Není displej jako displej… ani na notebooku

Často na diskusních fórech vidím názor, že notebookové displeje jsou všechny TN panely, takže jsou všechny k ničemu. Často se pak lidé na tento názor odvolávají s tím, že kvalitu displeje na notebooku vůbec nemá cenu řešit.

Tento názor ani v nejmenším nesdílím. Ač bych si panel s TN maticí jako externí LCD nikdy nekoupil (platí pro primární monitor, u těch sekundárních většinou stačí, že dokáží zobrazit černou a bílou), u notebooků se nic jiného (v současné době) nepoužívá.

nahoře: Sony VAIO TT11XN, dole: Lenovo ThinkPad R61

I mezi TN panely jsou velké rozdíly

Kdo někdy měl možnost vyzkoušet kvalitní S-PVA/S-IPS panel, ten ví, jaký je to rozdíl proti těm šuntům, které se dají sehnat za 5 tisíc i s 24″ úhlopříčkou. Stejně velké rozdíly lze ale najít i mezi notebooky. Pokud byste si totiž bláhově mysleli, že průměrný panel notebooku bude aspoň stejně kvalitní jako průměrný stolní TN panel, tak jste na velkém omylu. Na notebooku je ten „průměr“ daleko horší.

Je mi jasné, že na notebooku se věrných barev moc nedočkám a kalibrace při 6bit barvách není velkou spásou. Stále však jsou parametry, které je dobré si kontrolovat. Problémy totiž mohou být i v něčem tak základním, jako je podání bílé barvy. Na obrázku zde v článku je ukázáno, jak velký rozdíl může být mezi dvěma TN panely v notebooku. ThinkPad R61 je takovým průměrem a lze najít mnoho notebooků s ještě horším displejem. Naopak malé VAIO TT má displej, který osobně hodnotím jako jeden z těch úplně nejlepších, jaké jsem měl možnost v notebooku vidět (obrázek byl focen fotoaparátem jako jedna fotka).

Jak se hledá nejlepší displej?

Velmi složitě. Do notebooků se totiž montují displeje mnoha výrobců, a který dostanete, o tom rozhoduje jen, který kamion zrovna dorazí do továrny. Obecně bývají lepší displeje v úhlopříčkách od 11″ níž (netbooky nezřídka používají displeje primárně určené pro přenosné přehrávače a podobná zařízení) a od 15,4″ výše (včetně). U druhé kategorie (tedy větších displejů) je zásadní použité rozlišení displeje. U 15,4″ úhlopříčky WXGA (1280×800), u 16″ úhlopříčky HD (1366×768) a u 17″ úhlopříčky WXGA+ (1440×900) patří k tomu horšímu. Výjimku tvoří jen Sony, které nabízí kvalitní displeje s dual-lamp podsvícením i při nízkém rozlišení. S vyšším rozlišením u ostatních kvalita stoupá. 11″ displeje se dělají s rozlišením HD (1366×768), které má při tak malé úhlopříčce velmi jemný rastr. Pravděpodobně se tedy používají nějaké výrobní linky společné i pro běžné velikosti při velmi vysokém rozlišení (pro 15,4″ by velikost bodu odpovídala přibližně 1920×1200).

Horší situace je u 12″ displejů, kde je mnoho těch velmi špatných. Zajímavé jsou většinou jen některé s LED podsvícením (i mezi těmi je dost těch parametrově slabších). Nejlepší displeje v této úhlopříčce jsou určené téměř výhradně pro Tablet PC a ty patří k těm opravdu kvalitním. 13,3″ displeje jsou na tom velmi podobně až na to, že zde nejsou žádné lepší pro Tablet PC. Úplně nejhorší situace je v úhlopříčce 14,1″. Ta je často používána business notebooky, kde výrobcům zas tolik o kvalitní displej nejde. Většina panelů má mizerné parametry a zárukou vyšší kvality nemusí být ani vyšší rozlišení. V případě LED podsvícení se liší často jen maximální jas.

Komentáře k článku

  1. 1. Rastislav Štangl  29.11.2008  19:27:48

    Nedávno jsem si pořizoval nový notebook a po dlouhém rozhodování (jako alternativu jsem zvažoval hlavně Toshibu Portégé R600) nakonec zvítězilo Sony Vaio Z21VN/X. Musím přiznat, že právě u kvalit displeje byl ten rozdíl veliký – a do značné míry mě v rozhodnutí ovlivnil. Nyní mám tedy 13,3″ s rozlišením 1600×900 a je to něco, s čímž jsem více než spokojen:-).

  2. 2. Samuel Kolesar  29.11.2008  20:07:03

    To je pravda, nieje zase TN ako TN…a plati to nielen pri notebookoch.

  3. 3. Tomáš Fejfar  29.11.2008  20:39:25

    Souhlas. Od mého Lenova R400 sem očekával trošku lepší obraz. Ale bohužel. Kvalita dosti bídná. Resp. teda srovnatelná s mainstreamovými ASUSy a HPčky do 20k. Naštěstí ostatní parametry a ergonomie tenhle nedostatek znatelně vyvažují. Ale až jednou nebudu vědět co s penězi, tak je VAIO jasnou volbou, to jistě.

  4. 4. halogan  29.11.2008  20:39:41

    Ty rozdíly jsou občas opravdu obrovské. Třeba MacBook (zvláště ten starý) vs. MacBook Air. Propastný rozdíl. Stejně tak zmiňovaný Thinkpad R61 vs. nějaký lepší Thinkpad.

    Je škoda, že si člověk často nemůže vybrat.

  5. 5. Damianus  29.11.2008  22:18:02

    No to je docela problemn, ze clovek musi delak kompromis na ukor neceho a pak na to doplaci :/

  6. 6. Džuny  29.11.2008  22:41:11

    Sám mám Thinkpad T61p (rozlišení 1920×1200) a musím říct, že displej rozhodně není nadprůměrný. S podsvícením je to zlé, při bootování systému je „krásně“ vidět, jak celá spodní strana je přesvícená oproti zbytku plochy. Co mě však trápí nejvíc, že vyhlášená pevnost konstrukce Thinkpadů se u mě nekoná, po třech měsících provozu je vůle víka neuvěřitelné 2 cm! Co jsem měl možnost vidět R61, moc rozdílů jsem nenašel. Celkově ale ještě mnohem horší displej měl můj původní ntb, HP nc6230, ten nebyl za většího světla téměř vůbec použitelný, navíc displej samotný po roce a půl odešel (4 zelenomodré pruhy přes celou obrazovku).

    Bohužel nemám nijak skvělé zkušenosti ani s poloprofesionálním externím S-PVA panelem (Samsung 245T). Podsvícení je na tak drahý monitor dost nerovnoměrné (opět test s černou obrazovkou) a ze 4 portů USB hubu funguje jeden. Subjektivně je ale obraz velmi pěkný.

    Jak monitor tak ntb jsem kupoval s vědomím, že nic lepšího se stejně sehnat nedá (zejména mezi notebooky, u monitoru jsem hledal do 20ti tisíc) a věřil, že tomu bude odpovídat kvalita. Ani u jednoho nejsem vyloženě zklamán, ale představy o 100% výkonu a užitné hodnotě rozhodně nebyly naplněny. Můj závěr je ten, že máte-li doma techniku, která vás neomezuje v práci a „drží“, hýčkejte si jí jak můžete. Nepochopím, jak si i nejlepší výrobci mohou dovolit propastné rozdíly mezi jednotlivými kusy jednoho modelu.

  7. 7. Warcz  29.11.2008  23:58:38

    Ahoj Swarme. Tak jsem přesedlal z Asus M6A na Lenovo R400. a prvni věc co mě trkla… proč jsou všechny texty do modra… měl jsem za to že to je Vistama. Nestraš že to je LCD. Ten 3 roky starej Asus měl Černou = Černá !!! sakra .o( jinak zatím spokojenost

  8. 8. Warcz  30.11.2008  12:44:22

    Tak se mi podařilo dostat spotřebu TP R400 na 0,5A = 5,46W při statickem obrazu ( jas na minimum ale LCD jede ) hodně pomohl ready boost diky kteremu nemusi Visty šahat na disk a ten stají ( idealni na čteni PDF ) – vim jsou to teoreticke hodnoty v praxi to poleze nahoru :o) teď mi zbýva 10% baterie a piše to 45 minut ( 6 članek )

  9. 9. Marek  1.12.2008  13:43:34

    Zaujimalo by ma ktory book ma lepsi display. Vaio SR29VN alebo Elitebook 6930p (WXGA+)? Neviem sa ani za ten svet rozhodnut…

  10. 10. RakeW  2.12.2008  13:07:08

    No, moje 14.1″ R61 teda takhle modrá rozhodně není. Ten displej mi nepříjde zase tak špatný, ale bohužel jsem jich tolik ještě neviděl. V okolí můžu srovnávat povětšinou s lesklými low-endy a ty za určitých světelncýh podmínek (resp. při co největší tmě :)) vypadají většinou o něco lépe. Everest mi zjistil, že mám displej od LG. Při vyšším jasu a tmavé obrazovace je ve spodní části dost znatelné podsvícení, ale já mám většinu času jaz poměrně nízko.

  11. 11. Najd  2.12.2008  19:27:46

    Zdravím, opět zajímavý článek, jen tak dál. Jen se chci zeptat na název hry, ze které je ten wallpaper. Předem dík za odpověď. ;-)

  12. 12. swarm  3.12.2008  20:48:11

    [4] Rozdíl ThinkPad a nějaký dražší ThinkPad nemusí být ve prospěch toho dražšího. Viz nedávno řešené R61 vs T400.

    Ostatně ani logo VAIO na víku notebooku není zárukou kvalitního displeje. Měl jsem tu VAIO notesy s horším displejem, než mám na R61.

    [11] Odpověď na tvou otázku neznám. Ten wallpaper jsem hledal přes google, když jsem potřeboval něco vhodného pro oči, kde:
    1) není moc černé
    2) není moc bílé
    3) má to teplé barvy (to se netýká sexuální orientace, ale prostě že je to do červena)

  13. 13. Petr  3.12.2008  21:40:28

    Na mém TP T61 (14´1 LCD 1440×900, Samsung) je zase všechno mírně do zelena. Při porovnání stejného obrázku na mém TP a kamarádově Asusu (naprostý low-end za 15K) je propastný rozdíl. LCD u TP proti jeho obrazu vypadá naprosto strašně a nepřirozeně.

  14. 14. octopus  4.12.2008  4:01:49

    Mohl bys dát na ten wallpaper link?

  15. 15. swarm  4.12.2008  20:04:11

    [14] Ještě že má FFX tak geniální hledání v historii – http://photo.mmosite.com/content/2008-01-15/20080115000859355,1.shtml (hra: Tabula Rasa)

  16. 16. vojta  11.12.2008  14:02:09

    Naštěstí ne všechny notebooky mají TN displeje.. Thinkpady 15″ T43p a T60p mají IPS panel, který je opravdu špičkový. Škoda, že 15″ mi přijde moc jako moc velký notebook, je to nádhera:)

  17. 17. Filda2003  30.12.2008  23:12:37

    Plně souhlasím s autorem.
    Má 4 roky stará Toshiba Portege M200 (jakožto zástupce 12′ Tablet PC) s rozlišením 1400×1050 má o něco lepší obraz než většina Asusů. Acerů a MSI notebooků se kterými jsem se setkal. Jako jediný problém kvůli polysilikonovému displeji a jeho plastovému „pancíři“ je nižší jas.

  18. 18. Harvester  2.1.2009  14:44:05

    Konečně nějaký objektivní článek, který na internetu chybí. Mnoho lidí totiž právě notebooky Sony považuje za něco, co má nejlepší display. Ale mnohdy tomu tak skutečně není, měl jsem týden v ruce Sony Vaio za 66 litru s LED displayem, paradoxně display bylo to, co mi na něm vadilo nejvíce a zkonstatoval jsem, že je horší než na mém R61! Jediný efekt toho LED podsvícení byl skutečně velmi vysoký jas displaye, který mi téměř vypaloval oči a dokonce ani o rovnoměrném podsvícení se hovořit nedalo, kraje prosvítaly podstatně více. Stejně tak je pravda, že co kus, to může být display podstatně jiný, na R61 mi sednul až třetí kus, ten první byl naprostá katastrofa. Abych to shrnul, můj pocit je takový, že mnoho výrobců, Sony nevyjímaje, používa LED display pouze jako marketingovou záležitost, kdy se pomocí velmi vysokého jasu a lesklého povrchu snaží v zákazníkovi evokovat pocit úžasného obrazu…a obyčejný uživatel naletí.

  19. 19. Daneb  9.1.2009  7:52:34

    Mé zkušenosti jednoznačně podporují displeje Sony. Trávím mnoho hodin denně především psaním a čtením textů, proto vyžaduji u displeje velmi kvalitní vykreslení detailů, na barvách mně až tak moc nesejde. Musím říct, že jsem mimořádně spokojen se současným sony PCG-Z1. Kvalita srovnatelná s Apple Mac. U notebooků jiných značek se u zapnutého ClearType zobrazují různé stíny a duchy u detailů a patek písmen (byť běžným uživatelem možná nepovšimnuté), které velmi ruší při dlouhodobé práci. Technologie X-brite sony je snad jediná, která se s tímto dokáže vyrovnat a která je srovnatelná skoro s vytištěným textem. Nyní kupuji nový notebook, zkoušel jsem Lenovo, MSI, Asus, Acer, HP. Některé z nich mají velmi slušnou úroveň prokreslení detailů, ale stále nesrovnatelné se sony. Kupuji proto Sony CR.

  20. 20. swarm  11.1.2009  12:37:37

    X-brite je jen marketingový název. Pokud si člověk koupí nějaké levné VAIO dostane stejně špatný displej jako jinde (tím je myšleno klidně i identický panel).

  21. 21. jz  4.5.2009  14:28:02

    Mám Latitude E6400 (14palců) s LED podsvícením – tj. bussiness notebook od Dellu a přitom displej mi subjektivně přijde velmi kvalitní – alespoň v porovnání s jinými notebooky dell, hp, asus se kterými jsem se setkal.

  22. 22. Jirka  20.8.2014  16:11:06

    Zdravim.Chtel bych se zeptat, jak zjistim typ panelu v mem T60. Ve spravci zarizeni se pise,ze je to Flexview, ale uz nezjistim konkretni typ panelu. Diky

  23. 23. swarm  20.8.2014  20:12:23

    [22] Stačí nějaký diagnostický program… třeba Everest/AIDA, resp. HWiNFO32.

  24. 24. Jirka  21.8.2014  14:23:23

    Parada.Diky.


Napsat komentář