System a odtamtud pak nasledne na Vas, tak jestli mohu obtezovat?
Jedna se mi o ThinkPad R61, machine type 7732-NEG a S/N xx-xxxxx.
Zaruka byla rozsirovana z 1y carry-in na 3y on-site with Protection.
Zajima me, jestli lze zaruku na notebook jeste prodlouzit prikoupenim dalsiho SPacku, pripadne ktereho („zmena z ceho“) a do kdy je to potreba provest. V GC system si mysli, ze to nelze, ale ptam se na zaklade toho,ze pri porizovani ntb i rozsirovani zaruky mi bylo receno neco v tom smyslu, ze dokud na TP bezi nejaka zaruka, tak lze dal rozsirovat-prodluzovat.
Druhy dotaz se tyka plneni v ramci zaruky Protection – v dobe porizovani melo byt „plneni-likvidace“ v te podobe, ze lze jednou rocne vymenit kazdou cast ntb, paklize poskozeni ci zavada splni podminky Protection smluvnich podminek.
V soucasnosti jsem ale zaslechl neco o tom, ze se u kazdeho stroje bude menit dil jenom jednou za jeho zivot a ze napriklad je ted uplne zakazano menit panty ThinkPadu (klasicky problem s vulemi) v ramci bezne zaruky.
Paklize smeruji sve dotazy spatnym smerem, tak bych poprosil o kontakt a odkazani na nekoho, kdo mi bude moc dane dotazy (hlavne asi ten druhy)zodpovedet.
Predem dekuji za reakci.
S pozdravem
–
—>
–
Dobry den,
Vase zarizeni je platne az do 22.6.2011.
Co se tyka zakoupeni pozarucniho servisu, tuto informaci budu muset zjistit u kolegu v zahranici, jelikoz od 1.4.2010 cela agenda presla pod ne. Zaslal bych Vam pripadne ServisPacky, ktere jsou vhodne pro Vase zarizeni 7723. Pripadnou registraci pozarucniho servisu lze provest jiz nyni a byla by platna po skonceni teto platne zaruky, tedy od 23.6.2011. Pokud by registrace byla zakoupena az po 22.6.2011 bude platna od data zakoupeni tohoto ServisPacku.
Vas druhy dotaz take preposlu kolegum, aby mi zaslali aktualni informace a podminky k Vasemu zarizeni.
S pozdravem
Štěpán Pondělíček
Tel.: 272 132 012 (3.3.2011 pouze na 721 592 227 od 9-17)
EPACCZ@CZ.IBM.COM
22. Derek 7.3.2011 21:18:03
Tak dalsi vyvoj docela sila – dneska jsem urgoval ten servisni zasah, konecne jsem dohnal i technika. Jelikoz zadam i o ty problemove panty, tak se mi ani neozval sam (zitra to bude tyden), protoze musi pozadavek na vymenu/opravu pantu poslat primo Lenovu na autorizaci – at uz je to na normalni zaruku a nebo Protection a na jejich vyjadreni dosud ceka.
Rekl jsem mu, at teda ty dva pozadavky rozdeli, ale stejne jedu zitra pryc, takze ten zvuk musi pockat par dni. Rekl, ze teda ok, ze nejak prijede poresit zvuk, ze tam s on-site problem neni, ale ze ty panty pak stejne bude muset resit nekde u nich, takze to bude muset bejt jako carry-in… :-O
No slusne receno – zacinam byt na Lenovo zaruky a postupy silne nastvanej…
23. swarm 7.3.2011 23:05:26
[22] Vyptal jsem se, a pokud něco bereš na protection, je to vždycky carry-in. On-site je pouze ta standardní záruka. Klouby (a jejich řešení v rámci standardní záruky) třeba ještě zkusim zjistit u některého ze servisních partnerů.
24. jt 8.3.2011 10:35:23
A jak je to s tou opakovanou reklamací/výměnou jedné závady/součástky nevíte?
25. Derek 8.3.2011 10:48:44
@jt: Cekam na nejaky dalsi info od Pondelicka – viz ty maily vyse, zatim od nej nic jineho nez co postuju, nedorazilo. Zitra ho asi zaurguju taky.
@swarm: Tak to diky za update, asi bych to i chapal z logiky veci, ze to chtej-musej poradne posoudit a zdokumentovat. Ale ted to stejne vyzniva jako zbytecnej opruz, kdyz se zasahy musej schvalovat predem..
Hlavne, ze na papirech od SPacku se jasne pise
„Rozšíření záruky výrobku ThinkPad z 1 roku s opravou v servisním středisku na 3 roky s opravou u zákazníka včetně ochrany proti náhodnému poškození“ Uvnitr v podminkach pak k Protection pisou jen priklad s CRU – takze mi to, ze cela sluzba neni on-site zavani konfliktem se smlouvou, stejne jako ta zmena pristupu k meneni pantu a podobne…
No uvidime co dal vypadne jak od servisaka, tak od Lenova (Pondelicka). Stay tunned.
26. jt 26.3.2011 10:11:57
Tak co, napsali něco dalšího?
Mimochodem:
http://notebooky-forum.notebook.cz/viewtopic.php?t=30593&sid=2500fac7c86417e0a85fb303c83eaacd
27. Derek 7.4.2011 18:23:24
Naprosto nic – zavada na repracich vyresena vymenou cely desky, pri ktery mi technik poskrabal display a odmita to uznat, na panty mi tam ma nekde viset pozadavek na autorizaci, ale nejak se chlapec radsi neozyva (ani zaporne, alespon ze slusnosti) a Pondelicek z registrace SPacku taky zatim nic – zkusim si na urgenci tech dotazu u nej vzpomenout nekdy behem dne a uhnat ho. Vypadal snazive, ale ta preshranicni komunikace je asi fest problem.
Tim spis u me nejspis Lenovo skonci a do zaruky uz nic investovat nebudu a pristi stroj asi taky radsi od nekoho jinyho :/
28. Lukáš 9.4.2011 22:05:50
Já mám IdeaPad Y550,mám ho něco okolo jednoho roku.TY panty to je peklo!Je mi z toho fakt špatně.Neobejdu se bez notebook,tudíž pomalu vybírám náhradu.Chtěl jsem jít do Lenova,třeba L řady.Ted jim na to prdím,pač z IBM udělalo Lenovo úplnou trosku.Ve třídě máme lenova 3 lidi.U 2 lidí úplně odešly panty u třetího display.Každý má jiný model.A lidi s Acerama jsou v klidu.Koupím si Dell!!