Hyundai i30 2017: zkouška nové generace

Mé i30 nyní táhne na čtvrtý rok provozu, což je pro mě nejvyšší čas podívat se po aktuální nabídce. Hyundai vydal novou generaci i30, která se nabízí jako jeden z možných kandidátů na nástupce. Půjčil jsem si ho na pár dní a vyzkoušel, co se změnilo k lepšímu a co naopak k horšímu.

hyundai-i30-2017-01

Svou i30 Kombi Weekend jsem kupoval v létě 2014 jako nové auto. V letech 2013 a 2014 byl nákup auta hodně výhodný a řekl bych, že výhodnější než dnes. Tehdy jsem navíc usmlouval zajímavou cenu, takže nebylo moc důvodů váhat. Ač jsem s autem celkově spokojený, jsou na něm samozřejmě věci, které bych si představoval jinak. Zajímalo mě proto, jak moc se Hyundai poučil při návrhu nové generace (vzhledem k tomu, že faceliftovaný model neřešil téměř žádný z původních prohřešků).

Nebudu se zbytečně rozepisovat nad technickými údaji. Tento článek nemá za cíl být plnohodnotnou recenzí. Spíše bych se chtěl podívat na to, co se obvykle moc nezmiňuje, a sdílet několik vlastních zkušeností.

hyundai-i30-2017-06

Interiér a ergonomie ovládání

Z původních fotek při představení auta jsem byl sice rozpačitý, ale naživo můžu říct, že se mi nová i30 zvenčí líbí. Rozhodně víc než předchozí generace. Vzhled nyní mnohem víc zapadá do představ evropského zákazníka a méně vybočuje z celkové dnešní šedi. Interiér nově používá horizontální rozmístění prvků místo vertikálního z předchozí generace. Z funkčního hlediska mi vyhovuje spíše starší koncept, ale ten nový je obecně lépe přijímaný a nyní se používá téměř u všech automobilek.

Pokud jde o provedení interiéru, nemám výhrady, že by něco praskalo a drnčelo – to už u nových aut prakticky nepotkávám. Jen ty plastové výplně dveří působí tak nějak levněji proti předchozí generaci, kde se kombinovaly dvě barvy plastů s různou povrchovou úpravou a ještě látkový potah. Tohle je víc jako sedět v průměrně vybavené Škodovce. Věřím, že při konfiguraci auta s dvojbarevným interiérem to bude vizuálně o něco lepší, ale materiály budou s jistotou stejné.

Prostoru je v autě pro dva lidi víc než dost i na dlouhou pohodlnou jízdu. Vzadu je to horší. Krátkou verzi předchozí i30 jsem měl půjčenou jen chvíli, takže už si nepamatuju, jak to tam bylo s prostorem na nohy proti kombíku (kde je místa dost i vzadu), ale tady mám pocit, že se ubralo vzadu, aby se přidalo v kufru, který byl u předchozí verze hodně malý. Za sebe si sice sednout můžu, ale koleny už drhnu o sedačku před sebou a to já nerad.

hyundai-i30-2017-05

hyundai-i30-2017-22

Trochu divně na mě u mnoha nových aut působí displej navigace, který vypadá, jak když do auta původně vůbec nepatřil. Není to nic, na co by se nedalo zvyknout a ve verzi s navigací proč ne. Horší je to v levné verzi s rádiem bez navigace, kde je na stejném panelu menší displej (= s tlustějšími okraji) a ten vypadá vyloženě hnusně.

hyundai-i30-2017-28

Ovládací prvky na volantu jsou nyní logičtější a displej před volantem umí konečně zobrazit víc než jen jednu jedinou informaci. Tady se udělalo hodně práce jak v ovládání, tak zobrazení bloků informací na každé obrazovce. Displej kromě toho umí zobrazovat i informace z navigace a přehrávané skladby/stanice (funguje i v levnějších verzích bez navigace). Zobrazení informací z navigace je jen velmi jednoduché a bohužel neumí zobrazit tvar křižovatky. Na druhou stranu při zadání trasy například uvidíte vedle dojezdových kilometrů i kilometry do cíle.

hyundai-i30-2017-16

hyundai-i30-2017-21

Konečně si Hyundai dal tu práci a vyrovnal jas jednotlivých komponent v interiéru – tedy vlastních budíků, displeje mezi nimi, displeje navigace a informačního panelu klimatizace. Všechno svítí podobně a všechno se dá regulovat z jednoho místa vlevo od volantu. V případě středového displeje je možné ještě určité doladění v jeho menu. Konečně tedy odpadá problém nechutně svítícího středového displeje bez schopnosti regulace jasu. To byl jeden z největší vopruzů předchozí generace.

hyundai-i30-2017-20

hyundai-i30-2017-27

Nějaké funkce bohužel zmizely. Například hlasové ovládání, které v autě s radostí používám (stačilo se jen naučit očekávanou anglickou výslovnost jmen), mi už v nové generaci nefunguje. Musel bych mít novější telefon, spojit ho s autem pomocí USB a pak bude tlačítko hlasového ovládání aktivovat systém v mobilu.

hyundai-i30-2017-13

hyundai-i30-2017-17

Grafické rozhraní použité na velkém středovém displeji vnímám také jako krok vpřed. Navigace se velmi snadno ovládá a většina věcí je tak nějak logická, aby zabrala co nejméně kroků. Fungují takové věci, jako že dvojitý stisk tlačítka pro přijetí hovoru rovnou vytočí naposledy volané/přijaté číslo, ale také že po přijetí hovoru okamžitě systém přechází zpět do navigace a nemusím to dělat ručně jako u některých jiných aut. Auto si také i po opětovném startu pamatuje některá nastavení jako například náhodné přehrávání písniček.

hyundai-i30-2017-15

Ovládání navigace je na poměry aut jednoduché a snadno se dá kdykoli vypnout její zvuk, aby vás nerušil při poslechu hudby. Líbí se mi třeba i možnost vybrat si mezi QWERTZ a mnou preferovaným QWERTY pro virtuální klávesnici. Jedinou výhradu mám k hlášení některých odbočení – občas navigace vypálí, že mám například odbočit do nějakého tunelu a řekne jen jeho název, který se ovšem nikde na značkách nepoužívá (místo názvu části města, kam ten tunel vede).

hyundai-i30-2017-12

Jedno z tlačítek vedle displeje je uživatelsky definovatelné. Tím lze vyřešit, pokud chcete rychlý přístup k funkci vypnutí displeje. Jezdím často v noci, takže mám rád, když toho svítí co nejméně. Vypnutí displeje je konečně vyřešeno opravdu dobře, takže při změně písničky se displej sice rozsvítí, ale její název se zobrazí decentně ve spodním pruhu a zbytek obrazovky zůstane černý. Podobné je to i s hlasitostí. Po pár sekundách zobrazení informace se displej zas vypne.

Dodatek: V později půjčeném (náhradním) autě jsem měl základní variantu bez navigace a u té již není možné displej vypnout. Regulace jasu nicméně funguje korektně s ostatními prvky v kabině a veškerá grafika je na černém pozadí, takže to nevnímám jako problém.

hyundai-i30-2017-04

Motor a jízdní vlastnosti

Ač slíbený byl 1,4litrový agregát T-GDI, tedy oturbený čtyřválcový benzíňák (103 kW), nakonec jsem měl auto půjčené s naftovým motorem (1,6l) o výkonu 81 kW. Pro svůj styl ježdění bych si naftový motor nekoupil, takže jsem jej moc neřešil. Jen ve zkratce – spotřeba po městě, když se člověk nežene, je asi 4,6 litru na sto. Šestistupňová převodovka je nastavená do vysokých rychlostí a mezi převody jsou velké mezery. Ve výsledku tedy po městě ( <55 km/h) budete řadit jen 1-2-3, pokud nebudete chtít poslouchat dunivý infrazvuk při podtáčení.

Displej vám bude neustále lišácky našeptávat, abyste motor hnali v nízkých otáčkách a už někde u 1700 rpm radí na rovince řadit další stupeň. Když se na to vykašlete a budete jezdit okolo 1900 rpm, není spotřeba vyšší a získáte poměrně tichý motor. V některých situacích podle zvuku téměř není poznat, že jde o naftový motor. Hyundai zvládl výborně odhlučnění a vyvážení motoru a v rámci třídy menších aut s 1.6litrovými chrochtáky je jeden z nejtišších. Výkon? Těžko říct – všechny tyhle ~80-85 kW jedna šestky na mě působí při jízdě skoro stejně.

Dodatek: V později půjčeném náhradním autě jsem měl benzínové litrové turbo 1.0 T-GDI. Byl to můj první větší kontakt s oturbenými maloobjemovými tříválci a bylo to hrozné. 88 kW, kterými se motor chlubí, bych při městském provozu ani nepoznal. Při každém rozjezdu bylo auto líné, než se nafouká turbo. Rychlejší rozjezdy je nutné provádět s motorem vytočeným ke třem tisícům rpm a trápit spojku. Motor nemá příliš kultivovaný chod a v nízkých otáčkách (do kterých vás bude palubní počítač nutit) budete mít vyloženě pocit, že motoru ubližujete, kdykoli šlápnete na plyn. Zvuk je mnohem méně kultivovaný než u předtím zkoušeného naftového agregátu a při jízdě ve městě poměrně otravný. A spotřeba? Stejná, nebo o půl až litr vyšší ve srovnání s původní čtyřválcovou atmosférickou 1.6 CVVT, kterou tento motor nahrazuje (když jsem byl úsporný, tak jsem měl průměrnou spotřebu lehce nad hranicí šesti litrů na sto).

hyundai-i30-2017-25

Velká změna se udála u posilovače řízení. Konečně už nemá původní zpoždění, dává mnohem lepší zpětnou vazbu od kol a celkově je přesnější. Více méně odpovídá tomu, co očekávám od auta, které má být při řízení také trochu zábavné. Podvozek byl dobrý už na minulé generaci. Tady při ostré jízdě působí ještě o něco stabilněji (přestože auto na nerovnostech nedrncá), a zase se tedy projevuje pocit, že podvozek by snesl mnohem víc, než mu slabý motor dovolí.

Spojka a plyn mají čitelnější chování než v mé i30. Zde ovšem došlo k výraznému zlepšení už u faceliftované verze. Pro lidi, kteří rádi rychle řadí a sekají při podřazování meziplyny vnímám jako příjemnou změnu, že po sešlápnutí spojky rychle padají otáčky. Auto vás tedy v úkonu nebrzdí.

hyundai-i30-2017-09

V autě byl zprvu aktivovaný asistent držení v pruhu, takže jsem mu zkusil dát šanci. Auto indikuje asistenta bílou ikonou na přístrojové desce a tato ikona zezelená, když si začne být počítač jistý, že se orientuje v aktuální situaci na silnici. Zkušenost je taková, že příšerné podélné značení na jižní spojce v Praze nezvládá vůbec. Pražský okruh a dálnice mu jdou dobře. Má to jediný problém. Volant při jízdě rovně nedržím nikdy moc pevně a nepoužívám žádnou sílu, dokud není potřeba změnit směr. Systém tohle po dvaceti sekundách vždy vyhodnotil, jako že se nedržím volantu, a začal mě zvukově upozorňovat. Ač jinak byl asistent při jízdě na dálnici docela dobrý, kvůli tomuhle jsem ho nakonec stejně vypnul.

Závěrem

Nabízí se tedy otázka, je nová i30 lepší než ta stará? Ano je. Rozhodně je mnohem vyspělejší. Už více méně nevnímám žádné dětské nemoci a veškeré ovládání se postupně napříč řadami sjednocuje tak, jak jsme zvyklí u evropských automobilek. Auto je pěkné, uvnitř je ještě lépe odhlučněné a dobře se s ním jezdí. Na druhou stranu, když se dívám do ceníků, minimálně teď po uvedení nejde zrovna o charitu – levněji si teď v akci pořídíte auta srovnatelné třídy třeba od Toyoty. Bude zajímavé, jak se ceny dále vyvinou. S tím, jak i30 dospěla, se přiblížila i evropskému konceptu „méně výbavy za více peněz“.

hyundai-i30-2017-29

Nevím, jestli nakonec do i30 půjdu. Nemá to nejvyšší prioritu, ale asi se někdy budu muset podívat i na kombi a vyzkoušet benzínový čtyřválec s turbem. Jestli mě teď ale něco odrazuje – je to vestavěné audio. Nová i30 hraje hůř než ta stará a je to blíže (nevalnému) průměru v této třídě. Audio v minulé generaci sice bylo trochu přebassované, ale umělo hrát do hodně nízkých frekvencí a s příplatkovými výškovými reproduktory zvládalo přesvědčivě i vyšší frekvence. Nové audio má zvuk oříznutý z obou stran a je to spíš jako základ třeba v Golfu, což je něco, z čeho nejsem nijak odvařený. Auto na ježdění do práce je z mého pohledu hlavně o odhlučnění a kvalitě reproduktorů a při přechodu na nové auto bych chtěl buďto zlepšení, nebo alespoň zůstat na původní kvalitě.

Komentáře k článku

  1. 1. mravac  5.8.2017  10:57:37

    Zaujimave zhodnotenie. By si sa uživil asi aj ako motoristicky novinar :) Ale k veci, keď už si spomenul tu Toyotu, nepožičiaš si ju od dealera a nenapíšeš nejaký zápisok?

  2. 2. Franta  5.8.2017  10:58:20

    Podle mého a podle několika nehod co jsem viděl jsou korejci konstrukčně velká mizerie. Hodí se možná pro důchodce, se skřípěním zubů jako druhé auto do rodiny. Cokoliv pod 100 kW je nekomfortní. Jejich automaty jsou vyloženě špatné (Jsme v roce 2017 a do auta nepatří manuál stejně jako do něj nepatří startování klikou). Pro mě korejec je na úrovni Dacie, Lady apod. Chápu argument ceny, ale podle mě je logičtější koupit si kvalitní automobil a jezdit s ním 5-6 let, než si kupovat každé 4 roky mizerného korejce.

  3. 3. swarm  5.8.2017  11:16:53

    [2] Nevšiml jsem si, že by ostatní auta v této třídě vycházely z hlediska bezpečnosti a crash testů zásadně lépe. Každý má nějaký názor – většina lidí si kupuje škodovky. Já dám zas raději přednost hyundai, které už delší dobu vykazují větší spolehlivost, ale nikomu to nevnucuju.

    [1] Bohužel není čas. Ono je to tak, že tím, co dělám, co vydělám násobně víc než novináři, takže tohle všechno je tu jen pro radost. Třeba se poštěstí Toyotu vyzkoušet, ale teď jsem na tom s časem tak, že by to snad za mě musel jedině domluvit někdo jiný.

    Čas je ostatně také důvod, proč tu poslední dobou není tolik článků. Teď už mám dva měsíce asi tři rozepsané a nemůžu se dokopat je dokončit…

  4. 4. Krtek  6.8.2017  9:15:21

    Článek jsem ještě nečet ale nový auto jsem náhodou pořizoval letos, vybíral loni… Stará i30 byla krásný auto, tohle nezkousnu :-( Uvnitř ještě ujde, akorát nechápu, proč máš všude na fotkách nějakou 10 let starou navigaci navíc připíchlou na palubce, ta patří přísavkou na okno. Pro mě je tahle generace návrat k tý první, nevýrazný… sorry ošklivý. Motory už pro mě akceptovatelný nemaji vůbec. Trval jsem na 4 (nebo více) válci a hlavně bez turba, přímýho vstřiku… Prostě motor, kde sednu do studenýho auta, jedu 5 km, chcípnu a neřešim životnost. Nechci se přizpůsobovat. Takže mam benzínovou Vitatu a jsem spokojenej. Akort nechápu jak to dokáže fakt jezdit do 6L a oplnit Euro 6 bez všech těch nesmyslů, co potřebujou ostatní.

  5. 5. Kamil2  6.8.2017  12:32:53

    Palubka je děs. Tříválec je katastrofa ve všech autech.
    Dá si hýčkám dvacetiletý Civic sedan 1,5VTEC 85kW. Ve smíšeném provozu pod šest litrů, s lehkou nohou pod pět a půl. Emise S2, podle měření přinejmenším na úrovni S4. Tohle je ještě normálně vypadající a fungující auto. Třebaže skoro na veteránskou značku.

    Než tříválcové rádoby akční bzíkadlo, radši Dacii Duster 1,6, 16V. Tvrdé plasty… No a co?

    Zvědavý na nový benzínový vznětový motor od Mazdy a na návrat k atmosférám.

    Na každý nový článek a notebookové rady se těším jako kluk na Vánoce.

  6. 6. Engesman  15.8.2017  15:30:37

    Mohu jen potvrdit, že audio systém v nové i30 je z mého pohledu to nejhorší co jsem kdy měl možnost vyzkoušet. Hudba se nedá poslouchat. Uvažuji o změně reproduktorů a odhlučnění dveří. Snad to problém vyřeší.

    Vlastním T-GDI 140 a spotřeba je opravdu překvapivá. Po městě se dostanu v klidu na 5,5L/100km.

  7. 7. Ronoath  19.8.2017  17:01:44

    Doporučuji si vyzkoušet nový Fiat Tipo. Nabízí se kombinace atmosférické 1.6 benzín se sametovým šestistupňovým automatem klasické konstrukce s měničem. Mám sice najeto jen cca 5500Km, ale jsem naprosto spokojen. Když to srovnám s kamarádovou i30 minulé generace, tak jen podvozek o něco tvrdší, korejci mají vzadu víceprvek a je to hodně znát.

  8. 8. roman2277  19.8.2017  17:24:20

    Toto auto bych nekoupil ani omylem.Za stejné peníze se dají koupit o dost lepši auta.Všichni okolo mě kdo si koupil i30(nebo i20,40),tak nejsou spokojeni.Ja si ted koupil novou Fabii za 450kk Monte Carlo a jsem spokojený.

  9. 9. swarm  21.8.2017  18:11:48

    [7] Máš přímo tuhle kombinaci s měničovým automatem? Docela by mě zajímalo, kolik to tak může žrát. Když jsem měl 1.6 s měničem v Oktávce, tak to jezdilo asi za 8 litrů na sto. Teď v BMW s 3.0 a měničem je to okolo dvanácti. Nicméně ten sametový chod robotizovaný převodovky zatím stále nabídnout neumí, což mi stále nejde do hlavy, protože je to primárně záležitost regulátorů v software.

    [8] Možná, že i jsou lepší (kandidáti už tu ostatně výše zazněly), ale z mého pohledu mezi ně třeba určitě nepatří Fabie. V té nové jsem si něco odjezdil a rozhodně bych za ni neměnil ani svou i30 minulé generace. Jízdní komfort mě nepřesvědčil, sezení vzadu na těch krátkých podsedácích je asi jenom pro děti a v nabídce není ani jediný motor, který by byl pro mě přijatelný.

    Obecně každý majitel Škodovky má dle diskuzí vždycky hromadu známých, co mají hyundaie a jsou s nimi velmi nespokojený. Sám nemám tolik vstupních dat, abych si troufnul dělat nějaké závěry. Pár lidí v okolí si nicméně i30 koupilo jako rodinné auto a nikdo si nějak nestěžoval. Rozhodně nevím o tom, že by tam někdo řešil třeba problémy se spolehlivostí.

  10. 10. Mike  23.8.2017  3:38:08

    [8] [9] Tata kupoval novou i40, a jakkoliv je to dobre auto, kvalita vnitrniho zpracovani je hrozna. Po 4 letech a 100 tis. km vnitrek vypada jak z mnohem starsiho auta, osoupany volant, vydrene sedacky a hlavne vrzajici plasty nekde u spolujezdcova A-sloupku. Je ale pravda, ze to auto bylo za vybornou cenu (plna vybava) a jezdi se v nem hezky. Taky se v tom dost veci hodne brzo rozbilo (pojezd spolujezdce, sklapeni zrcatek, stresni okno), ale v ramci 5lete zaruky opraveno, takze asi opet nic, na co by se dalo stezovat. Osobne me ale od teto znacky vyrazne odrazuje i jejich ceska marketingova strategie a celkove ma pro me v Cesku nazev Hyundai spise negativni konotaci.

    Kazdopadne spis jsem chtel napsat komentar k zaveru clanku. Kvalitu audia bych asi nebral v uvahu jako argument proti nejakemu autu, ta se da velmi razantne zlepsit prostym vytlumenim dveri (pripadne dalsich prostor), v horsim pripade vymenou repro; ne?

    V pomeru k cene noveho auta je to mala investice (ja do toho u sveho auta dal asi 6 tis. za tlumici material, 4 tis. za radio asi pred rokem, ale dodneska toho nelituju, pokazde kdyz sednu do auta a pustim radio, tak si jen rikam, proc jsem to neudelal mnohem driv). :D

  11. 11. swarm  26.8.2017  9:30:10

    [10] Na i40 je hodně vidět, že byla navržená dřív než předchozí generace i30. Ve statistikách vychází i30 jako mnohem spolehlivější auto. Jinak u mě zatím i30 po třech letech a 55 tisících km vypadá stále jako úplně nové auto až na dvě promáčkliny, který mi nějaký idioti vytlačili do boku dveřma na sídlišti.

    Ad repro: Jsem nějak líný podobný věci řešit a asi nemám důvěru k podobným zásahům, pokud je neudělám sám. Každopádně asi by to bylo řešení.

  12. 12. Ronoath  6.9.2017  14:11:10

    [9] Mám. Zatím najeto něco přes sedm tisíc – dovolená teď tomu dala zabrat. Taky jsem objevil nejvyšší spotřebu – dálnice ve čtyřech chlapech a plném kufru za 7 l/100 Km. Nejmenší spotřebu jsem měl při kochací jízdě po okresce skrz obce, 5,5 l. V 80% případů nechám převodovku, ať si dělá co chce. Zbytek si řadím sám.

    S robotem mám zkušenost jen z C4 Cactus. Když se člověk naladí na její vlnu, jede to plynule, ale chce to dost pozornosti. Klasický automat s měničem je plynulý i ve chvíli, kdy má řidič jiné starosti než souhru s převodovkou:-)

  13. 13. Ja  22.9.2017  14:53:11

    Me by spis zajimalo jak vyresili vady 2 generace. Tj nemoznost zhasnout podsviceni pri telefonovani. Houpani tempomatu a obcas zima pri nastevene stejne teplote jako je jindy teplo.

  14. 14. Kamil2  24.9.2017  15:48:41

    [11] Jestli promáčkliny nejsou ostré, odstraníš je vytažením pomocí termolepidla. Odleješ nebo vytvaruješ z něj úchytku. Lak omyješ, odmastíš, úchytku natavíš, přilepíš, po vystydnutí cuknutím vyrovnáš. Nahřeješ fénem a odlepíš. Zbytek lepidla nahřeješ a setřeš. Dočistíš ředidlem S6005 a přeleštíš. Takhle jsem vyrovnal dolíčky po kroupách. Profíci používají nalepovací terčíky a speciální přípravky. Dokáží tím srovnat téměř nemožné.


Napsat komentář