Citroen C3 Picasso, aneb variace na téma Multipla

Letní prázdniny jsou u konce, nicméně všechno zajímavé ze světa notebooků buď ještě nepřišlo, nebo jsem někde podepsal NDA, a tak musím čekat. Je tedy na čase, abych se podíval na další z aut, které jsem vydatně projížděl pár týdnů. Minule jsem řešil hravého Golfa pro lidi, kteří si chtějí jízdu co nejvíc užít. Tohle je přesný opak. Stojí o sto tisíc méně v nejvyšší výbavě i motorizaci a má za cíl oslovit uživatele požadující maximální praktičnost. A co teprve ten vzhled…

citroen-c3-picasso-11

Sám přehnaně neřeším názory okolí, takže je mi jedno, že jezdím ve značce auta, kterou mnozí moc neuznávají, stejně jako nemám problém vzít si na seriózní pracovní poradu růžový notebook. S C3 Picasso jsem však možná našel určité limity, za které už chodím nerad. V následujících odstavcích zkusím popsat auto, které mě svým způsobem děsí, ale současně jej zbožňuju. V mých očích je to designem skoro takový úlet jako svého času (dnes již kultovní) Fiat Multipla. Tohle auto je totiž doslova radost pro denní ježdění, ale když někam dojedete, téměř vždy si budete muset přichystat vysvětlení/omluvu/přiznání, proč jezdíte něčím takovým. Tedy alespoň v případě, že jej jako já získáte epesní fialové metalíze..

citroen-c3-picasso-13

Na koho přesně svým vzhledem C3 Picasso míří, nemám tušení. Ptal jsem se hodně lidí, ale snad až na dvě výjimky se nikomu nelíbilo. V práci se na něj do korporátní garáže po mém vyprávění několik kolegů muselo podívat, aby se mi pak mohli lépe smát a věděli za co. Řekl bych, že v té garáži (ač hodně velké) druhý takový kousek určitě neparkuje. Ptal jsem se i odrostlejších holek (tj. mých vrstevnic) a nelíbil se ani jedné. Snad ještě předek vypadá sympaticky, ale záď zejména s tou antracitově černou okolo světel působí jak z jiného vesmíru. V mém okolí získal přezdívky jako marshmallow, bombón a pudlík (prý by se na takové auto daly balit holky podobně jako v parku na malého pudlíka). V barvách méně zdatní jedinci ho nazývali také „růžovák“(prý něco s penisem…). Tomu autu se smály i menší holky od nás z táborů, a to je nikdo nemusel navádět.

Jakkoli vám může být vzhled ukradený, zejména v této barvě přináší určitá specifika chování okolí, se kterými byste měli počítat. Stávaly se mi více či méně vtipné situace, které z jiných aut neznám, i když jezdím pořád stejně. K vašemu autu bude okolí přistupovat, jako by na jeho zádi bylo vylepené obří „Z“ značící začátečníky. Kdo si zkusil jet v autě s tímto písmenem na zádi, ten ví, o čem mluvím. Lidé kolem vás budou dělat neskutečné manévry a bude jedno, jestli v obci na padesátce jedete šedesát pět. Stejně se vás nejspíš pokusí dramaticky předjet za mohutného řevu nějaká TDIčková Oktávka s kulisou obřího naftového mráčku za zádí, aby to těsně před vámi prudce vrzla zpátky do vašeho pruhu.

Mně v mnoha ohledech vzhled auta ani nevadil. Předek mají nové Citroeny docela pěkný. Takový příjemně dravý (ale ne přehnaně jako KIA). Vpředu na mě působí hůř snad jen zakulacené A-sloupky, které vypadají jako odkaz na první generace automobilů ve stylu kočárů pro koňská spřežení. Pokud jde o záď, tak tu by bylo nejlepší celou přepracovat a kombinace s černou metlou (proč proboha na nárazníku?) bych se úplně vyvaroval. To je pak nejlepší vzít nějakou tmavší barvu, která nedostatky v kombinaci barev na zádi lépe zakryje.

citroen-c3-picasso-08

Výbava a interiér

Výhodou zvětšené cé-trojky je neskutečný vnitřní prostor vzhledem k ceně. Čtyři lidé se dovnitř pohodlně vlezou i na dlouhé cesty, a přitom cena v nejvyšší výbavě s naftou je do pouhých 350 tisíc, kdy ve výbavě reálně chybí snad jen extra příplatková navigace. Měl jsem auto v nejvyšší výbavě Exclusive s naftovým motorem 1.6 Blue-HDI.

V této výbavě získáte jak dvouzónovou automatickou klimatizaci, tak multifunkční volant (resp. jeho okolí), bluetooth handsfree, MP3 rádio s USB/aux vstupem, parkovací senzory, všechna okna i zrcátka v elektrice, LED denní svícení, palubní počítač i automatický senzor tmy a deště (aktivuje se jednorázovým setřením). Poměr cena-výbava je naprosto luxusní a věřím, že bohatě uspokojí cílovou skupinu.

citroen-c3-picasso-03

Překvapilo mě ostatně i audio, které je možná v nejvyšší výbavě jiné než v nižších. Nečekaně dobře totiž bassuje a nemyslím nějaké umělé zesilování – zvuk přirozeně jde s dobrou razancí i do velmi nízkých frekvencí. Až jsem přemýšlel, zda není někde ukrytý subwoofer. Je to milé překvapení, a to jak ve srovnání s Hyundai i30, tak se střední výbavou sedmičkového Golfa.

Francouzi se rádi nechávají hýčkat, tak je nadměrná přítomnost výbavy vcelku očekávatelná. To, co tu je, všechno funguje relativně dobře, že jsem neměl výhrad – na nic jsem nemusel sahat a všechno fungovalo v režimu plné automatiky k mé spokojenosti.

citroen-c3-picasso-07

Tedy s pouze jedinou výjimkou, a tou je bluetooth handsfree, které ať jsem dělal, co jsem dělal, vždy stahovalo seznam posledních volání až po tom, co mi někdo zavolal během jízdy v autě (samozřejmě po vypnutí motoru se seznam zas smazal). Několik prvních jízd mi dokonce nestahoval ani kontakty, ale to se pak nějak „samo“ vyřešilo, takže alespoň ty kontakty byly dostupné pořád. Na druhou stranu na malém středovém displeji se zobrazují jen čtyři položky nad sebou, mají špatně zobrazené české znaky a listování je kvůli velmi pomalému překreslování docela otrava (a to i v případě, že si pomocí kolečka pod volantem začnete urychlovat hledání posunem o písmeno). Většinou, když potřebuju z auta volat, stačí mi seznam posledních hovorů – nechápu, že zrovna tato funkce zde musí zlobit.

S tím se váže nepříjemný zvuk, který auto vydává ve chvíli, kdy vám někdo začne volat. Zní jak něco z 80. let a je velmi hlasitý (ztlumení jsem nikde nenašel). Ostatně vůbec zvuky auta jsou otřesné. Třeba blinkry pípají jako první počítače PC před příchodem zvukových karet. Takhle špatné doprovodné zvuky jsem snad nikde jinde v autě neslyšel.

K nedostatkům bych možná klidně přidal i složitější volbu funkce random při přehrávání písniček, která je až někde v podmenu. Tuto funkci používám často a tlačítek je všude dost na to, aby se dala zapnout snáz, kdyby měli vývojáři větší vůli.

Jednou z častých chybek vyšších aut, kterou trpí i C3 Picasso, jsou intenzivnější stříkance od hmyzáků, které mají stěrače problém setřít. Většinou je jen rozmažou.

Typicky francouzská je kaplička s digitálním ukazatelem rychlosti uprostřed palubní desky. Vedle ní je multifunkční displej a prostor pro všemožné informační ikony. Jako správný staromilec mám tak nějak rád tradiční přístrojovou kapličku s klasickými budíky. Na druhou stranu, chtě nechtě musím uznat, že provedení v C3 Picasso má něco do sebe a je praktičtější. Na přečtení rychlosti není nutné koukat tak nízko a díky umístění co nejdále od řidiče nemusí oči tolik přeostřovat. Ve dne jsou ukazatele přisvětlovány zezadu sluncem. Ve tmě jsou podsvíceny oranžově. Vždy je zajištěna dobrá čitelnost a nestane se, že by někdy došlo ke zbytečně velkému svícení. Ostatně to platí i pro oranžově podsvícený multifunkční displej. Oranžovou považuji za ergonomicky vhodnou barvu do interiéru aut a zde je použita opravdu citlivě. Ač má auto jakýsi „dark“ režim, kdy se dokonce všechno zbytečné zhasne, v tomto modelu jsem ho nepotřeboval ani za jízdy v úplné tmě.

citroen-c3-picasso-04

citroen-c3-picasso-14

Trochu jsem měl problém jen s hrubým ukazatelem otáček (3-4 dílky na 1000 rpm) a s větším zpožděním ukazatele rychlosti. Než jsem se naučil rychlost lépe odhadovat, běžně se mi při zrychlování stávalo, že jsem se dostal na hodnotu třeba o 10-15 km/h vyšší, než jsem chtěl. Naopak skvěle je proveden ukazatel nastavení tempomatu, kdy máte stále dobře na očích zvolenou rychlost hned vedle aktuální.

Palubní počítač ukazuje aktuální stav a pamatuje si dva „výlety“, které lze odděleně vymazat (ani jeden se nemaže automaticky po nastartování). Zde nemám výhrad, všechno funguje dle očekávání. Výchozí obrazovku na displeji si můžete snadno změnit (na výběr je palubní počítač, rádio, bluetooth i „nic“) a současně při určitých událostech se dozvíte informace z jiných obrazovek (například při změně písničky/stanice, nebo při rychlém vyvolání ukazatele spotřeby).

citroen-c3-picasso-05

citroen-c3-picasso-06

Další prvky ovládání jsou typické pro většinu francouzů koncernu PSA. Volant je prostý jakýchkoli tlačítek. Naštěstí má otáčecí střed, což není u Citroenů pravidlem. Ovládání tempomatu a rádia je řešeno na dvou tradičních boulích „pod“ volantem, které se nezměnily už nejméně deset let. Sice nejsou vidět, ale snadno se dají nahmatat, a jakmile si člověk zjistí, co kde je, jde o poměrně praktické řešení.

citroen-c3-picasso-02

Trochu zarážející je pro mě provedení středového tunelu, který zde v podstatě není a působí to, jako by páka ruční brzdy vedla ze země tak jako ve Favoritu. U ručky to tolik nevadí, ale když tam někam na zem odkládáte pití do držáků, už praktičnost kulhá na obě nohy.

Sedadla jsou měkčí a nemají výrazné boční vedení. Přesto se mi na nich sedělo velmi dobře i při delších cestách – jen to není na ostré řezání zatáček. Pohodlí hodně podporuje vyšší sezení a spousta místa jak nad hlavou, tak pro nohy (škoda jen, že opěrka pro loket ve dveřích řidiče má tak hrubou látku, že mě z ní ten loket po delší cestě až bolel). Místo pro nohy je dobré i na zadních sedadlech, která jsou dokonce posouvatelná dopředu s možností úpravy sklonu opěráku.

Když se k tomu připočte nadstandardní odhlučnění v rámci třídy, je to vlastně s podivem, ale v tomhle autě (jako jednom z mála malých) bych si klidně troufnul odjet někam ve čtyřech na delší cestu do zahraničí a je jedno, jestli by se jelo po špatných cestách mimo civilizaci, nebo po dálnici.

citroen-c3-picasso-01

Na to, jak je auto malé a jak hodně je místa pro pasažéry, je překvapivě velký i zavazadlový prostor. Do hloubky je na tom jen o něco lépe než malé hatchbacky, nicméně je mnohem vyšší a nakládací hrana je ve výšce podlahy. Tedy falešné podlahy. Když ji vyndáte získáte další místo, a když ani to nestačí, můžete ještě posunout zadní sedačky víc dopředu, přičemž pokud vzadu nesedí někdo hodně vysoký, ani ho to moc neomezí.

Motor a jízdní vlastnosti

V konfigurátoru si u tohoto vozu dnes můžete vzít buď benzínový čtyřválec o objemu 1,2 litru (110 koní), nebo přihodit 30 tisíc a vzít naftový čtyřválec o objemu 1,6 litru (100 koní). Ještě nedávno byly v nabídce i atmosférické benzíny 1,4 a 1,6 litru, kde bylo možné získat až 120 koní, nicméně jde technicky o docela staré motory a po svezení jedna-šestkou v C4 bych těch 120 koní snad ani nevěřil, protože do otáček, kde je má mít, šel ten motor jen velmi neochotně (v zahraničí jsou dostupné i další varianty motorů).

Nevýhodou aktuálních motorizací je, že ani u jedné nezískáte šestistupňový manuál a hlavně u naftové verze to docela zamrzí. Tedy ne že by na dálnici motor nějak zbytečně hodně točil na pětku, to vůbec. Při 150 km/h se budou otáčky pohybovat někde na hranici 3200 rpm (těžko říct přesně vzhledem k hrubému digitálnímu ukazateli), což je asi optimální hodnota pro motor, který má jen sto koní, aby to do kopce nezpomalovalo. Problém je ve velkých rozestupech mezi jednotlivými převody. Při jízdě ve městě jsem se skoro pořád pohyboval mimo optimální otáčky (z hlediska spotřeby) a celkem pravidelně nastávaly situace, kdy jsem cítil, že zbytečně motor točím, ale po zařazení na vyšší stupeň se auto spíš dusilo. Citroen už tenhle model pár let nabízí, takže mě překvapuje, že šestistupňovou převodovku do nabídky nepřidal. Nejspíš rozhodovala cena.

citroen-c3-picasso-10

Motor na svých sto koní nejezdí špatně a po městě auto působí velmi mrštně, dokud nejdou otáčky pod nějakých 1300-1400 rpm. Při rozjezdech na křižovatkách se ani neprojevovala prodleva akcelerace kvůli tlakování turba a na rozdíl od některých naftových aut spojka nezabírá na dvou milimetrech od úplného sešlápnutí pedálu, naopak ji zvládne plynule ovládat i méně zdatný řidič.

Absenci většího výkonu poznáte až při rychlém nájezdu na dálnici a při předjíždění v rychlostech nad 90 km/h. Motor má největší točivý moment někde u 1750 rpm a zprvu působí svižně, ale jakmile se dostanete k 3500 rpm, je z něj úplná zdechlina a dál už jej nemá cenu točit. Popravdě ono to moc nejde, protože auto nad tyto otáčky téměř přestane zrychlovat, pokud tam máte vraženou aspoň trojku.

Auto ale není jen o motoru. Řazení je typicky francouzské. Je jedno, jestli máte zařazeno, stejně můžete z hlavicí páky pohnout snad pět centrimetrů libovolným směrem – pro mě je to takový způsob, jak poznat, že sedím ve francouzském autě i poslepu. Na druhou stranu dá se na to zvyknout a bez větších obtíží rychle řadit.

Při svižné jízdě někde na okresních silnicích vás bude spíš limitovat podvozek, který je také projevem typický pro mnoho francouzských aut. Auto si po silnici tak jako plave, takže si rychlé průjezdy ostrými zatáčkami raději necháte zajít chuť. Budete mít totiž pocit, že auto jede po dvou kolech i v situacích, kde jiná auta projedou s perfektní jistotou. Kupodivu nemám pocit, že by C3 Picasso plavalo víc kvůli své výšce. V klasické C4 jsem měl pocity dost podobné.

citroen-c3-picasso-09

Nicméně takové plavání sám vůbec neberu jako něco špatného. Vlastně je mi to docela sympatické ve chvílích, kdy chcete mít auto na takové to popojíždění do práce – nepotřebujete závodit, ale oceníte maximální pohodlí. Právě pohodlí umí auto nabídnout – nerovnosti krásně žehlí a pro ježdění v podzemních garážích je zas nesmírně příjemné nastavení posilovače řízení (volant jde velmi zlehka). Do města potěší i schopnost auta otočit se na velmi malém prostoru.

Jakkoli se mi vzhled A-sloupků zvenčí nelíbí, nutno dodat, že tenké zdvojené provedení umožňuje perfektní výhled, jaký běžně žádné moderní auto nenabídne. Z auta je vidět skvěle do všech směrů a hlavně řidiči začátečníci si budou chrochtat blahem.

Spotřeba

Když se příliš neomezujete a střídáte podle potřeby ranní ježdění do práce ~150 km/h, večerní návraty ~110 km/h a spoustu ježdění po městě, dostanete se na 5,6 litrů na sto (pro srovnání při stejné zátěži měl Golf s 1.2 TSI jen o pár desetin litru víc). Ve chvíli, kdy nebudete hrotit dálnice a budete jezdit hodně mimo město, dostanete se i na 4,7 litru na sto, což je z mého pohledu asi úplné minimum.

Hodnoty, které počítač ukazuje, jsou poměrně přesné a většinou jsem došel k odchylce 0,1-0,2 litrů na sto.

citroen-c3-picasso-12

Závěrem

Menší Picasso od Citrónů je neuvěřitelné autíčko. Uvnitř velké a zvenčí malé. Zaparkuje všude, dobře se ovládá i řidičům začátečníkům a za málo peněz je skvěle vybavené. Nenabídne ten pravý řidičský požitek – nesedí supr-skvěle na silnici při svižné jízdě a vytáčet jeho motor nemá vůbec smysl. Svým způsobem mě ale jízda v něm stejně baví a na popojíždění do práce a parkování po městě jsem snad nikdy neměl vhodnější malé auto.

Smířit se musíte snad jen se vzhledem, který nesedne každému. Škoda, že se podobná auta nedělají také v nějakém designu více přijatelném pro lidi, jako jsem já (nějaké ostřeji řezané hrany a dospělejší tvary). Já bych si ho totiž asi hned šel koupit – jen by muselo vypadat jinak.

Komentáře k článku

  1. 1. Jarda  1.9.2015  7:15:42

    Při 150 km/h se budou otáčky pohybovat někde na hranici 3200 rpm
    … Optimální otáčky

    K čemu jsou taková, podle všeho nevychytaná, neodladěná auta dobrá? Asi aby měli lidi za co utopit money? To jsou takové všechny?

    Můj stařeček při 150 km/h točí přesně 2500 rpm, na volnoběh (lze seřídit) kloktá po městě nějakých cca 50-60 , krouťáku má totiž 500Nm (na výkon se nehraje), na volnoběh dá nejen rozjezdy ale i mírný kopec a jezdí při svižné jízdě 5-6L (tj. srovnatelně jako cokoliv) no a má neskutečnou rezervo na předjetí. Člověk by zaplakal nad zaměřením dnešní auto produkce, už z fotek vidím, jak výrobce šetřil každý eurocent, tak nějak marně přemýšlím, kam se automobilismus posunul za 15 let…

    Jde na stolek (před panelem přístrojů) postavit aspoň netbook? :-)

  2. 2. Luky  1.9.2015  12:06:01

    Je to Citroen.
    Auto se velmi podoba prvni xsare picasso, ze ktere si vzalo to dobre. Měl jsem 2,0HDI 2002 a byl jsem s ni maximálně spokojen i přes to, že ve své době to bylo drahe auto, ale pořád levnější než oktávka v dýzlu. Neuvěřitelně variabilní, pohodlné (kdo by v tom chtěl závodit), překvapivě objemé s drobnými nedostatky, jako byl ten klacek zapíchnut v písku, kterým se řadilo. Dodnes manželka na jiných autech aplikuje přesvědčení se o neutrálu při vyřazení. Taky jsem v něm nikdy neřešil otáčkoměr, protože žádný nemělo a i tak jsem neměl problém jet správně jen podle rychlomeru parádně umístěného uprostřed palubky.
    Citron nesedne každého, ale v tom svém jsem se na jízdu těšil. Teď se ve fordu už jen přemisťuji.
    L

  3. 3. Ronoath  1.9.2015  14:03:23

    Díky za tuto recenzi. Důraz na komfort mi dost připomíná mé velmi pohodlné Berlingo, které časem asi taky bude chtít nahradit. Brzy bude mít najeto 310000, takže spolehlivosti bych se u jednodušších Citroenů nebál.

    Možná by stálo za to vyzkoušet si i nové Berlingo v nějaké lepší verzi. Byť to je zvenku docela škatule, může mít velmi podobné vlastnosti v oku lépe stravitelném podání.

    (1) Můžu se zeptat, co to je za stroj? 500Nm? To bude buď velkoobjemový motor, ale to mi nesedí spotřeba, nebo nějaký přeplňovaný diesel, a pak mi nesedí rozjezdy na volnoběh. Nějak se mi to celé nepozdává.

  4. 4. David  2.9.2015  22:22:24

    Jen doplním podobně dobrou zkušenost s C4 a stejným motorem. Po zajetí umí hdi jezdit za 4,3l byl to průměr za 5000km roadripu v Pobaltí :). A C4 má ještě výrazně lepší podvozek :)

  5. 5. nevim jak se nejmenuju  3.9.2015  11:23:36

    Epesní barvu nabízí Citroen pod obchodní značkou „jedu na Gay Pride“.

  6. 6. Jalko  4.9.2015  9:34:00

    Ked uz mame tu EU, ktora reguluje kde co, mohla by vydat nejaku regulu, ktora by urcovala ako maximalne moze byt auto hnusne. Toto by bolo bezpecne over limit:-)

  7. 7. nevim jak se nejmenuju  5.9.2015  21:26:34

    Možná bych si nákup nový Kie nebo Nyjundaje nejdříve promyslel:
    http://www.autoforum.cz/zajimavosti/korejska-kombi-zcela-propadla-v-losim-testu-jsou-nehorsi-ze-vsech/?

    :-)) /noflame nepřikládám tomu extra váhu, ale i ve srovnání s Mazdou 6, která je přesně uprostřed to něco vypovídá

    Ojetá japonská 6tka se řadí mezi hodně levný ojetiny a výbavou je top :)

  8. 8. swarm  6.9.2015  11:54:47

    [3] Nové berlingo se mi líbí a teď před létem bylo v pěkné výbavě i za docela směšné peníze. Kdybych kupoval auto letos a ne loni, asi by to bylo jedno z těch, co bych měl v hledáčku.

    [7] No nevim, podporovat nějaké tvrzení o korejských autech odkazem na škodovácký web podle mě neni ta správná cesta (ostatně který jiný web má testy kategorizované jako „jak si stojí ve srovnání s rapidem“, „jak si stojí ve srovnání s oktávkou“ atd). Zbytek je i přímo na tom webu docela dobře vysvětlem v komentářích. Záleží na obutí a motorizaci – s benzínovými motory si i30 i ceed vedou nadstandardně dobře. A i ta průserová dieselová i40 v tom testu má jen o jednotky km/h méně než passat :)

  9. 9. nevim jak se nejmenuju  6.9.2015  12:43:35

    8. Já autoforum za škodováckej web nepovažuju, i když je prolezlý škodováckým PR stejně jako všechny český servery a původní motoristický časopisy s vyjímkou licencovaných reprintů zahraničních redakcí, ale ani ty nemusí být nutně objektivní. :)

    Schválně jsem sem původně nechtěl dávat odkaz na zdroj, jestli to projede i někdo jinej a pastne sem místo mě, nedá se nic dělat :)

    http://teknikensvarld.se/algtest/

    Asi se shodnem, že Teknikens Värld není typickým škodováckým webem s pochválnými recenzemi nového holorapida a holokokty, která kraluje ve své třídě neobvykle objemným zavazadlovým prostorem :)) proto jsem psal i o té 6, sám jsem o ní před lety uvažoval jako o ojetině, mezi těmi videi se nabídla sama, měl jsem rád i původní 626, podle mě jsou to kvalitnější vozy než „český“ škodovky i hyjundaje a kije.

    Pořád platí, že sám bych si z toho co dnesk nabízí KIa a Hyundai nový auto nevybral. Jako nový nemá smysl, protože ztráta hodnoty je stejná nebo vyšší než u Francouzskejch vozů. Jako ojetina možná, pokud se někomu líbí.
    3kodu bych si nevybral ani novou ani ojetou. Tam to ekonomicky nedává zmysl vůbec. Drahý nový s malou výbavou, drahý ojetiny… jediná 3koda, kterou jsem uvažoval byl první Superb před několika lety, je to trochu prodlouženej Passat B5, tj. stejnej základ jako nejpovedenější Passaty a Audiny A6, co se v historii vyráběly, bezproblémovej provoz do třičtvrtěmilionu km.
    Vyfiltruj si to vpravo podle rychlosti. :) První je Activa V6 :) no to je ten snad 11ctikoulovej podvozek od Citroenu, kterej překonal všechny sportovní auta v historii.
    Proti tomu starýmu Superbu postavim Peugeot 607 V6 v kůži, BOSE, s brzdama Brembo /občas jsou za pakatel, veme 11l/100. Velmi nízký servisní náklady, jednoduchej motor, potvrdí ti to lidi, co je vlastní.

    Obecně k těm testům, tvrzení, že záleží na obutí a motorizaci samo o sobě by bylo zavádějící, i když ne nepravdivý.
    Ono totiž záleží i na tom jak je auto naložený, na kolik jsou ty gumy nafoukaný a na řidiči. Neni problém při losím testu tomu autu vyzout gumu z ráfku, když budu chtít, při troše snaze se mi to povede i při nižší rychlosti na poli za vsí.
    Proto jsou doporučený hodnoty tlaku pro každou motorizaci jiný.

    Kdo si vzpomene, jak dopadl v losím testu Superb Combi druhé generace nebo Dacia Logan? :)
    Třeba u toho Logana to byl podle mě příklad toho, kdy ho zuli schválně, aby ho potopili v očích německejch seniorů, když mu rostli prodeje, i když nikdo asi podvozek Logana nebude považovat za etalon :)

    Jedna Kokta pro pobavení :)
    https://www.youtube.com/watch?v=-ufbc2Ai1yE

  10. 10. nevim jak se nejmenuju  6.9.2015  12:51:44

    Tihle seveřané na mě působí o trochu důvěryhodněji, přecijen ADAC falšoval statistiky poruchovosti po mnoho let, proto jsem kritizoval ten jejich losí test Logana (abych dovysvětlil). Koukal jsem a francouzům se podařilo zopakovat skorozutí, zase Logan neni auto na zavódy, ale na to, aby typickej Rumunskej cikán dojel v noci z hospody na statek i smědvědem a opicí. :)

    https://www.youtube.com/watch?v=kK46RNXmo8c

  11. 11. nevim jak se nejmenuju  6.9.2015  13:13:23

    Ještě jedna věc na kterou jsem zapomněl a chtěl zmínit, autorem většiny článků na Autoforu je aktuálně Marek Bednář, tipuju, že je to ten samý Marek Bednář odejivší z redakce Reflexu (zhruba ve stojnou dobu, kdy se jeho jméno přestalo objevovat na stránkách relfexu začal psát do Autofora).
    On je kvalifikovaným motoristickým novinářem jako vojín Krajčár k šití kalhot. Proto většina jeho článků pochází ze studnice české novínářské elity“ https://translate.google.com/ začíná slovem Sleeper a končí „trhat asfalt“.

  12. 12. Derek  6.9.2015  20:45:33

    [7]&[9]
    Shodou okolnosti resime „novy“ auto (na moji milovany E46 mi prasknul rozvodak a uz od cervence nejsem s to sehnat rozumnej a rozumne drahej motor) a ta 6 se mi dostala do hledacku taky, navic pritelkyne s ni sama prisla zrovna vcera.

    Nakopnes jakym smerem se divat? At uz to bude nekde shrnuty a nebo mi to v kratkosti shrnes ty tady – roky, motory atp.
    Zajimaj me asi spis benziny a limo, nez kombajni a nafta. Diky moc!

  13. 13. swarm  7.9.2015  16:46:15

    [9] Člověče, nečekal bych, že někoho bude tak dráždit, že jsem si koupil korejce :) (zvlášť v článku o Citroenu). Že nemá cenu korejce koupit? To je otázka konkrétní nabídky. Když se teď podívám na to, za kolik se můj typ nabízí třeba na sauto (kde jsou teda hlavně bazaristi), když si vylistuju 2012+, motor 1.6, tempomat a automatickou klimu, jsou ty částky skoro to samé, co jsem dal, protože jsem dostal dobrou nabídku. Když projdu i další inzerce, dozvim se, že s nájezdem 60tkm bych po třech letech ztratil nějakých 40-50 tisíc… méně než 20 tisíc ztráta na autě ročně je dost luxus. To by mi se škodovkou nehrozilo.

    Pro jsem šel do nového auta? Protože už jsem neměl náladu řešit problémy s ojetinama. Prostě mi to za to nestojí. Když se tady objeví problém (a jeden, byť ne fatální, se i objevil), prostě dostanu jiný auto a jezdim dál, dokud si to nevyřeší. Pro mě je moje i30 kombi jen posunovadlo do práce a zpět – a v tom je naprosto perfektní, dokud doveze, topí, chladí a v zimě se po nastartování nemlží.

    Vidim okolo sebe, že lidi s polovičním platem si nezřídka kupují dvakrát tak drahá auta. Jako ok, záleží, co od toho kdo očekává. Kdybych třeba musel jezdit dálnice do Německa a zpět třeba každý týden, stopro si nekoupím to, co mám, protože mám mnoho zkušeností s vyššími řadami aut a chápu ten rozdíl. Já to bral tak, že dát 320 tisíc za auto je ještě přijatelný rozmar, a když jsem se trochu uskromnil, tak to bylo během roku splacené. Víc se mi nechtělo dávat čistě z principu, takže jsem loni při výběru skončil primárně u Fábky, Megana 3 a i30 (všechno v kombíku). Všechno to v dané ceně nabízelo rozumnou výbavu i nějaký ten komfort a stálo to pakatel.

    Jsem si vědom, že jsem si za ty prachy mohl koupit třeba hezkýho ojetýho pašíka v naftě, ale když mě je tak strašně putna, že nemám tak cool auto… Kdybych s tím musel jezdit za klienty, tak bych na to ale třeba koukal jinak.

    [11] Ano, působí to tak. Nicméně snaží se, to se mu nedá upřít.

  14. 14. nevim jak se nejmenuju  7.9.2015  20:02:32

    13.
    Mě tím vůbec nedráždíš, já ti to auto nezávidím, sám bych si koupil něco jinýho ojetýho za nižší cenu a zbytek nechal…asi to nemusím rozvádět.
    Předpokládám, že se svojí inteligencí to máš dobře spočítaný a TCO odhadovat nechci, jak píšu, já bych si nekoupil vůbec Škodu a chápu, že bývalí škodovkáři, nebo lidi, kteří chtějí NOVÉ auto, tak je pro ně Hyundai a Kia jedno z nejekonomičtějších řešení.

    Už jsem se chtěl zeptat dřív, jestli jsi ochotný napsat kolik platíš za POV a HAVarijní s krádeží (jestli máš sjednáno), jaký limity ručení a jestli to neni u nějaký obskurní pojišťovny (nerejpu, ale spousta zákazníků HYU je tvrdě orientována na cenu a bere to nejlevnější)?

    Nejsem člověk, kterej by si přednostně vybíral nový auto, když jsi ho měl za pěknou cenu není co řešit, třeba v týhle cenový relaci jsem měl nabídky na Focus 1.6 novej / předváděcí za 250t, za podobnou cenu lze i Megane, motorem je to všechno podobný, výbavu má korejec o něco lepší.

    K tý zůstatkový ceně na to poukazuju v dlouhodobým horizontu, to co jsem napsal o Korejcích platí i o Francouzích, jen mám francouzský auta víc v oblibě (značně subjektivní).

    U korejskej aut jsou některý modely (typicky ty „nejvyšší“ řady), kde je ten propad hodnoty v dlouhodobym i střednědobym horizontu mnohem dramatičtější, než v kategorii i30 a Megane.
    Dokonce snad i na tom Autoforu byly v minulosti tabulky nějaký společnosti, která to porovnávala, však to je všeobecně známej fakt. Ten článek byl zaměřenej opačně, jako doporučení k „levnýmu“ nákupu původně „luxusního“ vozu.

    Příklad mimo téma, je to jen nástřel, na sautu nalezneš o dost dražší i mnohem levnější konkrétní kusy:
    Jaguar X Type 2001 průměrná cena ojetiny 80 000 vs Hyundai XG30 2001 50 000. Hyundai se tehdy značně inspiroval u Jaguaru, ceny novejch XG si nepamatuju, známej ji měl, a snad ji pořizoval v kolem 750tis (mohla stát víc), X Type v tý době začínal za 680 v akci, s tím třílitrem s velkym příplatkem. XG bývalo mířený proti výšším řadám, ne vůči X Typu.
    Nutno podotknout, že ten XG stojí rv 2001 stále 50 000 už asi přes 5 let,přičemž před 8smi lety se prodávaly kolem 100k, 6 let starý auto, pěkný tichý v kuži bývalo za 12% pořizovací ceny,takže tenkrát to mohl být výhodný kup. Dneska už je to skoro vrak. :) No i40 půjdou cenama taky hodně dolu.

    Pašík je dneska vpodstatě lowentry model /bavíme se o ojetinách/, takže pokud bys chtěl „oslnit“ zákazníky, musel bys vzít minimálně CC.

    K tý Mazdě 6 ještě zajímavej tip je Subaru Outback, to jsou hodně levný ojetiny s velmi kvalitním podvozkem a dobrými motory. (Ceny servisu jsou o něco vyšší) a vyplatí se po nich kouknout i v cizině, i když u nás je nyní širší nabídka než před třemi lety.
    Tím, že po autech koukám v tříletých cyklech nemam z hlavy zmapovanej vývoj cen, jako kdybych to refreshoval denně.
    Přesný hodnoty tak, abys to mohl korektně porovnávat, (byť odhad z nabídek bazarů se používá i jako podklad při zpracování znaleckých posudků) ti dá pojišťovací oceňovací software od IBS Expert.
    Ten umí kalkulovat i s příplatkovou výbavou a je to nejlepší odhad ceny vozu. Tenhle software pomáhá udělat i pravděpodobnou prognózu vývoje ceny do budoucna. Dostupnej je u některejch makléřů, cenu licence netuším.

  15. 15. nevim jak se nejmenuju  7.9.2015  20:15:57

    Třeba můj strejda si chtěl udělat radost a koupil si nedávno v dehtu ix35 za 680tis, po započtení všech slev co dostal. Za ty peníze bych koupil tohle, když už bych chtěl SUV.
    http://www.sauto.cz/osobni/detail/volvo/xc60/13063442?goFrom=list
    A nikdo /noflame/ mě nepřesvědčí, že novej ix35 je lepší než mírně ojetá XC60.

  16. 16. swarm  7.9.2015  21:37:58

    [14] Však taky drážděním jsem vůbec nemyslel, že bys mi ho měl závidět. Ještě to tak.

    Jinak ohledně povinnýho a havarijka – nevim, jestli jsem typický zákazník Hyu, platím 10t ročně celkem u Uniqy. Je to tak nějak na všechno a s nulovou spoluúčastí. Už jsem vyzkoušel na jedné škodné události a celkem bez problému celý proces + celkem rychle přistavené náhradní auto. Když jsem měl drobnou záruční vadu, druhý den jsem jel do servisu a z něj už rovnou náhradním vozem (což je u Hyu jako služba v ceně vozu). Vzhledem k tomu, že to byla i40 100kW nafta, tak mi bylo celkem jedno, za jak dlouho to moje opraví.

    Cílem nebylo dosáhnout na nejnižší cenu, ale najít nějaký kompromis mezi pohodlím, bezstarostností provozu a cenou. Já už prostě nemám chuť řešit kolem auta žádný blbosti. Aspoň ne u primárního. To spíš pokukuju po druhém jen tak pro radost… nějaké kupátko s šestiválcem je zatím ten směr, ale do ničeho se nehrnu. Spíš když zrovna bude v okolí zajímavá nabídka, tak se asi nebudu bránit.

    Btw já bych 680t za ix35 nikdy nedal.

  17. 17. Jalko  8.9.2015  9:43:58

    Ja neviem, ale vzdy ked si chcem kupit nejaku jazdenku, tak skoncim pri tom, ze to v podstate nevychadza. Ak sa vezme do uvahy, ze u vacsiny znaciek sa da vyobchodovat zaujimava zlava, tak pokles ceny pri 1-2 rocnej jazdenke s rozumnymi km je nic moc, pri 3 rocnej sa uz dostavame k tomu, ze je auto pred faceliftom/novym modelom a pri starsej uz rovno kupujem stary model a stupa sanca, ze sa bude nieco kazit. Nie ze by to neslo kupit vyhodnejsie, ide, ale vobec to nie je, hlavne pri „zauzivanych modeloch“, take terno, ako sa to vsade prezentuje.

    ked sa do rodiny kupuje auto na 5+ rokov(co tak nejak asi bude), dostaneme k tomu zlavu, 6 rocnu zaruku, 6 rocny servis a niekde este aj na par rokov havarijko, tak si myslim, ze nie je o com uvazovat.

    Ine to je pre mladeho cloveka, co si kupuje auto aj pre radost/image. Tam jazdene auto dava vacsi zmysel.

  18. 18. nevim jak se nejmenuju  8.9.2015  11:13:38

    16
    10k za POVko s havarkou, jestli je to krytí obdobný jako u ČP ALL RISK, je velmi milá cena, při tý pojistný částce, i když je jasný, že kdyby ti ho šlhli, tak cenu novýho nedostaneš. Když bys byl podpojištěnej, krátili by ti zase havárijní plnění. Uniqa je imho v pohodě pojišťovna. Na jejich webu ale cenová nabídka neni, ani pojistný krytí. O nulový spoluučasti slyšim poprvé, většinou to bývá odstupňovaný 1,3,5,10%. Namátkou jsem naklikal na srovnávači bez bonusů, i30 1.6 88kw nové při ceně 320t. All Risk, 5% spoluúčast (menší neni), roční splátka.

    Mezi obskurní pojišťovny patří ČPP a Triglav.

    Ceny na srovnávačích, i když bys očekával, že budou výhodný jsou většínou o 30% nastřelený oproti ceně, kterou je možný získat u makléře.

    To by znamenalo, pokud nemáš nízký krytí (v tomhle je střední, vysoký jsou dražší jen o trochu), že máš cenu pojištění na polovině oproti normální nabídce. Toho lze dosáhnout u aut na hypotéku nebo lízačku, které mají POV a HAVsoučástí splátek. Nejvýhodněji v těhle případech vychází renault Finance.

    Pojistitel Povinné ručení Havarijní poj.Splátka
    ČPP 7647 Kč 11297 Kč 18944 Kč
    Sjednat
    Triglav 5737 Kč 13984 Kč 19721 Kč
    Sjednat
    ČSOB 9088 Kč 12072 Kč 21160 Kč
    Sjednat
    Wüstenrot 10072 Kč 16112 Kč 26184 Kč
    Sjednat
    Generali 7618 Kč 24417 Kč 32035 Kč
    Sjednat
    ČP 9343 Kč 23304 Kč 32647 Kč
    Sjednat
    Axa 10320 Kč 32371 Kč 42691 Kč

  19. 19. Carl  8.9.2015  11:14:22

    Díky za obsáhlou a pěknou recenzi, kde jste vůz kupoval? Mám vyhlédnutého přes Citroen Select tohoto krasavce http://citroen.carling.cz/citroen-c3-picasso-1-6-hdi-16v-collection a řeším, zda si nepřiplatit a stejně nakoupit nové..


Napsat komentář