Ubohý displej na Lenovo ThinkPad T400

Několik lidí mě kontaktovalo přes email, SZ a zdejší komentáře, že by je zajímalo, jak je to s tím špatným displejem na ThinkPadu T400. Bohužel jsem neměl s sebou nikde žádný foťák, takže jsem udělal jen jednoduchou fotečku pomocí telefonu. Kvalita je tedy rozhodně slabší, ale pro ilustraci by to mohlo postačovat.

Vlevo je displej mého notebooku ThinkPad R61. Jeho displej určitě nepatří mezi špičku, ale mezi WXGA panely nabízí takové průměrné vlastnosti zobrazení. Ačkoli mají oba panely nastavenou maximální svítivost a notebooky jsou připojeny k napájení, panel z T400 (vpravo) svítí méně a navíc jeho „bílá barva“ (ano na tom obrázku to je bílá) má značný nádech do zelena. Takový nádech působí neuvěřitelně odpudivě a nechápu, jak v dnešní době někdo může něco takového ještě vyrábět.

Tento displej Samsung LTN141WD-L05 je už profláklý z 14″ verze T61 a lidé si na něj stěžují v diskuzích po celém světě. Je smutné, že nákup T400 je takovou sázkou do loterie. Buď dostanete tento displej, nebo mnohem kvalitnější od LG-Philips. Na ten jsou ohlasy naopak veskrze pozitivní. Bohužel nepoznáte, jaký bude ve vašem notebooku, protože to záleží čistě na tom, který kamión zrovna přijede do továrny.

Komentáře k článku

  1. 1. Warcz  7.11.2008  14:48:00

    Recenze je velice pěkná jenom mě tady něco trko…

    „Pokud si někdo dokoupí menší 65W adaptér, jeho výkon bude omezovat až při nabíjení za velkého vytížení notebooku. V případě dodávaného 90W adaptéru je nabíjení vždy stejně rychlé bez ohledu na provozovanou činnost.“

    Tady hodně záleží v jaké části nabíjení se nacházíme
    http://carl0s.wz.cz/carl0s/web/obr/hw/asus/NBstat-vysledky.jpg

    Zatím co vybíjecí charakteristika je spiše linearní podle zatížení. Nabíjecí je exponencialní tz že na začátku si baterie muže brát třeba 60W + 30W. odběr notebooku, ale s postupem času, kdy se nabíjení ukončuje se blížíme k 5W ( 5-2W se většinou ukončuje nabíjení )

  2. 2. Warcz  7.11.2008  14:51:37

    EDIT: Lepší foto

    Červená čara ukazuje nabíjeci charakteristiku kdyby nebyla omezena adaptérem NB.

    http://img222.imageshack.us/img222/6448/vydrzbaterie2tq8.gif

  3. 3. swarm  7.11.2008  15:44:54

    S nabíjením v notebooku se to má asi tak, že od nuly se baterie nabíjí takovým proudem, že to plus minus dělá 30 W spotřebu pro samotnou baterii(TP má třeba 50W, ale jsou i Sony s 15-20W). To znamená, že ani není třeba využit plný výkon adaptéru. Na této hodnotě se notebook drží, dokud baterie nemá nějakých 80% celkové kapacity. Následně se snižuje lineárně nabíjecí proud podle kapacity (char. je sice nelienární, ale nabíjecí proud se „počítá“ jako derivace v daném bodě) tak, že to pak dá třeba jen 1W (~0.1A) při 99%.

    [2] Málokdy se baterie nabíjí takovým způsobem, že by to omezoval celou dobu adaptér (vždy je tam nějaká fixní hodnota, které se to snaží držet jako maxima). Nevim, jaký by to bylo, kdyby to tam rvalo třeba při vypnutém NB 90 W… možná to na to je stavěný, ale možná by ta baterka taky bouchla.

    Pokud jde o recenzi, tak tam je to napsáno dobře. Prostě pustíš hru (nebo jinou náročnou úlohu) a budeš nabíjet (s baterií na 0%). Do 80% kapacity se ti T400 nabije s 90W adaptérem (~50W) 1,6x rychleji než s 65W adaptérem (~30W). Těch posledních 20% se nabije podobně rychle. Tohle jsem se snažil popsat i v té recenzi a snad to mělo i hlavu a patu. Do velkých detailů v těch recenzích zas zabíhat nemůžu – ocenilo by to jen velmi málo lidí. Těm ostatním stačí vědět: výkonnější adaptér = při zátěži rychlejší nabíjení.

    EDIT: 1,6x rychleji to bude při integrované grafice. Při dedikované už to bude skoro 2x.

  4. 4. Warcz  7.11.2008  16:23:01

    Jo už to chápu. Souhlas. Maš pravdu baterie má max 1C takže baterie 4800mAh se nabíjí max 4,8Ah – 72,5W ( násobeno 1,4 ztráta při nabíjení )

  5. 5. Lockhard  7.11.2008  18:27:39

    Swarm: Děkuji za zveřejnění fota – ten rozdíl je opravdu hodně znatelný. Když vezmu v úvahu, že se mi stávající display (B141EW04 V7 od AUO) moc nelíbil, tak jsem v porovnání s tímto dopadl ještě velice dobře.

    Nechápu, proč přední výrobci business notebooků (ThinkPad, Compaq) neosazují notebooky lepšími displayi. Alespoň pro mě je to společně s bytelnou konstrukcí a dobrou výdrží na baterie nejdůležitější vlastnost u notebooku. Člověku je potom docela líto, že nemá nějaké multimediální Sony či Apple, které jsou často osazeny kvalitnějšími displayi.

  6. 6. swarm  7.11.2008  20:56:54

    [5] Ono ne každé Apple a Sony má dobrý displej. Levný modely od Sony (mimo konfigurací s dvoulampou) měly kolikrát horší displej než je to AUO (displej v -teď už předchozím- MacBooku taky za moc nestojí). Displeje obecně prožívají regres. V top segmentu jsou ty samé displeje už 2 roky a v lowendu se snad vyškrabujou horší a horší kusy.

    No a pokud jde o nejdůležitější vlastnosti notebooku. Asi o tom napíšu nějaký článek.

  7. 7. CeCo  8.11.2008  12:04:45

    [5]: Peniaze a vyrobcovia displejov. Ludia nemaju na vyber a tak musia tolerovat nizsiu kvalitu. To je tak, ked nieco strasne chceme – staneme sa otrokmi vyrobcov.

    Vyrobcovia navyse chcu setrit a potrebuju umelo vytvorit rozdiel medzi nejakymi 2 displejmi. Tak spravia „zle“ TN panely s CCFL podsvietenim a za lepsie (ci uz podsvietenie – LED, alebo samotne matrice) si pytaju priplatok. A zavisi to aj od vyrobcov panelov – dobre panely momentalne letia do televizorov, pre NB je primalo objednavok na to, aby sa im oplatilo investovat do vyvoja (jeden 42″ panel pre TV so slabsou kvalitou im je vyhodnejsi ako 3 14″ panely pre notasy na rovnaky substrat, ktory musi mat aku-taku homogenitu, optimalizaciu a pod.).

    Btw, riadny business notas ma mat v pracovni docking station a externy monitor (ako vravia normy), tam je nekvalitny NB displej na 2 veci.

    C

  8. 8. swarm  8.11.2008  12:41:47

    [7] Externí monitor je fajn, ale zas kdo si koupí notebook, tak ho pravděpodobně nebude chtít pořád využívat v dokyně. Nepotřebuju v notebooku displej s věrnýma barvama na práci v grafickém editoru (na to mám ten externí s dokynou), ale když už programuju nebo píšu ve Wordu, tak chci displej, kde nebudu mít za většiny světelných podmínek nadměrně namáhaný oči, protože se to špatně čte, jak je to „vyblitý“.

  9. 9. Majki  10.11.2008  13:01:18

    Chm, ten vpravo je do zelena, ten vlevo zase do cervena, ted si clovece vyber :D. Je ale fakt, ze to, co mam na T61 14.1″ wide je tezce podprumerne a svou cenou kvalite neodpovida, jsou levnejsi ci stejne drahe notebooky s mnohem lepsim displayem.

  10. 10. kubino  11.11.2008  14:29:57

    No, na té fotce vypadá hůř displej vlevo (nádech do růžova), ale věřím autorovi, že je to kvalitou fotomobilu.
    V souvoslosti s tímhle tématem mě napadá, jestli existuje studio/servis, které by provádělo kalibrace monitorů optickou sondou. Mělo by to vůbec smysl u notebookových tn panelů?

  11. 11. swarm  11.11.2008  16:57:53

    [9] On je trochu problém v tom, že jednak ten mobil se to snaží nějak vyvážit barevně, a pak taky záleží na jakém displeji se díváš – pokud máš totiž na displeji také teplé barvy, tak se ti to sečte dohromady. Pokud máš naopak na displeji studené barvy, tak to zas „vykrátí“. Takže fotka toho zas moc neřekne (ale že svítí míň, tak to tam poznat je).

    Jinak kalibrovat se dá i LCD na notebooku. Problém je, že každá kalibrace u 6bit panelu způsobí hrubší přechody mezi barvama. Případně se pak zeptat na zkušenosti CeCa, který má ke svému HP 8530w i kalibrační sondu a nedávno to kalibroval.

    Jestli to i provádí nějaká firma (jako službu), tak to mám pochybnosti, ale jestli takhle někoho znáš, kdo to ve firmě má, tak by sis to mohl zkusit i sám.

  12. 12. CeCo  11.11.2008  18:43:19

    Na 8530w som kalibraciu este nerobil. Na 6730b (WXGA) vsak vznikol obrovsky rozdiel vo Worde, kde 2 povodne modre listy zmenou gama kriviek dostali zeleny a sivy nadych.

    Ten soft na kalibraciu ma inac specialnu volbu „notebook“, mozno sa pod tym skryva prave one „zmiernenie prechodov“…

    C

  13. 13. swarm  11.11.2008  18:50:00

    [11] Teď jsem z toho zmaten. Takhle to zní, že ten výsledek byl horší než původní nastavení :-). Teda aspoň myslel jsem si, že ty lišty ve Wordu maj být modrý…

  14. 14. CeCo  11.11.2008  20:33:35

    Fuha, no teraz si nespomeniem (nebol to ani moj notas, ani novy, je mozne ze tamojsi admin zmenil nejake farebnosti).
    A mozno sme len zniceni z TN panelov a naozaj to ma byt zelensie (no dobre, trochu zelenej) a sive :)

    C

  15. 15. Pilgrim  17.11.2008  11:58:04

    Dik za clanek (a za recenzi predtim) – zrovna se nejak podobne rozhoduju. Moje dilema je mezi T500 a T400.

    Dovolim si male doplneni – po par dopisech s Lenovem (a jejich dealerem) jsem zjistil, ze ac se oficialne nenabizi, T400 s LED jde objednat i v CR – jenom podminky jsou docela krute (cca 4 tydny na dodani a cena o dobrych 20% vys nez CCFL verze).

    Lenovem vyhlasenou loterii o slusne LCD s listkem za 40k Kc hrat odmitam, takze to vidim na T500 (s tim, ze budu muset skousnout vyssi vahu a vetsi laptop). Tam pry je LCD vcelku rozumne jasne (notebookcheck.net uvadi 180-200 nits).

    Jinak pro ty co to opravdu nesnesou (a uz koupili) – pokud vim, Lenovo montuje standartni panel od LG (model se da najit na netu). Nemam to potvrzene, ale snad by to melo byt vymenitelne i doma – LED verze stoji cca 250USD. Plus tehle cesty je, ze budete mit T400 co se tu jinak rozumne nesezene. Minus je pravdepodobna ztrata zaruky (i kdyz to asi porad pujde vymenit zpatky) a prace navic.

    Jeste bych si dovolil jeden doplnujici dotaz – moc se o tom v CR jeste nepise, ale co takhle alternativa od DELLu? Maji ted E6400/E6500/M4400 – vsechno udajne podobne konstrukce jako Thinkpad, ale s lepsim LCD. Mate nekdo zkusenosti ohledne DELLu (hlavne vyssich modelu)?


Napsat komentář