Lenovo, upgrade na W7 a vrácení licence Visty
Docela nedávno jsem si pořizoval svůj první kus :-) notebooku Lenovo T500. Telefonicky jsem byl ujištěn, že budu mít nárok na pozdější bezplatný upgrade OS – tedy na upgrade z Visty. Jelikož jsem velice tvrdý odpůrce tohoto operačního systému, byl jsem potěšen. W7 jsem již testoval a dle mého subjektivního názoru musím říci, že je tento OS konečně použitelný bez přehnaných nároků na hardware a dalšího balastu Visty.
Jenže ta realita…
Notebook přišel. A i přes nějaké ty problémy (viz. Ach to Lenovo) jsem byl velice spokojen až do jisté doby. Jelikož se ještě nevědělo přesně, jak to bude s W7, napsal jsem e-mail na podporu, kdy budu moci zažádat o upgrade či peníze za licenci Visty a následně tak svůj notebook doplnit o W7. Jenže realita byla jiná! Po dvou týdnech a dvou apelacích na vyřízení e-mailu mi bylo řečeno, že tento nárok nemám a že firma Lenovo již nevrací peněžní částku za licence Windows.
Běžný uživatel by to asi vzdal!
I když jsem student, tak pracuji a moc volného času nemám. Výsostně tedy nesnáším, když se takto tahají lidi do kouta a snaží se jim nakukat různé bláboly. Nejsem si úplně jistý, jak je to v ČR se zákonem ohledně svázaností HW a SW, ale licence Windows hovoří jasně!
A tak, když jsem již oponoval licencí, bylo mi zasláno stanovisko firmy Lenovo. Citace…
Original:
„Lenovo does not offer the option to receive a refund for individual software titles installed on a PC. Rather, in the event that a customer does not agree to the terms and conditions of the EULA, the customer is entitled to return the entire machine to Lenovo for a refund.“
Překlad:
„Lenovo nenabízí možnost refundace jednotlivých programových titulů instalovaných v osobním počítači. V případě, že zákazník nesouhlasí se smluvními podmínkami v dokumentu „EULA“, tak má nárok vrátit celé zařízení Lenovu, které ho bude zákazníkovi refundovat.“
„Případné vrácení zařízení realizujte prostřednictvím prodejce, u kterého jste zařízení koupil.“
Také si tímto nejsem jistý, ale dejme tomu, že na toto firma právo má.
Lenovo a marketing???
Vždy jsem si myslel, že značkové firmy, které si zakládají na jméně a kvalitě, mají špičkový marketing, jenž je flexibilní k dané situaci. Nastala totiž situace, která byla velice komická. Věřím, že návrh vrácení peněz využije jen málo uživatelů, a tak se raději smíří s vnuceným operačním systémem. Toto ovšem není můj případ, a tak jsem byl rozhodnut, že notebook vrátím, pokud se s firmou nedomluvím. Jenže na trhu došlo u tohoto modelu k poklesu ceny, a to o cca 3 000,- Kč! A i přes tento fakt, na který jsem firmu upozornil, jsem navrhnul, aby mi poslala licenci na W7 nebo vrátila peníze za licenci OS.
A výsledek?
Dle informací uživatelů fóra notebook.cz by mi Lenovo již upgrade poskytlo, jelikož zase změnilo názor na datum koupě a bezplatného upgradu licence! A co z toho vyplývá pro mě? Jelikož jsem se tahal asi týden s vrácením prvního modelu a další týden s vrácením druhého modelu, protože měl vadný pixel, tak mi třetí týden přišel třetí kus tohoto notebooku.
Ironie
Ten třetí kus, co mi přišel, byl úplně ten první, co jsem si zakoupil!!! Až na pár drobných rozdílů. Za tu dobu klesla cena modelu o 5 000,- a já mam již nárok na bezplatný upgrade Windows7. Tudíž firma přišla o 5 000,- a stejně mi již musí poskytnout bezplatný upgrade. Co k tomu říct?
1. Džuny 19.8.2009 12:16:49
A od jakého data koupě notebooku lze tedy nově (po přehodnocení postupu Lenova) žádat o upgrade na Win7?
2. Jiras 19.8.2009 13:31:13
Já bych mohl podobnou věc řešit s Dellem. Při opravě mi totiž vyměnili část, kde byl CoA (aspoň někdo to inteligentně dá dovnitř pod baterku, kde se neponičí). Všiml jsem si toho až později, všechno vyřídil český Dell i přes problém, že notebook byl kupován v UK, dostal jsem novou licenci na Visty Business (dokonce to fakt poslali z Irska) a podle data bych na upgrade měl nárok. Teď jen uvažuju, jestli už není velká vychcanost chtít něco takového, ale Vista je opravdu tragédie.
3. Ondřej 19.8.2009 13:50:36
Zajímavé čtení zde: http://www.abclinuxu.cz/blog/kamil_paral/2008/8/vraceni-licence-windows-u-lenovo-cr
4. BunGee 20.8.2009 0:39:01
zdravim, mam R61ku jako zde Swarm. Jenze, je to muj prvni NTB a ja vul sem si neopsal cislo Win zespodu NTB. A kdyz sem preinstalovaval tak sem ho uz neprecetl, takze mam bohuzel nelegalni Win(stve me to, pac mam na legalni „narok“). Co jsem tak slysel tak se to cislo uz nikde sehnat neda, je to pravda? Jeste me trapi graficka karta, teda spis ovladace, obcas vyhodi chybu, rozsype se rozliseni i barvy a ja musim restartovat.
Jinak se omlouvam za , ale uz to muselo ven. Timto prosim o pomoc, nevim si rady. Mnohokrat dekuji
5. Lukáš 20.8.2009 9:22:34
Fungují vám ovladače HW z Vist na Windows 7?
6. kuba 20.8.2009 13:16:42
me by celkem zajimalo, jak to bude napr. u upgrade NB, ktery je podle webu Lenova zaregistrovany uz cca od brezna, ale v jednom NetObchode byl prodany az v cervenci. Kdyz jsem se ho na strankach Lenova snazil registrovat na upgrade, tak nahlasil, ze cislo nezna a ze musim kontaktovat podporu, odkud ale uz cca tyden nic nedoslo. Ze by nakonec licenci uhradil NetObchod? ;-)
7. jalko 20.8.2009 15:33:51
Swarm, vymenili ti notas koli tomu vadnemu pixelu bez problemov? Ja mam tiez jeden, vracat masinu by sa mi koli tomu nechcelo ale ak by to vyservisovali, tak by som sa nenahneval.
Btw nevie niekto ako je to s licenciou pre stroje ktore na free upgrade nemaju narok, bude lenovo tento upgrade predavat?
8. jalko 20.8.2009 15:35:47
Tak som prehliadol, ze ten clanok nepisal Swarm. Pardon Damianus:)
9. Damianus 29.8.2009 2:25:40
Omlouvám se, ale dlouho jsem byl pryč.
5. Fungovat můžou, ale nemusí. V OS jsou podstatné rozdíly
6. Vás zajímá datum nákupu. Pokud neni u zobží uvedeno, že je použité tak se licence dožadujte.
7. Protože jsem ntb koupil přes internet, měl jsem 14 dení lhůtu na vrácení. Jinak by reklamace nebyla úspěšná. Na to musí byt pixelu 3 dle zákonů ČR