Nový procesor Core-M, pasivní chlazení a nejistý výkon

Před více než deseti lety Intel udělal díru do světa s procesory Pentium-M, které byly úspornější než zbytek jeho produkce pro počítače. Nyní chce s úsporným Core-M zopakovat stejný scénář. Sepsal jsem své hlavní postřehy s malým srovnání, neboť tyto procesory mají nové značení a k udávaným parametrům je opět potřeba přistupovat trochu jinak. Co tedy očekávat?

Už v minulosti jsem se tu bavil o potřebnosti konkurence mezi výrobci, protože když žádná není, jdou ceny nahoru a vývoj se zpomaluje. Intel je takovým typickým příkladem. Dokud byla konkurence v AMD, pořád se hnal výkon nahoru. Když je najednou konkurencí ARM, je na prvním místě spotřeba a že už nestoupá výkon, to najednou nikomu nevadí. První odpovědí Intelu byly system-on-chip Atomy jak pro mobily, tak pro tablety. Jejich výkon byl mírně vyšší a spotřeba podobná, což zejména v případě světa Windows odvrátilo hrozbu příchodu ARMu (ve smyslu hrozby pro Intel).

V další vlně se začalo více tlačit na úsporné varianty procesorů a koncem minulého roku přichází konečně chybějící dílek do skládačky – procesor Core-M, který používá také system-on-chip přístup, kdy je většina elektroniky počítače integrována na jedné destičce, zůstala schopnost pasivního chlazení (TDP 4,5 W), ale procesorové jádro je konečně odvozené od klasických procesorů Core iX. Co to znamená? Logicky vyšší výkon proti Atomům a procesorům od nich odvozeným („eNka“).

V minulosti jsem napsal článek o nástrahách levných procesorů Celeron/Pentium-N a ten se setkal s nečekaným úspěchem (v posledním roce jde tuším o nejčtenější článek z celého blogu s dobrou čteností dodnes, takže jde stále o významné téma). I v případě Core-M jsem byl požádán o zhodnocení, a přestože už takovou čtenost nepředpokládám (cena je vyšší), zkušenosti už mám, tak proč se nepodělit. Nuže do toho…

Pasivní chod

Hlavní předností Core-M je, že zařízení s ním nemají ventilátor. Tedy mohly by ho mít, ale Intel hodně tlačil, aby právě tohle byl viditelný rozdíl, což jako člověk s velmi citlivým sluchem jenom chválím (ale nelze vyloučit, že se něco s ventilátorem objeví). Teď je tedy pasivní chlazení v módě, takže alespoň v určitém segmentu budou mít na chvíli zákazníci od bzučících ventilátorů snad pokoj.

Notebooky a konvertibilní zařízení s Core-M mají často také SSD místo pevného disku, a tedy i nehlučný chod. Nehlučný takový notebook zůstává za každé situace a bez ohledu na výkonové zatížení. Už dávno bylo možné sehnat notebook, který při kancelářské práci vypíná ventilátor, ale až nyní máte nákupem Core-M/SSD v podstatě jistotu.

Tedy nic není úplně jisté. Jedno ze zařízení, které jsem testoval, jemně bzučelo, což je takový evergreen notebooků obecně. Bzučí a píská ale kde co, záleží jen, jak moc je to nahlas, jak moc má uživatel citlivé uši a kdo si vytáhne peška.

Menší zahřívání?

Procesor s mezním tepelným výkonem 4,5 wattu logicky bude hřát v zátěži méně než ten s 15 watty. Ostatně právě z toho plyne možnost použít chladič bez ventilátoru. Pokud jde ovšem o zahřívání na povrchu, nemusí být nutně ani Core-M výhrou.

Ve většině případů jsem neměl problém (často šlo o tablety s klávesnicí a kloubem, takže procesor byl v části s obrazovkou), ale u tenkého notebooku se v zátěži (kterou byl například hodinu běžící neoptimalizovaný Flashový skript pro přehrávání videa) jeden z rohů zahřál u klávesnice i na spodku na úroveň 40°C, což už je cítit jako lehce horké místo. V létě s notebookem na klíně tedy může být situace horší než s notebookem, kde ventilátor je a může teplo (byť minimální) neustále vyhánět pryč z útrob.

Tenčí, lehčí a s delší výdrží?

Ne nutně, bohužel. Záleží čistě na implementaci v konkrétním notebooku. Bohužel to, co se mi zatím dostalo do rukou, obvykle nebylo ani tenčí, ani lehčí než tenké/lehké stroje s úspornými Core i5/i7.

Doufal jsem tedy aspoň ve větší baterie zabírající místo původně vyhrazené pro větší chladič a ventilátor. Praxe? Zatím jsem se nesetkal se zařízením vybaveným Core-M, které by v sobě mělo baterii větší než 35 Wh (reálně 5-6 hodin středně náročné kancelařiny). V případě konvertibilního stroje s jednou baterií v klávesnici a jednou v tabletu bývá výdrž největší, ale kombinace baterií je obvykle něco ve stylu 20+30 Wh.

Na malý, tenký a lehký notebook s výdrží 15-20 hodin si zatím stále budeme muset počkat.

Výpočetní výkon není garantovaný a liší se od zařízení

Hlavním zájemcem o zařízení s procesorem Core-M bude pravděpodobně uživatel hledající maximální mobilitu při zachování výkonu, který při běžné práci neomezuje. Řekl bych, že právě tohle zvládá Core-M skvěle.

Výkon na jedno jádro, který je pro běžnou kancelářskou práci a webové aplikace nejdůležitější, je na půl cesty mezi úspornými Core i3 a Core i5. Výkon při zátěži všech jader je krátkodobě podobný, ale dlouhodobě je obvykle tak asi do úrovně úsporného Core i3. Nelze se divit, třikrát menšího mezního tepelného výkonu není možné dosáhnout bez kompromisů ve výpočetním výkonu. Na druhou stranu SoC Atomy mají výkon zejména na jedno jádro dlouhodobě ani ne poloviční, což už pocítíte často.

Intel používá pro Core-M jiné značení. Dnes jde obvykle o 5Y následované dvěma číslicemi. První udává model a druhé novější verzi. Mělo by platit, že čím vyšší číslo celkem, tím je procesor výkonnější. Teoreticky to samozřejmě platí, ale v praxi se můžete setkat s tím, že nejnižší model porazí většinu větších.

Je to dáno nastavením taktů procesorů a nastavením chlazení v konkrétním notebooku. Procesory Core-M se vyznačují nízkými takty. Ten základní nebývá okolo 2 GHz, má obvykle hodnotu jako 0,8-1,1 GHz. Zbytek výkonu je naháněn funkcí TurboBoost. O té jsem už ledacos také napsal. Ve zkratce –  procesor se na základě nastavení firmware a tepelných možností chlazení umí přetaktovat až do nějaké definované hodnoty taktu. Jeho teplota pak rozhodne o tom, zda a kdy se musí takt opět snížit. Právě TurboBoost je navzdory nízkému základnímu taktu nastaven velkoryse na hodnoty okolo 2,0-2,6 GHz (tedy ne daleko od klasických úsporných procesorů).

Zde je srovnání tři výkonových variant – Y5010a, 5Y51 a 5Y70 v testu Cinebench R11.5. Asi byste čekali, že budou z hlediska podávaného výkonu pěkně odstupňované:

…a ono ne. Krátkodobě třeba v řádu sekund sice vyšší model dokáže podávat větší výkon, ale pak se zahřeje a při zátěži trvající pár minut už jsou najednou všechny stejně rychlé. Dle výsledků dalších strojů od jiných testerů jsem se dostal k podobným hodnotám. Některé notebooky/konvertibly podávají o kousek vyšší výkon, některé klidně nižší, zvolený model procesoru ale skoro nehraje roli.

Zkoušel jsem tyto stroje používat a pocitově jsem žádný rozdíl mezi procesory nepostřehl při krátkodobé zátěži (typicky generované webovými aplikacemi). Když si k tomu připočtu, že dlouhodobý výkon je definovaný z 90 % jen konkrétní implementací v notebooku, nemá smysl vybírat podle modelu Core-M – buďto ho prostě ignorujte a řiďte se jen značením Core-M 5Yxx, nebo si dejte práci a procházejte recenze s relevantními benchmarky.

Měl bych dodat, že ve všech případech daná zařízení působila velmi svižně (což dělá z části i přítomnost SSD) a kancelářskou práci, web a multimédia, ale i sem tam nějaké analytické nástroje zvládala naprosto s přehledem. Vlastně bych nepoznal rozdíl proti úsporné Core i5, což je podle mě velký úspěch. Cokoli, co jsem kdy používal s jádrem Atomu (až už přeznačeným na Pentium/Celeron-N), je z hlediska uživatelského pohodlí kompromis, který pocítíte i při čekání na načtení galerie fotek na Facebooku.

Samozřejmě Broadwell Core i7 (15W TDP) nabídne dlouhodobě o 50 % vyšší výkon na jedno jádro a dvojnásobek výkonu při zátěži všech jader. Stejně tak čtyřjádro (47W TDP) nabídne při zátěži všech jader výkon více než čtyřnásobný. To však obvykle poznáte až při činnostech, jako je rendering, zpracování videa, konvertování, komprimování a podobně. To si obvykle u malého mobilního stroje nejspíš odpustíte.

Grafický výkon

Zařízení s Core-M jsou vybavena grafickým jádrem Intel HD5300. Operační paměť je obvykle integrovaná na základní desce a výrobci ji zapojují dvoukanálově (dual-channel), takže má integrovaná grafika dostupné maximum výkonu. V praxi její 3D výkon plně odpovídá dnes nejběžnější Intel HD4400 při single-channel zapojení paměti (tedy pomalejší variantě).

U zařízení s hodně vysokým rozlišením se někdy objevují nářky ohledně výkonu při 2D vykreslování kvůli nízkému základnímu taktu, do kterého se toto integrované jádro přepíná. Všechna zařízení, která jsem testoval však měla rozlišení 1920×1080 a zde jsem žádný problém nepozoroval.

Závěrem

Jsem rád, že se Core-M na trhu objevilo. Vyplnilo tu velkou mezeru, která tu byla mezi Atomy (spotřeba) a Core iX (výkon), a udělalo to dobře. Chladí se pasivně a při běžném nasazení na cestách nepoznáte rozdíl výkon proti úspornému Core i5.

Zádrhele vnímám v podstatě dva – bez ohledu na zvolený model procesoru podávají zařízení s Core-M po pár chvíli prakticky stejný výkon (tj. nemá cenu připlácet za lepší) a navzdory obvykle ani ne menší tloušťce/hmotnosti mají malé baterie, takže výsledná výdrž mnohdy ani nemusí být vyšší než s úsporným Core i5/i7. Z hlediska tabletů je podle mě Core-M ideální volba. U tenkých ultra-mobilních notebooků však tento procesor stále čeká na ideální implementaci. Zatím ji totiž nikde nevidím.

Komu nevadí angličtina, ten si může přečíst také poněkud kritičtější úvahu na téma Core-M, resp. výrobců notebooků – extremetech.com.

Komentáře k článku

  1. 1. Adam B.  5.3.2015  11:21:35

    Zdravím,

    předně děkuji za hezké shrnutí problematiky nové skupiny procesorů od Intelu a rád bych se zeptal na vaše názory ohledně dokovaní zařízení s core-m prostřednictvím USB 3.0. V současné době se poohlížím po novém notebooku a dokování je pro mě poměrně důležitý aspekt. Vzhledem k tomu, že veškerý mnou strávený čas u PC je rozdělen mezi kancelářské aplikace, web a sledování videa, tak mi přijde USB 3.0 dokovací stanice, jako velmi přijatelný kompromis. Moje obavy se však týkají výkonu procesoru po dokovaní respektive připojení dalších periferií jeho prostřednictvím. Myslíte si, že lze očekávat prodlevy v zobrazení na externím monitoru nebo celkově výrazně nižší výkon po připojení k dokovací stanici?

  2. 2. swarm  5.3.2015  11:30:48

    [1] Dokování přes USB 3.0 je pořád docela velký kompromis. Z hlediska kompatibility problém nebude a připojená zařízení poběží v 99 % případů v pohodě (zpomalení možná bude patrné, když se připojí USB 3.0 pevný disk). Problém je, že video signál se nejdřív procesorem komprimuje, než se odešle přes USB, což bere výkon procesoru. Na klasických Core se to projevuje tím, že častěji běží ventilátor, tady se obávám, že při něčem složitějším typu FHD video se to možná bude zadrhávat (ale možná taky ne, chtělo by to vyzkoušet). Mně na tom USB přenosu vadí spíš mírně zpoždění obrazu při činnostech jako posun stránek a přesun oken programů.

    Jinak ovšem platí, že ten video přenos bere výkon pouze úměrně tomu, co se zrovna děje. Pokud tedy budu dělat v excelu a spustím složitý skript, který s grafikou nic nedělá, nesebere mi dokovačka žádný výkon.

  3. 3. DT2  6.3.2015  12:50:46

    Jak je to tedy s tím obrazem přes USB 3.0?
    -Je znát komprese ? Zkoušel jsem Widi ve fullHD a tam jistá (když se člověk soustředít) kompreset jde poznat (ale jen například, když běží video), tak je to mírně pozorovatelné?
    -Jaké je zpoždění? Na Widi je celkem nepříjemné, něco mezi 0.5 a 1 s.
    -Jaké je zatížení CPU? resp. spotřeba? CO jsem pozoroval, tak při zapnutém widi vzrostla spotřeba CPU Package power o 3W.
    -Mimochodem – při té kompresi se asi používá funkce grafického jádra – neboť jsem nepozoroval žádné zatížení CPU (a zatížení gpu jsem nesledoval).

    – Dá se někde najít popis Widi? Jestli přizpůsobuje kompresi podle dostupné propustnosti wifi spojení? Nebo v jaký používá enkodér a v jakém nastavení?

  4. 4. nechvidia  6.3.2015  13:59:27

    Opäť sa v tabulke nič nezmenilo a stále tam figuruje len dvojjadrový Silvermount na platfome Bay Trail ako Celeron N2830 2.16GHz @ 2.41GHz.

    Opäť si zrejme odvtedy netestoval či už pre seba alebo ntb.cz QuadCore Celerona resp. Pentium? (vždy ma udivuje keď sa o niečom píše v rámci testovacej komparatistiky a vychádza sa z umelej netestovanej pravdepodobnej predstavy alebo ak chceš predikcie – prosim nebrať ako flame!, ale len ako môj subjektívno deformačný postreh)

    Je to škoda… ale v podstate je to už aj jedno, pretože na ceste sú nové 14nm Intel Atomy x3/x5/x7 ako a od nich odvodené Celerony/Pentia s jadrom Airmount na platforme Cherry Trail.
    IPC sa opäť o niečo zvýši, zrejme aj frekvencie ako aj iGPU časť dostane až do 16EUs či HEVC H.265 atď.

    Ono to skôr vypadá, že Intel súperí sám so sebou vo vnútri – divízie medzi sebou.

    Uvidíme čo vykúzli AMD s Nolanom a ja osobne dúfam, že aj nejaký nový VIA join-venture SoC produkt sa sem pabierkujúco zatúla. Žiaľ nateraz (no viacmenej už dlhodobo) výrobný proces (litografia) hovorí negatívne pre AMD a ……………. VIA.

  5. 5. Tralalák  6.3.2015  14:02:13

    Samozrejme ten príspevok vyššie patrí mne.
    Len som chcel nechsavidí zakomponovaný aj QuadCore Celeron/Pentium.

    S pozdravom

    Tralalák

  6. 6. swarm  6.3.2015  17:31:42

    [4] Čtyřjádrový Baytrail procesor už jsem tu měl, dokonce několikrát. Jen jsem si během psaní článku v mekáči na D1 nemohl vzpomenout, který stroj to byl, abych vzal správné hodnoty.

    Nicméně na mém postřehu to nic nemění. Mám s tím zkušenost a stojím si za tím, že ten rozdíl proti dvoujádru je při kancelářských činnostech minimální. Pořád je limitem výkon jednoho jádra.

    Jako já ty procesory úplně neodsuzuju, ale musí být dané do nějakého tenkého menšího notebooku s pasivním chlazením a dlouhou výdrží, jinak je to podle mě nezajímavé. Pořád je to totiž kompromis z hlediska výkonu, který člověk pozná (ještě aby ne, když šest let staré Core2 Duo má výkonu víc i proti čtyřjádrové variantě).

    Celkem mě potěšil nicméně AMD A4 Micro-6400T, který jsem si zkoušel v HP Stream 14. Výkon sice na úrovni N-kových procesorů, ale je tam dvojnásobný výkon grafiky (a víc funkcí v ní) + celý notebook sice stojí 8 tisíc, ale vypadá jako stroje za 30 a má dlohou výdrž na baterku. To je podle mě místo, kde tyhle procesory mají smysl. Když ale vidím tenký notebook za 16 tisíc s Pentiem-N, tak si říkám, že to už někdo fakt přehání (to má tuším Lenovo).

    Jinak pro zajímavost hodnoty CB R11.5 pro ty procesory:
    AMD 6400T – single: 0,41 pts – multi: 1,20 pts
    Pentium N3520 – single: 0,44 pts – multi: 1,78 pts

    Nepopírám, že výkon toho pentia pro multi-threaded aplikace je pěkný (vlastně shodný s Core-M), jenže kde to přesně pocítíš – pocítíš to, když si střihneš video a dáš ho na notebooku exportovat a poznáš o třeba při rozbalování nějakých archivů. Na druhou stranu ta každodenní odezva bude zabržděná stejně jako u dvoujádra na poměrně nízké hodnotě – což poznáš při prohlížení webů, načítání programů a spoustě kancelářských činností.

    Mám teď jeden notebook s Nkem a dokonce jde o 17″ kousek… jsem z něj úplně nešťastný, protože je tam čekací prodleva i při kliknutí pravým tlačítkem na plochu a pak další prodleva, když chci otevřít nabídku zobrazení. Windows Update měl dodatečnou instalaci aktualizací na pozadí asi 5 hodin a další tak 4 trvalo, než se rekomplikovala .net cache. Když jsem instaloval lokální verzi Office, čekal jsem tak okolo 50 minut.

    Naproti tomu s Core-M jsem měl zatím vždy pocit pěkného svižného zařízení na úrovni Core i5 (U) ve většině běžných činností. V tom je ten hlavní rozdíl.

  7. 7. Nox  6.3.2015  18:50:58

    [6] Proboha, ono to zverstvo vazne existuje? (Minena 17″ s Nxxxx) Nechapu, k cemu to jako ma byt. Je to alespon na pasivu? Respektive uz jsi mel nejaky Nxxxx notebook (ne tablet s klavesnici), co se alespon pasivne chladi? Ja jsem z tehdle kramu nestastnej, lidi to kupujou jako blby a ja si nedovedu predstavit na tom cokoliv delat, nebo to reinstalovat. To zas bude vysvetlovani, ze to neni notebook s Windows, ale nesmyslnej kram.

  8. 8. swarm  6.3.2015  20:07:30

    [7] No jasně, vyhledej si ASUS X751Ma. Pokud hledáš špatný notebook, tak tenhle můžu doporučit :). Ventilátor samozřejmě má, ale vzhledem k tomu, jak strašně hlučný disk tam je, tak ho skoro nebudeš vnímat. Na stole jsem to měl položené vedle V15 Nitro a ThinkPadu W550s a tohle jediné při nečinnosti vydávalo nějaký zvuk (a ne moc příjemný).

  9. 9. Nox  6.3.2015  20:42:39

    [8] Vzdyt to ma 5400 otackovy disk, jak to proboha muze byt hlucne? Pro zasmani pridam vetu z oficialnich stranek Asus o tomhle modelu:
    výkon-Notebook, s nímž je radost pracovat
    Tomuhle bych dal prvni misto v soutezi „Jak nesmyslnou kravinu lze jeste vyrobit“. Velka krava, ktera utahne tak maximalne MS-DOS, s diskem urcenym pro exteraky, RAM na desce, co kdyby se „nahodou“ pokazila, pocet USB jak u 10″ netbooku, vydrz na akumulator pry 3 hodiny, atd. A tohle prosim stoji 12 000 Kc.

  10. 10. Zax19 (@Zax19taken)  9.3.2015  10:29:24

    Rozhodně souhlasím s tím, že menší přístroje sice používají úspornější harware, ale často mají malé baterie, takže ve výsledku moc dlouho nevydrží. Jinak bych řekl, že pasivní běh je z velké části otázka dobře nastaveného biosu. Například můj notebook zapíná ventilátor při 60°C na procesoru, takže při běžné činnosti beží s normálním i5 hodiny pasivně. Když vezmu zmíněný Flash tak to klidně nastavit na 70°C.

    Výrobci si musí dát záležet při testování a nastavit teploty a limity ideálně pro konkrétní model. Takže úplně bych se ventilátorů nezbavoval, spíš snížil frekvenci a délku běhu na absolutní minimum – jinak by museli kompletně změnit design, marketing a pod. a vrátit se k nekovovým povrchům, které nebudou při pasivním běhu hřát.

  11. 11. nevim jak se jmenuju  10.3.2015  9:03:32

    Je zajímavý jak se zde velmi často řeší v recenzích počty portů a je jim přikládána vysoká váha. Apple, zdá se, se svým novým Macbookem jde zcela opačnou cestou. Jedene micro USB-c konektor jinak vše bezdrátové, myslím, že právě taková je budoucnost a nebude trvat déle než pár let a konkurence půjde podobným směrem.

    Existuje už teď origo redukce USB-c to hdmi, usb3 plus napájení, následuje varianta s vga místo hdmi, obě jsou dost široké, pak je k dispozici tenká mobilní USB-c to usb3, těším se na menší USB-c to usb3 a napájení a samotnou mobilní s dvěma porty usb3 bez napájení, do dvou měsíců budou ke koupi takové 3rd party alternativy.

    Z pohledu ceny i výkonu se může zdát velmi zajímavé srovnání nového Macbooku s původním Macbookem 11 Air, ten první začíná na 1400USD a původní Air jen na 900USD, 11 Air s 8gb ram a 128gb ssd se dá pořád snadno sehnat za cenu kolem 27000,- vč. dph. Výkon bude srovnatelný a HD rozlišení na té jedenáctce je velmi dobře zvolené rozlišení vzhledem k úhlopříčce.
    Třeba rozlišení 1400×900 na MBA 13 je hrůza a děs, subjektivně je to horší neř 1280×800 na původních Macboocích.
    No a ta 11 Air má plnohodnoutnou portovou výbavu (takže když připočtete cenu za redukce, můžete si místo nich pořídit 256gb SSD).

    Nutno podotknout, že včera představené novelizované Airy s novou grafikou budou o něco dražší.

    Základní model nového Macbooku s Core M se u nás začíná prodávat za 40 000,- vč. dph. Základní model 13 MBP Retina pak za cenu stejnou. Jediný rozdíl je, že patrně kvůli „chybějícímu“ slotu na sd karty v základním macbooku začíná SSD na 256GB.
    Každopádně otázka, jestli neni mnohem rozumnější si pořídít plnohodnotný MBP 13 Retina, když je za stejnou cenu s jediným rozdílem, kterým je menší disk.

    Rozdíl v ceně Macbook 12 a MBA 11 se stejnou ram je kolem 13000,- Kč ve prospěch loňského MBA 11 se 128gb SSD.
    To je dost znatelný.
    MBA 11, 256GB SSD, 8GB RAM se prodává za 32000,-.
    Shrnuto a podtrženo základni MBA 11 HD, 8GB, 128gb vychází ve srovnání dost pěkně s novým Macbookem Core M.
    Ta retina na Macbooku Core M bude sice úžasná, o tom nelze mít pochybnosti, ale při stejné pořizovací ceně jako MBP 13 Retina, který má o hodinu delší výdrž na baterii, než základní Macbook Core M a hodinu delší než původní MBP Retina mid 2014. Vychází zajímavěji plnohodnotný MBP.

    MBP Retina mid 2014 vs nový MBP Retina.

    Základní takt procesoru je jen o trochu vyšší 2.6 vs 2.7 GHz (konkrétní typ CPU u nového MBP včera na webu Apple zvěřejněn nebyl, dostupná byla frekvence, hodnota TurbooBoost a velikost vyrovnávací paměti).

    Nový MBP 13 Retina se 128GB úložištěm startuje taky na 40 000,- podle mě se dá očekávat, že trochu zlevní, ale podle dosavadních zkušeností s macbooky lze výraznější zlevnění očekávat nejdříve po roce. Ty ceny macbooků jsou údajně našponovaný kvůli kurzu dolaru, po připočtení dph to „přibližně“ sedí. S hodně velkou nadsázkou. :) Tvrdili, že nezdraží, přitom v Apple Storu šla cena zákaldní retiny o 5000Kč výše, v USA to tak být nemuselo – jejich ceny jsem dlouhodobě nesledoval.

    Loňská Retina s Haswellem a 256GB SSD tak stojí 39000,- vč. dph tj. cca o 1000,- KČ méně než základní letošní MBP 13 Retina se 128GB SSD.
    Nový MBP má krom výše zmíněné vyšší frekvence CPU grafiku Intel Iris 6100.
    Mid 2014 mají procesory Haswell s grafikou Intel Iris 5100.

    Tím novým CPU by mohl být Intel Core i5-5257U (na webu Apple jsem pořád konkrétní typ nenašel). V novém Airu se nachází pravděpodobně Core i5-5250U.

    MBA mají nově vyšší takty CPU 1.4GHz vs 1.6GHz a rovněž nové grafické jádro HD6000.

    Mně se nový 12¨ Macbook s Core M moc líbí. Pasivní chlazení rovněž kvituju, i když kdo zná macbooky, tak ví, že o větrák je při běžné činnosti neslyšitelný.

    Design je úžasný, ale pořizovací cenu jsem očekával o trochu nižší. Každopádně ta váha necelý jeden kilogram je vážně skvělá.
    Pokud si budou ale i ostatní prodejci držet podobné ceny jako Apple Store, pak mám zato, že mnohem vhodnější volbou bude dále původní mid 2014 Retina nebo nový MBP s Iris 6100.

    Mid 2014 Retina hádám bude mít vyšší výkon než nový Macbook Core M.

  12. 12. Nox  10.3.2015  14:53:20

    [11] Jenze Apple cili na uplne jine zakazniky. Na ty, co maji hodne penez, nic moc nepozaduji a neumi. Novy MacBook je vzhledove nadherny, ovsem je to jen takove smrdlatko na hrani, jako tablet. Navic ty redukce jsou ukrutne drahe a bori zakladni vyhodu zarizeni – na co je mi ultraprenosne zarizeni, kdyz k nemu musim tahat USB hub, redukce, atd. A nedej boze, abych neco z toho nekde zapomel, protoze potom mam akorat drahe tezitko.
    Zkratka pro cloveka, ktery potrebuje notebook jako univerzalni zarizeni, jsou porty velmi dulezite.

  13. 13. nevim jak se jmenuju  10.3.2015  17:51:35

    12.
    Nesouhlasím, Apple cílí rovněž na zákazníky, které popisujete, ale cílí i na profesionály, o tom svědčí i modelová řada mac pro v nej výbavě stojí i přes 200 000,- grafici, filmaři a mnoho dalších profesí používá stroje Apple, taková částka neni cílovka pro lidi, kteří nic neumí a nic „nepožadují“ a normální člověk, který neví cos penězi si koupí velký iMac.

    Nicméně co do portů je Apple napřed právě proto, že žádné nemá, ale to si bohužel lidé, kteří Apple nikdy nepoužívali nedokážou představit. (za pár let mi dáte za pravdu)

    Mně se třeba nelíbí většina klasických notebooků, která má hromady portů, když většinu z nich nikdy v životě nepotřebuju.

    Právě ta univerzálnost je u macbooků mnohem větší než u klasických PC.

    Pokud porovnáváte pouze parametry na papíře, pak mohou někteří výrobci notebooků vycházet lépe v poměru cena/užitná hodnota.

    Hlavní a zásadní přidanou hodnotou počítačů Apple je vlastní operační systém.

    Né každý potřebuje PC na hraní her (a to u Mac taky neni problém, počítače Apple jsou dlouhodobě nejstabilnější v běhu s windows). Samozřejmě lepší grafiky mají až některé 15″ modely. Mac pro primárně taky neni určen na hry, ale na profesionální použití.

    Dneska lidé nadávají, že Apple nemá dostatek portů, ale jsou to vesměs lidé, kteří produkty Apple viděli jen na obrázku.

    Hmatatelným minusem nového Macbooku je podle mě absence Magsafe.
    Místo USB-c mohli do něj instalovat Thundebolt, ale to už by možná nemohla být základní deska tak miniaturní.

    Pročet jsem pár diskuzí a recenzí porovnatelných zařízení s Core M a nejvíce se tomu přibližuje Asus Transformer TF300T s cenou přes 18k. Ale už z recenzí si přečtete tolik nedostatků, že vás od koupě odradí. Předpokládám, že Apple bude úplně jinak vyladěn a možnosti použití budou vyšší.

    Podobnej Asus s Androidem jsem jednu chvíli měl a pak ho prodal. Problém těhle transformerů je, že nejsou dotažený do konce a to ani modely s Windows. Asus ho dá na trh, má to hromadu chyb a místo aby je opravil a zařízení zdokonalil uvede na trh další model, který je sice rychlejší, ale zase je nedošitej podobně jako tepláky od trhovců :)
    Aceru se jeden z modelů poved, možná je o něm zmínka i na tomhle webu.

    BTW vůbec nepochybujte o tom, že se v nedaleké době objeví minimálně několik Android/win klonů a notebooků inspirovaných novým Macbookem s podobným designem, rovněž minimem portů. :)

    Co jsem koukal na nějaký testy těch zařízení s Core M, tak zde na blogu jsou chváleny (ve srovnání s Atomy to bude rozhodně dobré. Ale jinak se žádný velký zázrak nekoná. Hodně hřejí a při větším vytížení je TurboBoost okamžitě utnutej, takže výkon velmi diskutabilní.
    Koneckonců jsou to procesory určené primárně do tabletů.

    Uvědomte si, že většina normálních uživatelů žádnou konektorovou výbavu než USB a videovýstup nepotřebuje. /Ani ten videovýstup moc často nepoužijete, protože do telky stejně streamujete přes jiný krabičky.

    Macbook má USB portů málo dva, protože všechny original periferie Apple fungují přes BT, myš, klávesnice, magic trackpad.
    Airplay na Apple TV přes wifi (1080p), vyžaduje ovšem kvalitní router.

    Typický uživatel Windows ma na usb připojenou myš nebo stick k myši, pak občas připojí disk/externí mechaniku/flash a někdy ještě taky tiskárnu (dneska maj skoro všechny rj45 a jsou v routeru nebo switchi)

    Náročnější uživatel použije firewire ke kameře. (nevim, jestli se to dneska ještě tak používá, dřív jsem přes něj stahoval videa z minidv kamery).

    Nebo volání po „chybějících“ portech RJ45 v Macboocích. Já jsem ho ve strarym macbooku měl a nikdy v životě jsem ten port už nepoužil, vlastně u žádnýho ntb.

    Kdo potřebuje gigabit ethernet z nějakýho důvodu, tak si koupí redukci na thunderbolt nebo usb.

    Kdyby se třeba macbook pro prodával bez hdmi konektoru a místo něj byla už při koupi přiložená redukce z thunderboltu, tak já bych byl mnohem radši.

    Třeba dokovací konektor je zálěžitost 0,02% uživatelů notebooků i v business prostředí ho využívá minimum lidí.
    Lidé, kteří se primárně vyžívají jsou jen okrajová záležitost.

    Zdůrazňování nutnosti dokování v recenzích je podobné, jako když politici mluví o korumpování. Je to sice zajímavé a podnětné téma, ale jak redaktoři, tak politici jsou v tomhle více zainteresování, než běžní spoluobčané a obě dvě skupiny jsou odtržené do reality běžnýho uživatele ntb nebo adresáta veřejných služeb. :)

    Btw jezdim občas railjety a většina obchoďáků už přešla na macbooky, je to zvláštní, ale klasickejch pc je v těhle vlacích naprostý minimum. Takže asi moc nedokují (usb dokinu nepovažuju za 100% dokování a thundebolt doky jsou na trhu relativně krátce)

    Když jedu normálním rychlíkem na Brno tak tam pořád převažují PC. (jak studenti, tak lidé v produktivním věku, hlavně ženský).

    Když jedu na Slovensko, tak většinou první třídou, jsou to Slovenský vozy tažený lokomotivama ČD a s českými průvodčími. Slováci neprůvodčují ani na Slovensku a českej personál obsluhuje až do Košic, v některejch nočních spojích si služby předávaj maďaři.
    V běžných rychlících (cestou zpátky) se Slováci mění s Čechy na hranicích před Brnem.

    No a v těhle mezinárodních spojích už zase Apple moc nepohledáte, první třída je skoro prázdná, a v obyčejných vozech zase převažují PCčkáři.

    Jestli mate někdo zkušenost co se „nosí“ v Regiojetu nebo Leoexpresu, tak napište. Mně vyhovují ČD, tyhle vlaky na linkách jen potkávám a o oproti rychlíkům jsou vdycky hnusně přeplněný až je mi z toho ke zvracení, za to kafe „zdarma“ k jízdence mi to nestojí mačkat se. :) Railjety taky bývají dost obsazené, klima je tam příjemný.
    Velkoprostorový dálkový vozy EC směr Budapest jsou zase dost prostorný i ve druhý třídě, takže tam se dá pohodlně cestovat i při plný obsazenosti, a PC vs Mac je to tak půl na půl.

    V korporátní sféře vedou iPhony už od dob modelu 4S, to je všeobecně známé a veřejná správa začala taky nasazovat služební iPhony, pokud někdo četl o CISCO MERAKi, tak ví kam mířím.

  14. 14. Nox  10.3.2015  20:10:19

    [13] Asi se oba pohybujeme mezi jinyma skupinama lidi. Napriklad u nas v praci ma kazdy notebook dokovacku. Kvuli nekolika monitorum, kvalitni klavesnici a mysi. A moznosti vzit si ten notebook vcetne veskereho nastaveni na jednani. Jak pracuji grafici a fimlari nevim, ale chci videt grafika, jak pracuje na touchpadu, protoze v jedinem USB je nabijecka. Jinak soukrome by pro me notebook bez RJ45 znamenal, ze s sebou musim vozit router. Stejne tak USBcka – dokud budou pocitace alespon trochu pocitacema, nikdy Vam v tomhle za pravdu nedam. Soukrome jsem dokinu nikdy nepotreboval, videovystup velmi zridka, ale USB pouzivam neustale a uz soucasna 3x USB v 15,6″ jsou proste malo. Krome tech zarizeni, co jste jmenoval jeste dneska skoro kazdy ma fotak, mobil, nekdo i tu kameru, ctecku knizek, atd. Cili tech USB zarizeni spis pribyva. Kdysi jsem mel IBM R50e, ktery mel jen 2x USB a to jeste tesne nad sebou. Takze jsem s sebou musel vozit hub, ctecku karet, BT dongle. A do tehdle casu se fakt nechci vratit.

  15. 15. swarm  10.3.2015  20:13:21

    [13] Se spoustou toho, co říkáš, bych nemohl souhlasit.

    Ano, MacBook 12 určitě ukazuje v určitém smyslu budoucnost, ale nemá to žádnou souvislost s tím, jestli to je, nebo není pokročilejší zařízení.

    Historie už několikrát ukázala, že přehnaná snaha o stylovku vyhozením všech rozhraní (aby zbytečně nekazila vzhled) se nesetkává u uživatelů s velkou přízní. Ty jsi možná extrém, že nechceš mít přímý konektor a raději by sis připojil nejdřív redukci (viz to, že bys raději redukci do TB místo přímého HDMI), ale zrovna to HDMI, které mají MacBooky Pro, tam bylo přidáno na základě dlouhodobé kritiky ze strany uživatelů, kterým vadilo, že když si přinesou někam samotný počítač, je mizivá šance, že připojí projektor/televizi.

    Pokud se podivuješ, proč korporátní notebooky mají tolik rozhraní – tenhle typ strojů je ze všech kategorií na trhu nejvíc customer-driven. To znamená, že o jeho podobě primárně rozhodují odběratelé. Zatímco u spotřebních notebooků obvykle prodávaných jako kusovky širokému publiku, se jen velmi obtížně zjišťují potřeby uživatelů, u korporátních notebooků probíhá intenzivní komunikace mezi výrobcem a odběrateli v podobě velkých firem (protože velkých klientů je méně a berou velké množství strojů). Měl jsem o tom možnost několikrát diskutovat s lidmi, kteří stojí u designu takových strojů. Věř, že kdyby všechny ty konektory nebyly potřeba, tak korporátní notebooky jsou první, kde je nenajdeš.

    Pro mě je notebook univerzální zařízení, které musí být připraveno na různé nenadálé situace. Kolikrát někde skončím s notebookem v podpaží bez dalšího příslušenství a nezřídka se stane, že proti původním plánům potřebuju připojit tu projektor, tu externí disk, tu SD kartu. Jednou jsem třeba naprosto mimo plán skončil v přírodě a potřeboval nastavit regulátory ve stabilizační desce pro kameru na multikopteru (kdyby byla potřeba nějaká hloupá redukce, kterou bych zrovna neměl, ten den by se nenatáčelo). Tyhle věci se mi dějí a na základě některých předchozích notebooků jsem si perfektně ověřil, že není možné, abych něco suploval samostatnými redukcemi – buď se někde ztratí, nebo zrovna nejsou tam, kde je potřebuju.

    Že se dokování nepoužívá? Všechny korporace, ale i střední firmy, kde jsem se pohyboval, celkem běžně dokovací stanice používaly ve velkém. Každý ji fasoval rovnou s notebookem, protože dle ergonomických norem je důrazně doporučeno pracovat na notebooku s externími periferiemi.

    Pohybuju se jak v prostředí kreativců, tak v korporátu a u obou skupin (a jsou v nich PCčkáři Win/Lin i Mackaři) převažuje názor, že není větší vopruz než tahání redukcí. Nepopírám, že řada uživatelů, kteří se pohybují pouze ve svém vlastním jasně definovaném ekosystému, moc konektorů nepotřebuje a pro ně jsou stroje jako MB 12, ale že by to byla univerzální budoucnost v brzké době? To asi ne. Apple ho má jasně zacílený jako ultramobilní zařízení, které má roli spíše doplňku (třeba k iMacu) na cesty pro ty, kteří potřebují jen něco malého a lehkého pro připojení k internetu a office práci s nějakou rozumnou ergonomií (kterou tablet nenabídne). Extrém, který Apple zvolil, se ale může vymstít úplně stejně jako v případě prvního MacBooku Air, kde to Apple dost schytal od uživatelů.

    Btw víš, které konektory používám na notebooku v práci nejčastěji (mimo dokovacího, který bezkonkurenčně vede)? VGA a RJ-45. Jsem rád, že je na trhu možnost volby – někdo by nesnesl ani gram navíc, tak bude mít omezené 12“ zařízení. Já mám o půlkila těžší 14“ zařízení, kde mám všechny konektory a dvojnásobný výkon. Byl to kompromis, ale těch 500 gramů mi přišlo přijatelných.

    Jak je to při cestách vlakem moc netuším, protože se už skoro všude přepravuju autem, maximálně letadlem. Co mám přímou zkušenost, v běžných firmách si Mac vybírá hlavně ta část lidí, kteří z povahy práce nemají moc možností někde pracovat s externími periferiemi, potřebují primárně kancelářskou funkcionalitu a volba Applu je i otázkou image. Velmi podobné to má někde i management, kde notebook = přístup k mailu. Asi bych se nebál toho, že by se někde mělo ve velkém přecházet notebooky od Applu pro zaměstnance – už jen proto, že ty business stroje se často vysoutěží za tak nízké ceny, že by tam nebylo možné nic adekvátního nabídnout. Ale tak ne že bych se bránil, kdybych měl v práci dostat jako služebák třeba právě 13“ MacBook Pro (což je pro mě v mnoha ohledech špičkový stroj)…

    Jinak k MacBooku 12 jsem se už vyjadřoval na facebookové notebookblogu – https://www.facebook.com/notebookblog/posts/901733736557683

  16. 16. elzet  10.3.2015  21:23:20

    [15] Amen.

    [11], [13] Mám k tomu následující poměrně obsáhlou poznámku (předesílám, že ač patřím jako člověk od 3D grafiky mezi ideální cílovku, výrobky fy Apple se u mě netěší oblibě).

    Původní pisatel poměrně správně popisuje nároky běžného uživatele na domácí notebook (přečtěte si ta přídavná jména v minulé větě ještě jednou). Swarm a další, včetně mě, však na notebooky koukají trochu jinak, protože je to pro nás nástroj obživy, něco jako lopata, akorát víc hi-tech. Jako takové nás to nesmí omezovat při práci, a to prostě u MacBooku dost často nastane. (V rámci objektivity je třeba dodat, že se to v podobné míře týká i Ultra- a dalších booků, protože z nepochopitelného důvodu s estalo dobrým zvykem, že se od Applu zkopíruje jen ten nejdebilnější nápad a ty dobré věci ne).

    Jako já chápu, že yuppies nebo hipsteři na promo fotkách se tváří happy, mají jen ten lehký MBP/MBA a nepotřebují nic dalšího, snad jen fair trade kafe. Jenže pravda je někde tam venku, mimo alternativní marketingovou realitu, a samotný MBP tam prostě nebude stačit. Představte si pracovní den kohokoli, kdo potřebuje vytvářet na pořítači nějaký obsah a nestačí mu jen klávesnice. Potřebuju teda minimálně myš, ještě lépe tablet/grafický tablet, aby bylo jasno/, potřebuju externí úložiště (ne cloud), potřebuju nabízet věčně vybitý iPhone, někdy potřebují být na rychlé LAN pro přístup na server. Potřebuji digitální i analogový video výstup pro další monitor/prezentace u zákazníků. (Ano, VGA je stále nejrozšířenější a je to super). No, a teď jsem na chudáka yuppie z reklamy naložil USB hub, externí disk a několik redukcí, z nichž většinu někde zapomene zrovna, když budou nejvíc potřeba. OK, bezdrátové periferie jsou část řešení – ale ty se zase rády vybíjí v tutéž dobu (komu se nestalo, bullshituje ;) ). Co jsem dostal jako uživatel za odměnu za tenhle voser? No vůbec nic!! Stroj, který je subjektivně možná hezčí a čistší, ale jednak většinou namísto na design koukám na displej a druhak pod všemi těmi kabely ta čistota jaksi.. ehm. Taky mám stroj, co je třeba o půl kila lehčí a o palec, úhlopříčky menší. Papírově. Přihoďte ty periferie a jsme s vahou zpátky na úrovni 14″ business stroje, kolem 1,5kg – a to vůbec není špatné.

    Zkoušel jsem to a „user experience“ byla fakt na pěst. Tohle „na všechno spešl kabel“ se týká i iPhonu, který má (zase!) úplně proprietární konektor a může mě pokaždý jebnout, když zjistám, že kabel je v jiné brašně/jiném autě/doma místo v kanclu, zatímco microUSB je všude tři pr.. které by ho dokázalo nabít taky a stejně dobře. Tak mimochodem skončilo nasazování jablečné techniky u nás ve firmě. Z toho důvodu mě nechávají zcela chladným vlhké sny o přechodu celých firem, notabene velkých korporátů, na Apple. Věř tomu, že kdyby byly alespoň z poloviny tak vhodné a cenově konkurenceschopné, jak se tvrdí, jsou jich plné firmy. Ale tam prostě nějak nejde říct – „jé, hele, vole, já dnes nemám redukci na RJ45, tak pojedu přes WiFi, sice se mi ten .indd bude otevírat 10x tak dlouho, a deadline do oběda nestihnem, ale to je v pohodě. „

  17. 17. Zdenek  10.3.2015  21:55:43

    [13] Vaše dlouhé příspěvky mi připadají jako názor někoho, kdo je současnou situací Apple dost rozčarován a snaží si vypsat všechny PRO takovéhoto řešení a přesvědčit sám sebe, že je to vlastně super :)

  18. 18. nevim jak se jmenuju  11.3.2015  11:42:58

    16. 15.
    Určitě ne, mně se Macbook 12 moc líbí, ale ta cena je mimochodem i díky kurzu v české republice dalece nadsazená. To neznamená, že výhledově nepůjde tak o 4-6k níž. (Pokud nám ČNB nepřipraví další překvápko ja včera slibovala).

    Za čím si stojím, že 12 Macbook bude obrovský hit. V ČR možná ne první rok, ale ve světě ano. Až budete potkávat slečinky s tímhle notebookem uvidíte, že se nepletu.

    To je to v čem jsou zcela mimo hateři ve většině diskuzí, kteří si porovnají (ti inteligentnější z nich hw parametry s nějakým lenovem a pak vykřikují, že jen blázen by si koupil Mac, není tomu tak) pouze dokládají, že apple nikdy nedrželi v ruce (v tom horším případě) v tom lepším jim nevyhovuje, pak ale nemá moc cenu se k tématu vyjadřovat.

    Že po hw stránce se nejdená o žádný zázrak krom nově koncipovaných baterií je nasnadě. O5 to neznamená, že to nebude prodejní a marketingový úspěch.
    Apple tohle už několikrát dokázal s telefony, které jsou hardwarovými parametry daleko za konkurencí s cenou násobně vyšší.
    Ale zcela evidentně mu vychází strategie jeho ekosystému.
    srovnej LG G3 vs Iphone 6 Plus, 12k vs 23k

    To neznamená, že android nedotahuje, mně vyhovuje Android o trochu víc než iOS, jsem na něj zvyklej.

    BTW když se podíváte na ceny v US shopu, k tomu připočtete kupní sílu v USA nebo Německu kde budou ceny podobné, tak tolik draze nevycházejí.

    Co je imho absolutně přestřelená cena za tu vyšší variantu, protože ta atakuje cenu loňského MBP 15 v základní var. (uvidíme po roce, teď je specifická situace v tom, že nám ČNB nedávno skokově zdražila všechno a je to takové malé české zemětřesení na taiwanu. Mnozí pamatují kam až se vyšplhaly ceny pamětí před lety.

    S těmi redukcemi, docela rozumím tomu, že jsou pro někoho překážkou, rovněž chápu, že cena redukcí může být pro někoho zbytečná investice.

    Já k tomu přistupuju tak, že mam tašku ve které mam ntb a všechno k tomu co potřebuji. Zpravidla se rozhoduji jestli vzít nebo nevzít s sebou napájecí adaptér a rozhodovávám se nevzít, přotože čím lehčí tím větší + . Čili nikam nenosím samotný ntb bez tašky.

    Všechny kabely, které pravidelně potřebuju při koupi mobilního zařízení okamžitě „znásobuju“ a neni to vůbec nákladný, jeden exemplář mám trvale doma, druhý v autě, třetí na chatě.
    K tomu ještě k mobilu malý dobíjecí v buňdě (stál 11Kč a nemá data) měří pár cm.

    17.
    Rozčarován určitě nejsem. Naopak. Macbook 12 pro mě stejně příští tři roky nebude cílovka. Apple watch si nepořídím dříve než ve třetí generaci a mobil používám s droidem. Tablet taky.
    Přesvědčovat se vážně nepotřebuju.
    Mimochodem ten 12 Macbook bude pravděpodobně výkonem končit někde tam, kde loňská 11 Air výkonově začíná.
    Jediný, co mě vysloveně vadí na 11ce je stříbrný rámeček kolem displeje.
    Zase pokud bych chtěl Apple 11,6 (12) variantu příští dva roky má z pohledu ceny/výkon smysl jen ta jedenáctka Air.

    14. 15.
    K těm konektorům, pro mě je v současnosti dokování spíš okázalý luxus než něco co bych fakticky mohl využít. Smysl to pro mě bude mít až Apple představí Retina Thunderbolt displej v kombinaci s TH dockem a Thunderbolt diskem to vypadá rozumě, ale musel bych na něj nejdřív mít peníze.

    Zastávám zásadu, že ideální je jeden počítač doma na práci a ntb na cesty. S těma redukcema už jsem to v podstatě psal. Konkrétně u Apple je těch 3rd party redukcí tolik, že buď mi stačí jen jedna třeba TB to RJ45, nebo TB to VGA a USB, případně si můžu koupit kombinaci obojího nebo trojkombinaci a nikdy bych s sebou netahal víc než jednu v závislosti na tom, co používám. Většina tech neoriginálních redukcí stojí v ČR do 500Kč. Ty kvalitnější s více portama málokdy přesáhnou hranici 1200Kč.

    U toho Macbooku 12 jeden port sice trochu popírá logiku mobility, ale v cílovce na kterou se Apple zaměřuje většina zákazníků mimo domov žádnou redukci potřebovat nebude. Škoda jen, že USB-c neni řešený jako magsafe.
    Jestli jsem to správně pochopil, tak ten konektor USB-c má být novým standardem, na který budou přecházet i další výrobci, ne jen Apple, takže pak to může mít i z dlouhodobého hlediska cíl. Může se později ukázat, že to byla slepá linie.

    “ ale že by to byla univerzální budoucnost v brzké době? To asi ne.“

    To určitě ne, počkejme za 10 let, těch konektorů bude imho minimum. Dřív jsem byl optimistou a počítal s masovým rozšířením bezdrátovýho dobíjení. Těd bych reálně řekl, že ještě dost let budou klasický nabíječky převažovat.

    A ta bezdrátovost právě už u Apple nějakou dobu funguje, přes první nedostatky Airplay, podívej se kolik bedýnek je k dispozici a kombinace Airport Extreme, Apple TV a další Airplay příslušenství je směr, kterým se bude vývoj ubírat. Na ostatních platformách DLNA, xmbc…

    Než přes hdmi připojovat macbook k televizi, je rozumnější koupit AppleTV a streamovat bezdrátově, obojí nabízí 1080p.

    Já spíš reagoval na příklady „hodnotných“ příspěvků, když Apple představí něco nového, tak je to vždy drahé. No je, né že ne. Ale nemůžeš porovnávat zařízení s hi res displajem s netbooky s malým rozlišením a příšernými panely.

    Když si naklikám konfigurace ntb s windows, které dle mého mohou úspěšne konkurovat Apple v pomeru cena/výbava. Tak zjistíš, že jediný, co se je možný porovnávat s Macbooky je Asus Zenbook, Lenovo Yoga 2 pro, Yoga 3 pro, asi ten Acer v15 Nitro (ten se mi fakt líbil, nemít osobní animozity k aceru).
    Ty Yogy navíc jako jediné splňují i to, že mají příjemnou klávesnici, na to u ostatních výrobců narážim minimálně a třeba pro mě je to důležitější parametr než konektorová výbava, protože na klávesnici tvořím většinu toho kvůli čemu počítač vlastním. Nejdůležitějším parametrem je pak pro mě kvalita displaje. Asus Zenbook. Zenbook a Yoga 3 stojí ve srovnatelný (základní) konfiguraci oba 30k, takže jen o málo méně než mid2014 13 Retina, všechny mají 8gb Ram a 128gb ssd.
    Z loňskejch modelů to bylo Sony Vaio 11 pro a Vaio 13 pro a pak FIT 13E (ta vyšší konfigurace, stála skoro 40tisíc).

    Co mi připadá s výbornym poměrem cena výkon krom toho V15 je Dell Inspiron 15R ve vyšších konfiguracích, ale má jen FHD displej.
    Oba dva jsou taky zhruba za 30k. Takže kdo vybírá 15tku může to bejt dobrá volba.
    Fujitsu Lifebook U904 vypadá hezky, ale už nesplňuje parametr ceny.

    Ty Lenova jsem si byl prohlídnout UHD displej je kvalitní, nadchnul mě, avšak způsob, kterým s nim pracuje Windows je k breku. Text čitelnej v pohodě, ovšem křížek na zavření programu jsem touchpadem skoro netrefil. Přitom to jsou věci, který mají být vyladěný v okamžiku, kdy si ten ntb přinesu domů a vybalím ho.
    A Microsoftu bude zase trvat nejmíň 3 roky než s tim něco udělá a to je právě ta výhoda Applu, nehledě na to, že i ty windows na nich běhají líp než na konkurenčním hw. :)

    Teď jsem zkoušel novo „bootcamp“ alternativu od Liontechu a nechal si i zaslat licenci zdarma (moc lidem to nefunguje, mně to zrovna zafungovalo a poslali ji, trochu je podezřívám, jestli v podmínkách někde malym písmem nezavazují příjemce tý free licence k budoucím placeným upgradům, trochu jsem to očůral = nechal si od nich zaslat licenci, ale distribuci stáhnul jinak).
    Očekával jsem, že když za to snadartně chtějí platit a měla by to bejt vylepšená alternativa k bootcampu, že to aspoň bude obsahovat nějaký vyladěný ovladače hw a ono nic. Žádná přidaná hodnota, je to snad jen obyčejnej boot manager. Ne děkuji.

  19. 19. swarm  11.3.2015  13:12:23

    Jasně, doma si můžu televizi s notebookem pořešit bezdrátově (třeba Widi se mi opravdu líbí na PC platformě), ale šlo mi spíš o případy, kdy jsem někde jinde. Patřím k té dnes už menší skupině uživatelů, se kterými notebook hodně nacestuje mezi různými místy. Nemůžu chtít, aby si všichni kamarádi, klienti a kolegové koupili něco na způsob AppleTV.

    Pokud jde o diskuze o předraženosti. To má smysl psát možná někde na živě, ale ne tady, kde má spousta lidí s Applem přímou zkušenost. Sám jsem MacBooky v součtu používal možná i rok jako hlavní počítač v posledních letech. I teď mám doma poslední MB Pro ne-retina v max konfiguraci. Počítej s tím, že i někteří lidé tady, kteří se občas negativně vyjádří o Applu, jsou třeba dlouholetými uživateli (někteří ještě z dob PowerPC, případně 68k).

  20. 20. nevim jak se jmenuju  11.3.2015  14:58:03

    19.
    Já mám třeba zkušenost, kdy většina notebooků, který jsem kdy měl s vga výstupem měla mizernou kvalitu obrazu, opravdu příšernou. Ale pohybuju se mezi low cost modely. I když původní hp nx9110 stála přes 50tis. V tomhle srovnání dnešní stroje nevycházejí draze.
    Mělo nějaký snad desktopový cpu Pentium 4 2.4GHz, nevim kolik ram, ale grafika si směla ukrojit až 192mega. Výdrž na baterii pouhý 2hod, v tý době normální. Používal jsem ho na střih videa z domácí minidv kamery a mastering dvd. To mě ohromě bavilo a rychlost byla na tyhle činnosti relativně uspokojivá. Oproti stolnímu pc s podobnou konfigurací vyšší ram a lepší grafikou dosahoval ntb slabýho výkonu zase při obyčejnym prohlížení webu. Očekával bych, že to bude obráceně. Na web více „subjektivního“ výkonu než na video, nebylo to tak.

    Na prezentaci to tolik nevadí, ale všude kde jsem něco prezentoval jsem nikdy nepřipojoval vlastní ntb. Stačilo mít data na flashsce, ukládám si prezentace ve více formátech a dva (nejpoužívanější) z nich si posílám na mail, kterej mam určenej k přihlašování na veřejnejch místech.
    S tímhle přístupem jsem dokázal vše spustit.

    ad připojení tv
    Nakonec jsem zjistil po laborovaní s několika adaptéry a kabely, že nej způsob jak připojit starší hp k tv sony je S3 video kabel.
    Nepochybuju však o tom, že vga je pořád nejpoužívanější. Všechny projektory, kde jsem něco prezentoval byly připojeny přes vga, takže můžu potvrdit, že tomu tak jak zmiňuješ je.
    Připojování cizího ntb k projektoru jsem zažil jen jednou v kavárně. Tyhle situace se mě moc nedotýkají. Jinde mají svoje ntb nebo pc a data tahám z flashky.
    Situace u tv je dnes jiná, zpravidla jsou dostupný velký lcd s hdmi, takže vga postrádá smysl.

    Na port vga jsem hlavně u levnejch ntb vysloveně alergickej kvůli kvalitě obrazu, kterej z toho ve srovnání s desktopovou grafikou leze.

    Mně mnohem líp poslouží redukce hdmi to vga, postarší lcd panel jsem tak připojil.
    Naštěstí dneska má hdmi i většina lowendů, proč k tomu souçasně do notebooku montují i nekvalitní vga výstup nepochopím. Připojit monitor k prácovním účelům přes vga nejde, obrazová kvalita je k zblití. Projektor bych stejně vyřešil redukcí.

  21. 21. elzet  11.3.2015  17:20:31

    [20] já bych to s tou kvalitou přes VGA neviděl vůbec tak tragicky. Záleží na zdroji signálu i zobrazovadle, samozřejmě, ale nepamatuju si moc případů, kdy by to bylo vyloženě nepoužitelné, a že už jsem viděl leccos. Sám používám VGA z X200t (přes Ultrabase) na 22″ FHD displej a je to v pohodě i na delší práci. Rozdíl oproti digitálu (DP) poznám, jen když ty vstupy na monitoru rychle za sebou přepnu. Z poslední doby si vybavuju špatný obraz jen fakt na levný Acer 11″ asi za 8k, co jsem někomu zprovozňoval. To bylo vůbec zařízení k pláči.

    S násobením příslušenství – jasně, to je cesta. Ale to je jako honit si levou rukou pod pravou nohou, když můžu mít zařízení, ke kterýmu ty redukce nepotřebuju. Stačí beztak kupovat další 2-3 napájecí adaptéry :) Asi máme oba dost rozdílnou „use case“, u mě to rozhodně není vždycy tak, že kam jdu já, tam jde brašna a v ní notebook, nebo k prezentaci nachystaný stroj, do kterého strčím flashdisk. Dost často mám s sebou jen ten notebook. Ale to neber jako flame, spíš jsem chtěl ukázat i pohled z druhé strany ;) A hlavně, že si oba pořád můžeme koupit to, co nám vyhovuje.

    Na druhou stranu, souhlas s tím co píšeš o displejích (high-DPI), po HW i SW je to v PC světě docela tragédie. Nějakou dobu jsem pracoval na prvním Retina iMacu (nebo jak se ten stolní jmenuje) – střih videa a zvuku – a obraz byl fakt super. A i nějaký základní 2013 MBP měl obraz rozhodně nadprůměrný, ale tam mě zase vadily jiné věci, tak jsem ho po měsící s díky vrátil :)

  22. 22. Michal  11.3.2015  21:02:36

    nový Air 12 je pro hodně lidí slepá cesta – pohybuji se i mezi umělci, herci, kreativci a velká část z nich má Apple. Sám mám doma Mac Pro 12 core a MBP 15 v top konfiguraci, ale problém u nového Airu vidím v tom dementním konektoru. Protože u to největší umělecké BFU, co pracuje na Applu, mi pak zavolá, že se neumí přihlásit na FTP server a kouknout na videa z natáčení a tak přijde osobně s flaskou nebo externím diskem ( případně pošle kurýra). Teď budou nahraní. Můžete říct, že si za skoro 3 tisíce může pořídit redukci, což je pravda, ale co když ji nechá domu, přijde do studia pro data a najednou zjistí, že se může otočit a vrátit se domu, protože v kanclu tu redukci nikdo nemá.

    Znám jednu majitelku agentury, která má MBA 13″ 2014 a pro lepší práci jsem ji pořídil Apple Cinema Thunderbolt display a nemuže si ho vynachválit. S novým modelem aby měla zas nějaké kabely navíc.

    Celé mi to přijde, že chce Apple strašně rýžovat na příslušenství, ale zas se vzdaluje potřebám uživatelů. Přitom na ten Air 12 by se vešel nějaký modernější menší napájecí konektor, Thunderbold a jedno klasické USB3.0 a hned by byli budoucí majitelé spokojenější.

    Absenci klasického USB3.0 vidím jako největší Fail a důvod si to nekupovat, o čtečce karet nemluvě.

  23. 23. nevim jak se jmenuju  12.3.2015  10:20:58

    22.

    Když jsem pročítal recenze, tak nejvíc je novýmu Macbooku vyčítána absence magsafe, následně usb a thunderboltu.
    K přenosu dat se předpokládá, že do toho budeš data tahat převážně přes wifi, s jinými apple zařízeními si vystačíš s Airdropem, pak nastoupí samba nebo ftp, je to záležitost pár minut se připojit a přenést potřebný soubory.

    Tipuju, že se na trhu objeví flash s USB-c a USB A dohromady, takovou vyrábí leef pro telefony s androidem, klasická flashka na jedné straně a malé usb na druhé.
    Někdo možná vymyslí adaptér Magsafe to USB-c, je chyba, že ho apple sám nenabízí rovnou podobně jako magsafe to magsafe2 (nevim jak je to s případnym licencováním magsafe samice, v číně si tím lámat hlavu nebudou), to je podle mě největším mínusem novýho Macbooku v oblasti konektivity a rozhraní.

    Je to stylovka, podle papírových rozměrů je velikostí blízko 11 Airu ani 13 Air neni o moc větší.
    Air 11 30 x 19,2 x 0,3 – 1,7
    Air 13 32,5 x 22,7 x 0,3 – 1,7
    12 28,04 x 19,66 x 0,36 – 1,32

    K faktu, že zobrazovaná plocha má bejt zhruba poloviční oproti Retina rozlišení, tak nový Macbook údajně neumí nastavit škálování podobně jako MBP 13 A 15 Retina, mělo by to jít se switchresx.
    Každopádně první, co jsem udělal bylo, že jsem zvýšil na retině plochu z toho virtuálního 1200×800 na vyšší, nemám tu nejvyšší hodnotu ale nedovedu si představit, že by někdo retinu používal v tom defaultním !ideálním zobrazení! „best for retina“, stejně tak pro mě neni zcela přijatelná ta nejvyšší hodnota, protože tam už mi všechno přichází malinkatý.
    Dovedu si představit, že bych nejvyšší hodnotu zobrazení používal při práce s víc textovými zdroji.

    aD ty ceny, je to šílený, ale při současným kurzu Koruny k US dolaru a připočtení dph to fakt odpovídá 1300×25,6×1,19=39603

    Nedostatek usb portů jsem pociťoval na starým nonretina macbooku. V jednom jsem měl usb myš a ve druhém trvale připojený disk, takže když jsem chtěl připojit flashku, musel jsem vyndat disk nebo myš a použít touchpad.
    Navíc ty usb bývaly blízko u sebe, takže někdy nešlo připojit víc jak jedno zařízení současně bez propojovacího prodlužovacího kabelu. Stejnejma neduhama trpí i stejně starý hpčko, ze kterýho teď píšu.
    Ocenil bych spíš kdyby na tý 13 retině bylo místo hdmi jedno usb navíc (takový, který dává trvale šťávu i při vypnutým ntb, kvůli nabíjení mobilu cestou, ještě jsem nezkoušel, jestli to zvládají ty porty co tam jsou nebo ne, tuhle vychytávku bych fakt ocenil).
    Místo hdmi by mi posloužila tahle redukce „Moshi Mini DisplayPort to HDMI adaptér (4K)“ http://6b.cz/E5e , protože thunderbolty mám stejně prázdný.
    Dvojnásobná cena TB disků oproti USB nenasvědčuje tomu, že bych TB disk v blízký době kupoval.
    Thunderbolt display dokud nebude 5k, zatím nemá význam, možná může Apple přijít i s 8k displejem uvidíme.
    Na trhu je teď dost 24″ a 27″ 4k panelů za příznivý ceny 12-16k. S Thunderbolt portem jsem našel jen jednu alternativu, skoro všechny mají displayport (tam by neměl vzniknout žádný problém s kvalitou obrazu), ale kupovat cokoliv co nemá displayport jen hdmi je sázka do loterie, uvažoval jsem i o 4k TV.
    U nově představenejch Macbooků s Intel 6100 by mělo bejt všechno v pohodě, podporují až dva 4k panely na výstupu.
    U starších maců může vzniknout problém 6b.cz/5dK , 4K redukce by měla bejt ok.

    K tomu ftp, vzpomínám si, že v IE jsem zapisoval před lety ftp adresu s loginem, heslem i portem, něco takového by mohlo zvládnout i safari a umělecké BFU:)

    V mym okolí se nejvíc pohybují lidi s kombinací Air 11 v lepší výbavě (ram) a externí monitor. To je nejčastější varianta, mně Air 11 nikdy nepřirostl k srdci, přijde mi děsně malej.
    Rozumím takovýmu rozhodnutí, protože finančně to vychází výhodně Air 11″ je nejlevnější mac.
    Externí monitor Asus sice s TN, imho nej v lowend kategorii za 3k, objednal jsme jich několik do práce, jsou sice základ, ty panely jsou „šedivější“, ale podání barev a stálost obrazu oproti jinejm ve stejný cenový hladině je výrazně lepší.
    Mě nejvíc rozpálí, když ten obraz kmitá, text přeskakuje… někdy pomáhá zahejbat konektorem od kabelu, ale jen na chvíli, u ASUSU se mi tohle nestává, AOC občas a u ostatních značek s vyjímkou BenQ je to pravidlo, navíc rozumnej ASUS s IPS stojí jen 5k, s nim se zvládne i základní editace fotek.
    Pokud se budu rozhodovat jestli Mac mini nebo 11 Air, tak rozum volí Air.

  24. 24. Paste  12.3.2015  18:32:17

    14: i Grafik za za $40 koupí hub, za $50 ethernet controller, $40 hdmi redukci, atd… Navíc těch 5Gbps nebude stačit na všechno, zajímalo, jaký obraz tím půjde přenést třeba.

    Na tom notebooku se mi jen líbí design vnitřností… „Je to tak hezká a přitom taková blbost“

  25. 25. Paste  12.3.2015  18:34:34

    Mimo jiné na ebay se redukce dají nakoupit velmi levně, třeba gigabit lan + 3x USB 3.0 hub za $12, miniDP redukce za 7$. ale tohle už je moc málo 1 konektor…

  26. 26. nevim jak se jmenuju  16.3.2015  18:19:43

    Repast z jedny diskuze: Jen pořadí činností má asi každý individuálnější:)

    Všichni tady volají po “plnohodnotném” stroji a tváří se, že na compu 8h denně střihají 4k videa, renderují pokračování Avataru a externě brigádničí pro NASA, přitom 99% denní využítí notebooku je plácání kravin do internetových diskuzí, honění péra na pornowebech, maily, Facebook, Youtube a občas k notesu připojí externí HDD, když jim kámoš přinese nové filmy z uložto.

  27. 27. swarm  16.3.2015  18:35:45

    [26] Záleží, kam chodíš. Z toho, co jsem za těch skoro osm roků provozu tohoto blogu vypozoroval, se tu slézají hlavně různí admini a power/workstation useři, kteří mají notebook jako prostředek jejich obživy, takže podle toho je tady jiná jak úroveň diskuze, tak citlivost na to, co je problém.

    Nepochybuju o tom, že pro většinu lidí je 99% denní činnosti uvnitř webového prohlížeče a připojí vážně maximálně externí disk s věcma, co si postahovali na ulož.to… vidim takových okolo sebe hodně mezi BFU. Ti si ovšem nejspíš nepůjdou koupit notebook v ceně MB 12. Pro ně tu máme stroje za 6-12 tisíc i s DPH.

    MB 12 zejména s nastavenou cenou tady u nás zcela jistě nebude produkt, který by přitáhl k Applu někoho, kdo není navyklý na prostředí Macu. Bude to většinou doplňkové zařízení k iMacu a velkému MacBooku Pro. Jako takové to asi díru do světa neudělá. Myslim, že někdo tím vezme za vděk i z pozice vyhořelého geeka (kterých je v mém okolí taky dost), kdy si řekne, že velký notebook už na nic nepotřebuje (třeba proto, že v práci dělá na počítači a doma už ho jakákoli sofistikovanější činnost na počítači nebere), ale iPad je pro něj pořád zbytečně omezené zařízení (přece jen ten mail se na MB 12 napíše určitě mnohem pohodlněji než na iPadu).

  28. 28. nevim jak se jmenuju  16.3.2015  19:19:07

    27.
    To je přesně ono: “iPad s klávesnicí a Mac OS X”.
    Po něčem takovým jsem dlouho toužil, ale předpokládal jsem cenu kolem 30k (žil jsem v domění, že USD je pořád za 17).
    Mimochodem ten Air 11 taky nemá čtečku karet. Je fakt, že by ji asi použil málokdo a na doma stačí externí. Oni to mají moc dobře zjištěný co která cílovka používá.
    K iPadu existuje docela kvalitní pouzdro Snugg Air 360, k dostání na eBay. Většina těch externích klávesnic od Logitechu a Zagg stojí za starou belu, viděl jsem jednu, která měla integrovaný 2 tužkový a solární panel s cenou přes 2K, ale stejně to z iPadu pracovní nástroj neudělá, to už jsou produktivnější Transformery s Androidem. 128GB iPad taky stojí přes 20k, takže bacha na to. Pro mě je v současnosti iPad za zenitem. S vyjímkou mini retina. To je úžasný zařízení, pro mě v současnosti zbytečný. U něj nemá smysl uvažovat nad připojením klávesnice, která je součástí obalu, protože na 8” klávesnici se stejně psát skoro nedá.

  29. 29. nevim jak se jmenuju  16.3.2015  19:20:29

    Ta mini retina má smysl na konzumování obsahu.

  30. 30. 440bx  19.3.2015  15:17:16

    Jéje tady se to rozjelo… Je to celé jen o koncových uživatelích. Pro většinu BFU je i ten napájecí konektor nebo jedno USB hodně, často si říkám že je škoda je trápit plnohodnotným OS. Ti kdyby mohli zadokovat telefon do většího displaye s klávesnicí (bezdrátově?), tak si čvachtají.
    Ale pak tu jsou lidé, kteří potřebují pracovat, cestují a musí být připravení na všechno. A ti prostě potřebují pracovní stroj, ne dětské hračky na píseček.
    Potřebuješ VGA a HDMI (oboje, ne jedno nebo druhé) na projektory nebo televize, několik USB na myš, HW licenční klíč a případnou flashku a nakonec se neobejdeš bez GLAN, protože nemáš týden na kopírování 20GB databáze nebo 60GB virutálního PC. Pokud teda je vůbec možné se u zákazníka připojit na Wifi (když už je, tak blokují vše kromě HTTP a táhne se jak sopel). Bonus je eSata pro rychlý přežvýkání dat ze zkolabovanýho OS z jiného PC.
    Dok je nutnost a tam kde se IT řeší jinak než „franta říkal…“ se dokuje. To pak s Dellem dojedeš k zákazníkovi/partnerovi/na jinou pobočku, najdeš stůl někoho, kdo není v práci, vrazíš noťas na dok a jsi v síti, na nabíječce, s monitorem, myší a klávesnicí. Nemusíš sebou tahat pět kilo redukcí. Když to jde se zadokuješ, když ne tak máš na všechno konektory.
    To že tvoje nároky jsou na úrovni žáka prvního stupně ZŠ neznamená, že to tak mají všichni. Pravda, BFU co vyžijí s prohlížečem je většina, ale když se má pracovat, tak k tomu jsou potřeba pracovní stroje.
    Ad všechno bezdrátově – bezdrát je pohodnlná nouzovka, ne řešení.

  31. 31. nevim jak se nejmenuju  19.3.2015  15:17:25

    Koukněte na tu anketu jak je na tom hdmi vs. vga. Překvapivě i ethernet použije víc lidí.
    technet.idnes.cz/dell-latitude-7350-0j9-/notebooky.aspx?c=A150318_112742_notebooky_nyv

  32. 32. Nox  19.3.2015  16:10:47

    30. Pro BFU by byl nejlepsi notebook s OS pevne ve flash pameti, neco jako maji mobily. Neco jako Chromebook, ovsem s normalnim ulozistem na data, preci jen gigabitovy internet na celem povrchu planety za rozumnou cenu tu porad proste neni a neni.

  33. 33. 440bx  19.3.2015  17:30:47

    31: Jistě, idnes je super reprezentativní vzorek. Něco z blesku by nebylo?
    32: Jj, o tom mluvím…

  34. 34. nevim jak se nejmenuju  19.3.2015  17:53:16

    32. Něco jako harvardské schéma. To byla dříve moje ideální představa, že jádro operačního systému bude v oddělený čášti paměti relativně stabilní a bezpečný. K tomu běžný aplikace oddělený ve vedlejší paměti. Nejblíž je k tomu v současnosti Android (ios neni použitelnej jako alternativa os, aspoň ne tolik).

    Taky jsem si představoval, že zatímco hw parametry porostou mílovými kroky (mooruv zákon), tak programátoři se budou snažit aplikace zjednodušovat do co „nejčistčího“ a nejúspornějšího kódu, tudíž bude efektivita práce a výkon narůstat „kvadratickou či geometrickou?“ řadou. Hodně to zjednoduším, Thomas Malthus se taky (ne)mýlil, kdoví třeba jednou bude víc lidí, než zdrojů potravin.

    Jediný komu se zatím něco takovýho komerčně povedlo byl Apple Mac OS Leopard to Snow Leopard. Tam se jednalo o razatní skokový nárůst výkonu i stability. Lion byl pomalejší než SL. ML se trochu zlepšil.

    Teď mám Maverics na Yosemite se nechystám, zdá se podle referencí dost zabugovanej, šušká se, že díky (kvůli) novýmu Macbooku s Core M bude další verze Mac OS něco jako Snow Leopard. Snad se tím směrem bude vývoj ubírat.

  35. 35. swarm  19.3.2015  19:41:52

    [31] HDMI a VGA už dneska nejde srovnávat, protože každý ten výstup má jiný účel. VGA už dneska málokdo použije pro připojení externího monitoru (pokud to není třetí externí monitor do dokyny, jako to mám v práci). Na to, že dneska je primárně užitečné pro připojení projektorů, což zdaleka nedělá každý, je ten výsledek poměrně velký.

    [34] „programátoři se budou snažit aplikace zjednodušovat do co „nejčistčího“ a nejúspornějšího kódu,“

    – To je úplně nerealistické. Lidstvo jde vždy cestou nejmenšího odporu. Software se tedy dělá obvykle jen tak efektivně fungující, aby přírůstek nákladů na vývoj nebyl větší než přírůstek nákladů na HW, pokud by se daná optimalizace neprovedla. Jakmile je už levnější přikoupit lepší procesor, víc RAM atd. než zaplatit další optimalizaci programátorem, je optimalizace u konce.


Napsat komentář