Hlavní problémy s hi-dpi displeji pod Windows 8.1

V krátkosti jsem již na blogu zmiňoval, jaké problémy přináší displeje s velmi vysokým rozlišením při práci ve Windows, a to včetně posledních 8.1. Rozhodl jsem se k tématu vrátit a popsat všechno, s čím musíte počítat, pokud se rozhodnete pro notebook s takovým displejem. Problémů je opravdu hodně a netýkají se zdaleka pouze pokročilých uživatelů.

Displej s vyšším rozlišením může posloužit vždy dvěma způsoby. Může nabídnout zobrazení větší plochy, kdy se může použít stejná grafika (obrázky, velikost písmen) a uživatel na obrazovce má více prostoru – jen je všechno drobnější. Další možností je ponechat pro oko uživatele stejnou velikost všech grafických prvků a vyšší rozlišení využít k tomu, aby vše bylo prokreslenější.

Dlouhé roky se vyšší rozlišení spojovalo s tou první možností, ale nyní se dostáváme do stavu, kdy lze dělat jednotlivé body displeje velmi malé, ačkoli si průměrný uživatel se současnou pracovní plochou vystačí. Logicky se tedy volba přesouvá k druhé možnosti. Tuto mánii odstartoval Apple s jednou verzí iPhone, kde použil rozlišení dvojnásobné v obou směrech, překreslil veškerou grafiku a nazval to retina (nicméně nejde o žádnou revoluci – vzpomínáte, když Palm podobně přecházel ze 160×160 na 320×320?). Co nebylo optimalizované, bylo pouze zubatější. Co už optimalizované bylo, to bylo prokreslenější, nicméně všechno bylo stále velké. Postupně to Apple rozšířil i na iPad a nakonec jsme se dočkali také v MacBoocích.

Na to, že (Mac) OS X nikdy neměl podporu pro různé velikosti grafických prvků, se s tím Apple popral dobře. Zprvu sice na MacBooku s hi-dpi displejem byla většina aplikací třetích stran kostrbatá, ale kdo si rok počkal, ten si mohl koupit notebook, kde více méně drtivá většina programů běží v pořádku. Nečekají ho žádné problémy. Vždy má vše správnou velikost, a pokud něco displej nepodporuje, má to pouze hrubší grafiku.

Věčně rozpracovaný Windows

To ve Windows je možnost změny DPI už dávno. Měl ji už Windows 3.1 (100 a 125 %) a úplně stejně fungovala až do Windows XP s jediným rozdílem, že od Windows 95 lze nastavit libovolné měřítko zvětšení. Ve Windows 7 se podpora o něco zlepšila a přidala se alternativa pro programy, které zvětšení nepodporují – jednoduše se roztáhly s vyhlazením (což u zvětšení jako 150% vypadalo vždy hrozně). Windows 8 se zaměřil pouze na zlepšení v případě celkoobrazovkových aplikací pro Metro a s klasickou plochou příliš nehnul. Hlavní očekávání se tedy ubírala k Windows 8.1.

Windows 8.1 je tu, takže se už můžeme podívat, jaké změny se dostavily v případě vysokého rozlišení na malé úhlopříčce. Čekali jste perfektně použitelné řešení na úrovni toho od Applu? Pak budete nejspíš hodně zklamaní. Výsledek působí spíš jako nějaká testovací verze, kde ještě chybí polovinu věci dodělat.

Oddělené DPI a chybná velikost ikon na ploše

Hlavním tahákem má být v případě Windows 8.1 nastavení jiného DPI pro každý monitor. Ve všech předchozích verzích bylo DPI společné pro všechny monitory. V případě, že jste měli třeba 12“ tablet s full-HD rozlišením (1920×1080), mohli jste si chtít všechno zvětšit na 125 %, jenže jakmile jste přes HDMI připojili velký monitor, bylo tam také všechno roztažené. Sám připojuji k notebooku externí monitory poměrně často, takže jsem byl velkým odpůrcem příliš vysokých rozlišení na malých úhlopříčkách (každý můj notebook musel být použitelný s interním displejem při základním zvětšení 100%).

Doufal jsem, že s Windows 8.1 toto omezení odpadne, ale opak je pravdou. DPI sice skutečně oddělené je, ale obraz na sekundárním monitoru (za předpokladu, že má jiné DPI) je vždy takový neostrý. Už to není nic pixel na pixel a vidím to spíše jako nouzové řešení. Navíc i bez druhého monitoru Windows spoustu aplikací nově vykresluje roztažením okna na zvolené přiblížení jako obrázek (a to i v případech, které byly dříve v pořádku).

U mezikroků ve změně DPI jsem nějaký problém čekal, protože je těžké najít univerzálně funkční řešení, nicméně při přechodu mezi 100 a 200 % jsem doufal v perfektní obraz na obou monitorech (tak jako u Applu) a to zde není. Aby bylo nouzové řešení ještě hůře použitelné, velikost ikon v pixelech je stále na všech displejích stejná. Pokud má hlavní displej vysoké DPI, na druhém, klasickém budou ikony obrovské (4x větší, než byste je čekali) a obří budou také kontextové nabídky jednotlivých prvků plochy.

Odhlásit a přihlásit

Možná by vás napadlo, že při používání pouze jednoho monitoru problémy zmizí. Při práci s notebookem v dokovací stanici si vystačíte se samotným externím monitorem a interní panel může být vypnutý. I v takovém případě bude obraz neostrý, jako když jej jednou roztáhnete a pak zase zmenšíte. Jediným řešení je odhlášení uživatele a následné přihlášení v době, kdy je externí monitor aktivní jako jediný. Pak bude vše v pořádku do doby, než se přepnete zpět na interní panel.

Ukázka neostrého obrazu (písma), při použití jiného zvětšení, než má primární monitor (nebo měl v době přihlášení).

Přihlášení/odhlášení je vhodné také při použití klonování. Takové to jednoduché, že zmáčknete Win+P, vyberete klonování a můžete pokračovat v práci (například přednáška, prezentace u klienta), je minulostí. Část oken zůstane nesmyslně velká a v době klonování pro jistotu nejde DPI vůbec měnit, takže si bez odhlášení neporadíte.

Tenké a špatně viditelné čáry

Když jsem se poprvé setkal s MacBook Pro Retina, líbilo se mi, že Apple vzal všechnu grafiku operačního systému a předělal ji do detailnější podoby tak, aby klasický a hi-dpi displej vedle sebe měly stejný obraz, pouze u jednoho byl prokreslenější, když se podívám zblízka. To znamená, že kde byla jeden pixel tlustá čára, tam bude s hi-dpi displejem tlustá dva pixely a uživatel její tloušťku bude vnímat stále stejně. To Microsoft zvolil jinou cestu. Co bylo tlusté jeden pixel, je tlusté jeden pixel i na hi-dpi displeji. Výsledek tedy je hezky ostrý, ale řada detailů kvůli poloviční tloušťce v obraze zaniká, čímž se zhoršuje ergonomie.

Pixel tlusté okraje jsou problém také u kurzoru myši. Zde jsem si řešení musel zajistit sám, když jsem původní kurzory zeditoval tak, aby měly okraje tlusté dva pixely. Hned je kurzor mnohem lépe vidět na obrazovce. Návod je oddělen do samostatného článku.

Určité problémy přináší také extrémní hinting Windows při vykreslování písma. Takový Courier New se klidně vykresluje pixel tlustý i při velikosti 12 pts, takže vypadá utopený i na bílém pozadí. Mnohokrát jsem narazil na problém, že některá písma měla části písmen tak tenké, že tím byla snížena jejich čitelnost.

Špatně připravené programy i operační systém

Některé programy se na hi-dpi displejích zobrazí rovnou v režimu kompatibility roztažené 2×2 a toto roztažení je konečně po vzoru Applu bez vyhlazení. Působí tedy ostře a z dostatečné vzdálenosti si někteří uživatelé možná ani nebudou všímat, že aplikace nemá nativní zobrazení. U hi-dpi displejů, kde se používá zvětšení 200 % je vše v pořádku. Horší to je, když si koupíte třeba 11,6“ tablet s full-HD a chcete používat zvětšení 125 nebo 150 %. Pak se používá roztažení s rozmazáním a výsledek vypadá otřesně. Nakonec je tedy lepší vzít notebook/tablet s displejem, kde se buď bude používat zvětšení 100, nebo pak až rovnou 200 %. Nic mezi tím nedoporučuju.

Mezi programy, které zvětšení vůbec nepodporují, a těmi, které si s ním poradí dobře, je ještě početná skupina programů, které se sice nespustí v režimu kompatibility, ale jejich zvětšení není kompletní. Běžně se setkáte s programy, kde například písmo je velké, ale vedle něj je ikona s původními rozměry 16×16, která se nezvětší, takže je z ní jen drobounký flíček. Sem tam máte pocit, že se text do okna vůbec nevejde, protože se okno zvětšilo o menší část. Není divu, že výrobci programů zatím nestihli pořádně zareagovat, protože funkční zařízení a Windows 8.1 tu jsou chvíli.

Dialog pro uložení souboru při ukončení je typickou ukázkou okna, které má šířku definovanou pevně v pixelech.

Horší je, že správně není předělaný ani nový Windows. Stačí otevřít jakákoli okna pokročilé správy (Computer Management, Device Manager,…), která se pro jistotu vykreslují v režimu kompatibility. Některá dialogová okna zas mají fixní šířku, takže něco, co předtím působilo jako široké okno, je teď úzké a místo jednoho má rovnou tři řádky a celý spodní prostor vyplňují tři „oteklá“ tlačítka. Konzistence hadr…

Otevírací okno jednoho programu – většina prvků se správně zvětšila, ale ikony nahoře si zachovaly svých pevných 16×16 pixelů.

Vzdálená plocha

Používání vzdálené plochy je v lecčem podobné připojování externích monitorů. Připojujete se k zařízení, kde nemáte jistotu, že zvětšení vhodné pro lokální obrazovku bude vhodné i pro obrazovku vzdáleného klienta. Při připojování z Windows 8.1 na Windows 8.1 si dokáží počítače předat požadované zvětšení a hostitelův systém reaguje podobně jako s připojením monitoru (to znamená všechna úskalí s lehce neostrým obrazem a gigantickými ikonami spolu s dolní lištou). Nicméně standartní postup odhlásit-přihlásit je stále řešením (byť ne pohodlným).

V případě, že se budete připojovat z hi-dpi notebooku ke starším verzím Windows, dopřeje vám Windows plné zobrazení 1×1 beze změny zvětšení. Vidět plochu v rozlišení 3200×1800 se 100% zvětšením je svým způsobem úchvatné na 14“ displeji, nicméně čitelné je písmo pouze po nalepení očí těsně na displej. V nastavení klienta vzdálené plochy pro jistotu není žádná možnost zapnout roztahování 2×2 a jako interní součást systému nepodporuje spouštění v režimu kompatibility. Nakonec jsem na internetu našel řešení pomocí programu Remote Desktop Connection Manager. Jde o nějakou nadstavbu pro správu více připojených relací. Tento program nepodporuje hi-dpi displeje a tak se rovnou spustí v režimu kompatibility. V jeho okně se pak logicky vykresluje 2×2 i relace vzdálené plochy.

Závěrem

V obchodech už najdete první vlnu notebooků s hi-dpi displeji, a tak je nejvyšší čas položit si otázku – je vhodné koupit pro sebe takový notebook? Odpověď není jednoduchá. V současné situaci fungují perfektně všechny celoobrazovkové aplikace v rozhraní Metro, Průzkumník, základní rozhraní plochy, programy MS Office 2013 (tedy Word, Excel, PowerPoint a Outlook naprosto bez problémů) a Internet Explorer. Zejména prohlížeč mi připadá ze všeho nejvymazlenější, takže při prohlížení webů nenarazíte na jediný problém (weby jako facebook a twitter již používají prokreslenější grafiku). Chcete-li kancelářský počítač na Office a webové aplikace, můžete být vysmátí, ale platí to jen do doby, než se rozhodnete připojovat také externí monitory.

V případě, že hledáte univerzální stroj, nechcete řešit absolutně žádné problémy, pracujete se starými i novými programy a každou chvíli připojujete monitory a projektory, stojí za zvážení, zda raději s nákupem hi-dpi notebooku nepočkat. Měl jsem možnost používat několik týdnů Fujitsu LifeBook U904 s takovým displejem a všechny problémy dohromady mě přesvědčily, že zatím se budu ve 14“ úhlopříčce poohlížet raději po nějakém full-HD IPS displeji, kde budu používat základní zvětšení 100 %.

Dá se očekávat, že Microsoft časem některé problémy vyřeší elegantněji, ale zkušenosti mě naučily, že není dobré si něco koupit a pak doufat. Věřím, že se jednou zlepšení dočkáme, ale není jisté, zda to třeba nebude až za dva roky s jinou verzí Windows. Pro mě je počítač pouze pracovní nástroj a hledám takový, který nebude omezovat mou produktivitu. Kombinace hi-dpi a Windows 8.1 tohle zatím neumí zajistit, a abych používal hi-dpi displej v nižším rozlišení, na to zas nejsem dostatečný masochista (pixely jsou sice malé, ale výsledek je stejně zase rozmazaný).

Komentáře k článku

  1. 1. Hawk  14.1.2014  13:12:30

    Škoda, že i přesto, že se píše rok 2014, tak tu pořád máme bitmapované zdroje v aplikacích (ikony, grafika v GUI prvcích), místo aby vše bylo vektorové a vyrenderovalo se to podle aktuálního DPI.

    Kdo někdy low-level programoval pro Win GUI, tak ten ví, že to bude ještě předlouhá cesta, protože je tam spousta triků s přidaným pixel tu a ubraným tady, apod. Děs. Microsoft zaspal a od dob Windows 95 nic nového použitelného nepředstavil.

  2. 2. Puppy  14.1.2014  14:07:05

    Sance na vyraznou zmenu tu byla v dobe Windows Vista (cely shell mohl byt .NETovy), ze kterych se ale nakonec bohuzel stalo neco zcela jineho. Bremeno zpetne kompatibility je pro Microsoft stale vyznamne a znicujici.

    Urcitou cast viny na tom maji ale i vyvojari neschopni si precist dokumentaci. Nastaveni DPI a podpora ve WinAPI existuje uz od Windows XP, jenze nekteri to stale nejsou schopni pochopit a brat na to ohled. Coz se bohuzel tyka i nekterych vlastnich Microsoft aplikaci.

  3. 3. Ladis  14.1.2014  14:13:58

    Dokud to nebude sám Windows dělat správně, nemá smysl házet vinu na výrobce aplikací. Apple ukázal, že to jde (kompatibilita s aplikacemi nepodporujícími a těmi podporující retinu). MS to mohl udělat hned, stačilo zkopírovat konkurenci. Takhle budem roky čekat a sledovat, jak se to po krůčcích blíží funkční podobě.

  4. 4. Puppy  14.1.2014  14:49:45

    Neznam Apple, nevim jestli kdyz vezmu 12 let starou aplikaci tak pudje na soucasnem MacOS spustit. Na Windows (bohuzel) ano, coz je prave to prokleti. Microsoft ztratil cas chybami jako idea Metro UI vsude, dal bych jim jeste sanci ve Windows 9, kde snad pochopi co je podstatne.

  5. 5. Jakub  14.1.2014  14:54:38

    Microsoft možná doufal, že naprostá většina uživatelů přejde z desktopu na Metro, a tak se na plochu a klasická okna doslova vyprdnul.

    Doufejme, že si pánové z Redmondu ve světle prodejů Win 8 svůj omyl uvědomili a ve Windows 9 to napraví. Pokud je do té doby nezválcuje Google a Apple se svými produkty.

  6. 6. Ladis  14.1.2014  16:35:18

    [4] Apple změnil architekturu procesorů, takže to dnes již nepůjde (do nějaké verze měl Mac OS X emulátor* PowerPC, a s ním ty aplikace jely, dnes už ale ne – Apple směřuje víc vpřed). Ale i nejstarší aplikace pro Intel procesory (OS X 10.4) na posledním Mac OS X 10.9 pustíš.

    * Microsoft taky míval emulátory CPU ve svých OS, např. Win NT 4 pro PowerPC měl emulátor Intel 486. Nicméně dnešní Microsoft tyhle své zkušenosti již nevyužívá – kvůli tomu vyhodil 900 mil. USD oknem za propadák Windows RT (kdo by kupoval počítač s Windows, který neumí spouštět Windows aplikace – nemyslím ty metrové).

  7. 7. Nox  14.1.2014  18:34:02

    Windows jsou asi take jednim z programu, ktere by bylo potreba programatorum kompletne smazat a nechat je vytvorit je kompletne od zacatku. Pripada mi, ze se do tech puvodnich 95 stale neco pridava a pridava, ale ten zaklad je stejny. A kdyz pak prijde nedejboze neco, co v puvodnim navrhnu nikoho nenapadlo, hned je problem. Zel jiny system pro provozovani vetsiny programu neecistuje.

  8. 8. swarm  14.1.2014  18:50:19

    [7] Když se podívám na linuxové desktopy, tak tam se ty velké snad všechny před pár lety přepsaly… a výsledek? Ani jeden si neporadí s hi-dpi displejem alespoň na úrovni Windows. Myslim, že problém Windows není v těch kořenech, jako spíš v neschopnosti těch současných programátorů Microsoftu, resp. jejich vedení.

  9. 9. Honza V.  14.1.2014  20:50:31

    Asi nejsem jediný koho napadá, proč to nezvládnout naprogramovat v Redmondu, když Cupertinu ano. Apple má ale tu výhodu, že má pod kontrolou i hardware, na kterém běží jejich OS, z čehož (aspoň pro mě) vyplývá snadnější optimalizace. Microsoft musí vytvořit funkční řešení pro mnohem víc možných kombinací. Souhlasím s tím, že nezáleží ani tak na „kořenech“ jako na lidech, kteří za OS mají odpovědnost dnes. Myslím, že Microsoft upřel své úsilí do nového rozhraní Metro a další práce na desktopu nedostala (bohužel) dostatečnou prioritu. Na druhou stranu si ale myslím, že takový zmetek by v Applu neprošel.
    Otázka na autora: Jaká je situace u Chrome OS? Jak čtu zahraniční servery, tak prodej chromebooků stoupá, a věřím, že toto řešení má před sebou budoucnost.

  10. 10. swarm  15.1.2014  0:30:50

    [9] Situaci s Chrome OS jsem popisoval v létě při zkoumání ChromeBook Pixel: http://notebookblog.cz/technika/zkusenosti-a-reklamace/google-chromebook-pixel-trochu-predrazena-hracka/

    …v podstatě práce s externím monitorem je stejná jako u Windows (jen tam pochopitelně není ten problém s ikonami), takže na druhém monitoru je to vždy trochu neostré a klonování je problém. Jinak to tam samozřejmě funguje, ale to už je pak stejné jako bych ve Windows používal jen IE… to funguje na hi-dpi taky výborně.

    Podle mě Chrome OS má budoucnost v dohledné době opravdu jen jako low-end low-cost alternativa tam, kde jsou na počítač kladeny minimální nároky a v případě notebooků jde spíš o něco položeného akorát na stole.

  11. 11. pavt  15.1.2014  8:36:40

    Jo, swarme, souhlasím, Apple to má opravdu velmi slušně vyřešené, ale je to dáno právě tím 200% zvětšením, jiné poměry by také vedly k nepřesnostem, proto se jim Apple snaží vyhnout, což si jako tvůrce komplexního HW+SW řešení může dovolit. Co já vím, tak je jistá nevýhoda s „kynutím“ aplikací pro iOS, kde vzhledem k mnohem většímu rozsahu grafických dat jsou nyní větší balíky aplikací a to i pro starší HW, kde tu jemnou grafiku nepotřebujete. Čistě teoreticky by stejný problém měl být i u stolních aplikací, ale tam přeci jen zas takový problém s místem na disku není.
    Já měl poslední zkušenosti s DPI na WinXP a tehdejší podpora byla docela problém, systém sice pozvětšoval (až neúměrně) různé ovládací prvky (křížek na zavírání okna), ale jak píšeš, některé dialogy s tímto nepočítaly. Kromě toho, tehdy existovalo celkem velké množství aplikací s vlastním grafickým rozhraním, no a ty byly dokonale zmršené až neovladatelné.
    Bohužel se obávám, že ve Windows to právě pro tu různorodost HW ještě nějaký čas bude trvat, než se to vyladí – osobně se domnívám, že to pro Microsoft není priorita, protože se stále jedná spíš o okrajový segment. Ale jakmile se HI-DPI displeje stanou standardem, tak věřím, že se s tím slušně poperou. Zatím nezbývá, než čekat…

  12. 12. Ladis  15.1.2014  10:37:37

    [11] Vadí mi, když někdo MS Microsoft ospravedlňuje množstvím HW, co musí podporovat. MS nepodporuje žádný, narozdíl od Applu a linuxáků si ovladače nepíše. Ty píšou výrobci HW.

  13. 13. Puppy  15.1.2014  11:11:30

    [12] Microsoft pise genericke ovladace a mnoho ukazkovych driveru ve WDK. Vyrobce pak mnohdy takovy ukazkovy driver jen drobne upravi. Obcas ani nezmeni version info :-) Jde ale take o dostatecnou uroven abstrakce, aby bylo mozne ruznorody hw srot vubec pouzit.

  14. 14. swarm  15.1.2014  12:14:17

    [11] Ano, je to v tuto chvíli pouze otázka priorit Microsoftu. Taky si myslim, že na to dokážou správně zatlačit a všechno vyřešit, až to bude nutné. Stává se to tak v historii opakovaně. Já si tedy počkám, až to bude všechno pěkně odladěné a bezchybné – a pak začnu přemýšlet o přechodu na notebook s hi-dpi displejem. Klidně je možné, že půjde až o nějaký přespříští notebook. Času je dost a zas tolik pro sebe v hi-dpi přednost, která by mi urychlila práci, necítím.

  15. 15. ffmaw  15.1.2014  13:08:25

    [8] Najnovsi Gnome 3.10 praveze pridal podporu hi-dpi displejov. Co to tak odskusat realne na nejakom notebooku?
    https://help.gnome.org/misc/release-notes/3.10/more-core-ux.html.en

  16. 16. swarm  15.1.2014  14:57:13

    [15] Zkoušel jsem před pár týdny různá Linuxová distra v posledních verzích a situace byla dost bídná. Jestli už někde je verze Gnomu, kterou si můžu zkompilovat nebo jinak donahrát do distra, to jsem pochopitelně nezkoušel (a ani nebudu, notebook už je pryč).

    Situace byla taková, že Cinamon, Mate a KDE byly úplně špatně. Gnome 3 (SuSE?) mělo největší snahu fungovat, ale byly tam pořád různé chyby – desktop vypadal ok (správně detekoval hi-dpi displej), ale kurzor byl miniaturní, pak jsem zas otevřel výchozí prohlížeč (Firefox), kde pro změnu byl kurzor ok a GUI taky, ale všechny stránky to otevíralo na 100% a ve FFX není v GUI globální změna zoomu (jde to jen přes about:config, ale musel bych googlit). Kromě toho stačilo vlézt do správce souborů a už byly vidět opět chyby. Odlišné DPI na různých monitorech ani jeden desktop neuměl a ani v tom odkazovaném dokumentu k tomu nic nevidím.

  17. 17. Zax  16.1.2014  13:09:41

    Já mam problém už s fullHD na 17“, natož na 14“. Začal jsem používat druhý monitor a je to celkem hrůza, protože potřebuji zvětšení na 133%

  18. 18. Ladis  16.1.2014  15:04:16

    [17] A na čem bys chtěl FullHD mít? 19″ „notebooky“ se snad nevyráběj ;)

  19. 19. swarm  16.1.2014  16:49:58

    [18] Ale stolní monitory jo.

  20. 20. Zax  16.1.2014  19:31:46

    Odeslal jsem omylem nedokončený komentář, ale šlo mi o to, že swarm v závěru zmínil používání fullHD laptopu ve 14“ na 100% velikost, protože WQHD ve 13,3“ už bez zvětšení nešlo, kdežto mě bez zvětšení nešlo používat už ani fullHD ve 17“. Zrovna nedávno jsem k tomu připojil starej LCD displej s SXGA rozlišením na 17“ a překvapilo mě, že to zvětšení nejde rozdělit.

  21. 21. swarm  17.1.2014  15:10:57

    Nj, každej to máme jinak. Ono těch 1920×1080 na 14″ je už fakt na hraně. Ještě to zvládnu používat, ale někdy cítím, že bych radši méně. Co bych dal za 14″ 1600×900 IPS… fakticky vyšší rozlišení bych bral jen kvůli obrazové kvalitě.

  22. 22. Puppy  17.1.2014  17:23:13

    [21] Co Samsung 13.3″ 1600×900 PLS matny http://www.notebookcheck.net/Samsung-900X3B-A01-Series-9-Laptop-Review.74151.0.html ?

  23. 23. swarm  17.1.2014  17:25:35

    [22] Ten neni úplně špatný (konkrétně jeho displej se mi moc líbil), ale proti tomu notebooku mluví tři věci:
    – klávesnice
    – dokování
    – konektory

  24. 24. jimm98y  19.1.2014  17:22:40

    [1] Ve WinAPI jsem programoval nekolik let a mate pravdu, ze se starymi aplikacemi s bitmapovymi zdroji se jiz nic delat neda. Nicmene nemohu souhlasit s tvrzenim, ze od te doby MS nic pouzitelneho nepredstavil. Kdyz zacinal .NET tak tu byly akorat WinForms, coz nebylo nic jineho nez objektove WinAPI se stejnymi problemy jako drive, ale pozdeji jiz v roce 2006 MS predstavil WPF, ktere vse resi. „Metro“ aplikace a aplikace pro Windows Phone jiz WPF vyuzivaji a i spousta modernich aplikaci je takto napsana. Vse je vektorove, jednotky jsou nezavisle na zarizeni a tudiz se vse roztahuje jak ma. Horsi je, ze spousta vyvojaru jeste stale pouziva dvacet let stare technologie a ani MS nemel cas vse prepsat.

  25. 25. Ladis  19.1.2014  18:30:38

    [24] Co jsem slyšel programátory z naší práce, tak GUI ve WPF žere hrozně RAM (vyrábíme opravdu velký program), takže nakonec zvolili Qt. Tím chci jen poukázat, že zatímco u technologií MS můžeme počítat, že dosavadní opět zabije a přijde s „novými, ještě lepšími“, i tak existují technologie třetích stran, které problémy s DPI řeší. Je jen na vývojářích a firmách, co zvolí.

  26. 26. Puppy  19.1.2014  21:03:14

    [25] To jsou zase ti vyjojari co sve praci nerozumi a hledaji problem vsude jinde nez mezi zidli a klavesnici (uz jen to jak zjistili ze „zere hrozne RAM“ bude zabavna historka, tusim kam tim smeruji). S Qt je to fakt vyhra, to vypada jak aplikace z Windows 3.1.

  27. 27. Ladis  19.1.2014  23:59:38

    [26] Vidím, že máš hodně zkušeností. Škoda že jsme se tě nezeptali. Ušetřili bychom si měsíce testováním a hledáním náhrady za MFC, které jsme měli do předchozí verze programu. V poslední fázi jsme rozhodovali právě mezi WPF a Qt (a nešlo o multiplatformnost). Vzhled programu vypadá stále nativně „Windows“, takže tady jsou tvé obavy zbytečné. Klidně tu napiš, jakou jinou GUI knihovnu bys doporučoval ty.

  28. 28. Puppy  20.1.2014  1:02:52

    [27] MFC je technologicky na stejne urovni jako Qt, takze k zadnemu posunu dal nedoslo. Doporucoval bych se posunout o 10 let dopredu k managed platformam prirozenym na dane platforme (WPF) a naucit se je efektivne pouzivat, coz samozrejme nejaky cas trva. Zvlaste pokud nebyla predtim s nicim podobnym zkusenost (MFC = vyvoj v nativnim C++, jiny svet). Tim bych to tu ukoncil ;-)

  29. 29. Ladis  20.1.2014  1:13:49

    [28] C# samozřejmě používáme všude, kde to jde, ale hlavní program je moc náročný. Už teď je použitelné minimum 8 GB RAM. Vím, že RAMka je levná (sám mám doma 24 GB RAM), ale proč by měl zbytečně zákazníkům běžet pomaleji? (Něco o dopadu na výkon při použití garbage collectoru třeba tady http://sealedabstract.com/rants/why-mobile-web-apps-are-slow/) Jinak v případě Qt mluvím samozřejmě o verzi 5 a jazyce QML (skvěle se tak překladatelům překládaj texty dialogů).

  30. 30. Ladis  20.1.2014  1:19:30

    [28] Mimoto WPF je mrtvý (do Windows Storu projde jen WinRT), stejně jako MS zabil Silverlight a XNA. To je budoucnost tech tvých „přirozených“ technologií ;)

  31. 31. Puppy  20.1.2014  1:46:16

    [29] Pro desktopove aplikace (odpovidajici tem v MFC) neni zadny „Store“ nastesti vubec potreba, to je posledni svobodny svet software :-) WinRT nema s desktopovymi aplikacemi nic spolecneho, stejne jako nema Silverlight (ten snad zahyne s Flashem). Zvolit si nevhodnou technologii jako Qt (ta ma smysl jen na osklive multiplatformni aplikace) je samozrejme vase volba ;-)

    Garbage Collector ma na vykon pozitivni vliv, alokace v Gen0 jsou vyrazne rychlejsi nez dokaze nativni C++ heap manager (bavim se u multithreadovem provozu). Pokud je vysledek celkove pomalejsi je dano typicky spatnym pouzitim. GC je pomucka, ale neni samospasitelna, jako vse.

    Jestlize uz ma puvodni nativni MFC aplikace takove naroky, jedna se bud o neco mimoradne specializovaneho nebo spatne navrzeneho :-) Nedokazu si predstavit aplikaci, kde by to bylo opodstatnene.

    Pripadne pokracovani treba na http://notebooky-forum.notebook.cz/ via private message, stejny nick. Tady uz je to OT.

  32. 32. Ladis  20.1.2014  2:19:05

    [31] Hehe, špatně navržené a náročné – náš program má víc užitečných funkcí než konkurence a je rychlejší než spousta a stejně rychlý jako ty nejrychlejší ;) Jako ještě jsem neviděl program, který by v manažovaném jazyku s GC měl aspoň trochu blízké paměťové nároky jako nativní bez GC (tedy GC jde samozřejmě mít i v C++ – to je krása toho jazyka, že si tam můžeš udělat všechno podle sebe). Vůbec nemluvím o výkonu těch jazyků, protože bottleneckem je prostě RAM. Takže jazyk a technologie, kterým stačí půlka paměti, je pro nás jasná volba (8 GB na základní práci, 16 GB na hodně složité modely, s kterými někteří zákazníci taky pracují).

  33. 33. Masta  22.1.2014  21:26:40

    Co je na Qt ošklivýho? Jestli je něco ošklivý tak Metro.

  34. 34. mm  23.1.2014  16:16:13

    V prvom rade dakujem za pekny clanok…Rad by som sa spytal autora clanku (swarm-a) na jednu vec…V clanku sa pise, ze pri pouzivani Fujitsu U904 ho vsetky problemy presvedcili pre FHD. Platia vsetky tie problemy pre nastavenie „scalingu“ na 200%? Toto skalovanie by malo byt ako 1600×900, co na 14″ LCD sa mne osobne zda idealne…Boli aj pri tomto skalovani vsetky problemy popisovane v clanku (s ext monitorom, problem s ikonami, atd)? Vopred dakujem za odpoved…

  35. 35. swarm  23.1.2014  16:30:43

    [34] Tyto problémy platí pro všechny typy scalingu. U904 mělo nastavených 200%, ale u ostatních to platí úplně stejně, jen třeba ikony na ploše budou o to menší. Když jsem mluvil o FHD, tak jsem to samozřejmě myslel tak, že si dám 100% a všechno bude menší. U 1600×900 displeje se 100% scalingem taky problém nebude.

  36. 36. robert  29.1.2014  12:34:59

    Jak vypadaji win ve fullscreenu parrallels desktop 9+ taky blbě ?

  37. 37. Ladis  29.1.2014  18:36:46

    [36] Parallels je aplikace pro Mac OS X, tak to závisí na ní, jak se ten virtuální počítač bude pro Windows uvnitř hlásit.

  38. 38. robert  30.1.2014  1:26:22

    ja nemam macbook pro s retinou tak to nemuzu vyzkouset, moje naivni predstava by byla ze parallels jakozto nativni aplikace osx prosadi zpusob zobrazeni hi-dpi jak jej ma implementovany apple i na windows 7/8/8.1 virtualizovane uvnitr parallels … chtelo by to vyzkouset nemam jak …

  39. 39. Ladis  30.1.2014  16:50:10

    [38] A jak to asi ozkoušíme na PC notebooku? Co se takhle podívat na stránky výrobce virtualizačního programu, jak se s tím vypořádal?

  40. 40. kecinzer  25.2.2014  13:04:31

    Přešel jsem nedávno na NB a 15,6″ displejem a 1920×1080 rozlišením. Se 100% zvětšením se dá jakž takž žít, nicméně můj největší problém je, že mám k NB připojený 24″ monitor s 1920×1200 a používám oba displeje současně.
    V tomto případě dostávají oči docela zabrat při přechodu z monitor na monitor (mám je nad sebou).
    Když jsem zkusil změnu DPI, tak jsem narazil na výše zmíněné problémy – na velkém monitoru byl text sice akorát veliký, ale rozplizlý.

  41. 41. Figi  25.8.2014  17:20:21

    Windows atd jsem nějak nastavil, co se týče velikosti písma a ikon. Mám FHD LCD na notebooku. zobrazení na 125 % (výchozí). Díky tomu ale Officy 2013 mám velké jak pro nevidomé. Mělo by to jít zmenšit změnou v kartě kompatibility u exe souboru, ale u wordu, excelu a powerpointu záložku kompatibility nemám. Může mi někdo vysvětlit proč??? Člověk řeší jednu past, a když už to je na dobré cestě, tak zase další past….. Atributy složky mám nastavené na úplné řízení. Kdo ví, co s tím?

  42. 42. krutsky.jaroslav@seznam.cz  1.9.2014  20:06:29

    Dokážete mi někdo please poradit, mám lenovo yoga s hd dpi rozlišením 3200×1600, když se připojim k TV přes HDI tak se nestane nic, ručně přepnu na zobrazení druhé obrazovky, ale na TV nic nezareaguje. Co s tím? před určitou dobou to fungovalo a najednou nefunguje.


Napsat komentář