Na závodním okruhu s elektroauty (Vysoké Mýto) a zase ta spotřeba

Začátkem září jsem se čirou náhodou dostal na velmi zajímavou akci týkající se elektromobility. Normálně o akce tohoto zaměření nejevím zájem, ale zde jsem musel udělat výjimku. Byla totiž odlišná tím, že se konala v areálu Autodromu Vysoké Mýto a pro návštěvníky byl zdarma celý den přístupný závodní okruh. Nakonec jsem se tam oproti očekávání neprojel jen vlastním Hyundai Ioniq, ale také půjčenými vozy Renault Zoe, Renault Master (jo dodávka…), Škoda Superb iV, Škoda CitigoE iV a Tesla Model 3.

ev-akce-2

Vyjet si se svým Ioniqem na závodní okruh mě lákalo už delší dobu. Chtěl jsem vědět, jak se tam to auto bude chovat. Jenže je potřeba vzít v potaz, že elektrický Ioniq je něco jako Prius mezi hybridy. Mnohými je považován za nejúspornější standardní elektroauto plné velikosti a vlastně jeho hybridní verze je dokonce úspornější než Prius. S Výkonem 88 kW, náhonem na předek a eko pneumatikami mi to nepřišlo jako vhodné auto na tahání na velké okruhy, kam jezdím se spalovacími auty (tj. typicky Most). Ve Vysokém Mýtě jsem sice nikdy nejezdil, ale když jsem viděl video od WeAreCarFans, kde tam jezdili s Imprezou za 20 tisíc, říkal jsem si, že to je vlastně ideální volba mezi malými okruhy. Už jsem si chtěl i zaplatit nějaký track day, ale nějaká nemoc z Číny mi do toho pořád házela vidle (Genesise jsem letos ani nepřezul na letní). Pak se najednou objevila tato akce na podporu elektromobility a já si říkal, že teď už není žádná výmluva dost dobrá.

Hyundai Ioniq

Cestou přes Prahu do Mýta jsem Ioniqa musel dát jednou nabíjet, abych nepřijel na okruh s moc vybitou baterkou, takže jsem si dal čtvrthodinovou přestávku v Hradci a dobil jsem auto někam na 85 % s tím, že kdyby to na okruhu moc žralo, tak je případně pár stovek metrů od okruhu také nabíječka ČEZu. Tu jsem bral jako nouzovou, protože na akci s desítkami elektroaut jsem předpokládal, že by mohla být věčně obsazená (přece jen šlo o nestandardní situaci), ale jestli tomu tak doopravdy bylo, jsem se nepodíval.

Akce byla opravdový punk. Řekli mi, kde jsou záchody a kde je okruh, a to bylo všechno. Připojil jsem tedy OBD2 diagnostiku do portu auta a spustil software, který dokáže číst napětí článků, teplotu baterie a řadu dalších užitečných věcí. Nastavil jsem ještě nahrávací techniku a vyrazil na dráhu, abych se ji trochu naučil. Předtím jsem viděl tak akorát mapku. Trať byla v té nejpomalejší konfiguraci, neboť se asi báli, aby jim to lidi na dlouhých rovinkách moc nerozjeli, což znamenalo, že tady půjde o podvozek a gumy víc než o výkon.

Zde je video, jak si auto na okruhu vedlo:

Celkově se ukázalo, že nejslabší místo byly opravdu eko gumy, které omezovaly jak rychlost v zatáčkách, tak kolikrát i možnosti akcelerace na výjezdu. Zbytek auta byl naopak úplně v pohodě a ježdění na okruhu mu nijak nevadilo. Teploty komponent byly všechny v normě a nebyl tam ani žádný trend zvyšování teplot uvnitř baterek (neustále pod 35 °C), přestože jejich ventilátor běžel jen v nízkých otáčkách (Ioniq má primitivní vzduchové chlazení). Po přepočtu na konci ježdění to vyšlo, že každé kolo na okruhu sežralo asi 1,5 % baterie. Spotřeba byla 38,0 kWh/100km, což je něco, čeho v běžném provozu prakticky nejde dosáhnout (pro srovnání – tou dobou jsem měl dlouhodobou spotřebu z předchozího tisíce kilometrů 12,0 kWh/100km). Auto by se tímto způsobem ze 100 % kapacity vybilo po ujetí 75 km, takže by dřív zdechly gumy.

Cestou domů jsem nabíjel opět v Hradci během pozdního nouzového fastfoodového oběda, a když jsem dorazil domů, sdělilo mi auto, že souhrnná spotřeba celého dne (342 km = cesta tam/zpět vždy maximální povolenou rychlostí + komplet okruh) byla 14,4 kWh/100km. Tedy rozhodně méně, než bych čekal.

Tady by asi normálně článek skončil, protože takový byl můj plán. Nicméně slovo a dalo slovo a já si najednou půjčoval jedno auto za druhým a proháněl se s nimi na okruhu…

Půjčená auta

Na místě jsem se zakecal s dalším majitelem Ioniqa Petrem, který mi pak natočil ty venkovní záběry do obou videí, a navrhnul, že by se mělo natočit i ježdění s auty, které tam jednotlivé automobilky půjčují. On to vlastně vždycky vyjednal a já už jenom řídil, maximálně někde podepsal nějaký papír. Výsledek jsem naházel prostříhaný do druhého videa:

U Renaultu bylo všechno na dobré slovo – auta volná, kdo chce, může jezdit, ani se nic nepodepisovalo. Jejich Renault Zoe byl v podstatě takový hrdina té akce, protože jezdil nonstop na okruhu snad čtyři hodiny – na jedno nabití a na jedny gumy, které pak už byly asi na výměnu po tom, co tam s tím autem někteří prováděli. U Škodovky to vyžadovalo aspoň podepsání nějakých papírů a ještě jsme to tam ukecali, že to je pro potřeby článku a videa, protože už bylo pozdě a oni už chtěli všechno sklidit. Když už jsem myslel, že mám hotovo, objevil se Petr, který s sebou přitáhl ještě Dejva, který se uvolil, že si budu moct natočit ještě jízdu s jeho Teslou, když to nebudu na okruhu moc hrotit.

ev-akce-3

Na rámec videa bych si ještě dovolil shrnout nějaké postřehy k jednotlivým autům:

  • Renault Zoe (100kW) se hodně nakláněl a v zatáčkách byl poměrně nejistý. Přednosti toho auta jsou spíš v ceně s ohledem na velikost baterie a je to opravdu nastavené hlavně do města, kde funguje parádně. Stejně jako mi to nepřišlo jako řidičské auto na okreskách, nebyl jsem z něj nadšený ani na okruhu. Fandové sportovní jízdy se nejspíš budou koukat jinam. Spotřeba? 44,6 kWh/100km.
  • Renault Master Z.E. (57kW) je velká dodávka a mě ježdění s dodávkami vždy bavilo (čím delší, tím větší zábava). Nevyužít možnosti protáhnout jednu na okruhu by byl skoro hřích. Elektrická verze se chovala překvapivě dobře a držela jak přibitá. Auto nemá moc velký výkon, ale je zpřevodované tak, aby ho dodávalo od co nejnižších rychlostí (což způsobuje mimo jiné nízkou maximálku). Nad rychlost 50 km/h už je cítit, že to není žádný závoďák. Spotřebu jsem bohužel nezměřil – nevěděl jsem, že to vůbec má palubní počítač, který by ji uměl sdělit.
  • Škoda Superb iV (160kW hybrid) sem podle některých určitě nebude patřit. Elektro-ultras by mi ho vyčetli, protože je to přece „jen převlečený spalovák“. Těch 160 kW dodává pohonná jednotka kombinovaná ze 115kW benzínového čtyřválce 1.4 TSI a 85kW elektromotoru. Oboje pohání přední kola přes automatickou převodovku (jo, tohle auto řadí i při čistě elektrickém režimu). Na vyzkoušení čistě elektrického režimu už bylo auto na konci dne moc vybité, ale pořád to stačilo na sportovní režim, kdy spolupracují oba motory. Superb báječně drží v zatáčkách a jezdí až nečekaně parádně. Je to dokonce i jedna z mála škodovek, které se mi líbí zevnitř i zvenčí (a kdybych tu jeho 10kWh nabíjel každý den, tak asi 80 % cest dám čistě elektricky). Spotřebu jsem nezměřil, protože jsem na to zapomněl a ani jsem netušil, co by mi z toho hybrida nakonec vypadlo. Při akceleraci je vidět podle zeleného obvodu okolo otáčkoměru, kdy spalovacímu pohonu pomáhá elektromotor.
  • Škoda CitigoE iV (61kW) už tu byla zmiňovaná a mám k ní video s velkým testem. Věděl jsem tedy do čeho jdu. V běžném provozu mi to auto přišlo zábavné a na okruhu taky. Jen na těch delších rovinkách bylo cítit, že by mu víc výkonu určitě neuškodilo. Spotřeba byla po třech kolech (kdy ovšem jen jedno bylo bez překážek na trati) 37,2 kWh/100km.
  • Tesla Model 3 Standard Range (239kW) se chovala odlišně od ostatních aut. Jela až nečekaně nenuceně a zatáčky brala ladně. Kdybych nebyl majitelem instruován, abych šetřil pneumatiky, mělo by auto i takhle na první dobrou jasně lepší čas než ta ostatní, co jsem zde vyzkoušel (i tak při výletním tempu zajela čas jako Ioniq za velkého snažení). Spotřeba? 58,8 kWh/100km.

ev-akce-1

Závěrem

Akce to byla super a jsem rád, že jsem se odhodlal přijet. Že se mi podaří někde takhle vyzkoušet za den šest různých aut na okruhu, bych nečekal. Určitě ne u akce, kde byly moje kompletní náklady za celý den necelých 300 korun (160 dohromady obě nabíjení na ČEZu a 130 mekáč). Ioniqa asi ještě někdy na okruh vytáhnu, ale vysokou prioritu to nemá – zkusil jsem to, a to mi stačí. Když někdy budu mít Teslu nebo Porsche Taycan, tak na to budu koukat třeba jinak, ale zatím budu na okruhy radši tahat „spalováky“. Tam se dají sehnat vhodná auta za nepoměrně méně peněz, takže tolik nebolí, když to tam člověk rozstřelí.

Komentáře k článku

  1. 1. Ronoath  1.11.2020  11:03:46

    Perfektní článek. Díky i za videa. Nejvíce se mi líbil Superb, protože jinak mi prostě chyběl zvuk spalovacího motoru. Už od hraní „Test Drive: The Duel“ má mozek implementováno, že při rychlé jízdě musí být slyšet nějaký zvuk a řazení:-)

    Je velmi zajímavé vidět ty rozdíly mezi auty hned po sobě.

    Jen bych uvítal tabulku s dosaženými časy.

  2. 2. swarm  1.11.2020  22:06:41

    [1] Díky. Jo, zvuk motoru je fajn – v podstatě má člověk pocit, že to i jede rychleji už jenom tím, že k tomu slyší ten zvuk vytočeného motoru. Mimochodem zrovna nedávno jsem Test Drive: The Duel znovu dohrál ve verzi pro klasický (BW) Mac a je to kupodivu i dnes pořád zábavná hra :)

    K těm časům, já to tady do článku ani nedával, protože je to jen hodně orientační. Na té dráze jsem ten den byl poprvé a ještě jsem třeba měl jen jedno kolo, kdy byla dostatečně volná trať (a někdy to bylo třeba hned to první kolo, kdy jsem se ještě seznamoval s autem). Celkově by z toho určitě šlo vytlačit víc.

    Skoda Superb iV – 1:04
    Tesla Model 3 SR+ – 1:05
    Hyundai Ioniq 88kW – 1:05
    Renault Zoe ZE50 R135 – 1:06
    Skoda CitigoE iV – 1:10
    Renault Master Z.E. – 1:13

  3. 3. Kamil2  6.11.2020  20:44:13

    To bych nedojel ani z Prahy do Budějic. Někde u Tálína ve velebné přírodě, by mi těch několik metráků baterek chcíplo. Nedej Tesla, že bych se s tím s tím na jeden zátah chtěl na výlet k Attersee, až to zas bude covidoprůjezdné. Tyhle vehikly pořád připomínají pamflet na Trabanta. Jízda meziosadowa. Jestliže vynechám naleštěné zábavné prdy, Trabant kombi je proti těmhle elektrovehikům velmi použitelné auto. My tu endéer nejen doženeme, ale i předežeme. Nová škoda Fabia bude mít už jen tříválec. Nic proti tříválci. Jestliže dva tvoří přirozený vyvážený celek s úžasným zvukem.

    Jsem skeptik. Líbí se mi ty hračky. Jenže auto se spalovacím motorem to nenahradí. Připomínají mi přemotorované „jachty“, čluny skoro širší než delší, které vypadají jako useknuté kecky. Na efektní poprndávání při pobřeží. Dřepěli jsme s flaškami na dně v patnácti metrech a koukali na holky jak skáčou do moře. Jen tak. Pěkné kočky. Netušily natož jejich „italijáno“ frajeři, jaký spektákl nám přichystali. Akorát šampáňo nám dole chybělo.

    Nahradit všechna fosilní auta elektrickými. Stovky milionů aut. Každé několik metráků baterek….To si nedovedu představit. Nabíjení, recyklace… Rok od roku lepší, ale ne pořád ono. Pomalá evoluce. Pořád mi jako lepší vychází vodík v různých kombinacích. A metanol. Pro články a přímé spalování. Bezpečný jako benzín. Když se nechlastá. Jenže který blbec by chlastal benzín?

    Nicméně všem elektrikářům přeju a držím jim palce, protože jsou to oni, kteří financují pokrok. Až se podaří do zaplatitelného akumulátoru, tak aby elektrovehikl nestál víc než nynější fosilní vehikl, nacpat alespoň dvě kilowatthodiny, prosím probudit ze stáze.

  4. 4. swarm  7.11.2020  12:20:21

    [3] Kamile, ty ses nám nějak radikalizoval, jestliže sem jdeš psát tohle pod článek o ježdění na okruhu :D Kde se tady mluví o nahrazování všech aut elektrickými? (ostatně kde vůbec na tomto blogu se něco takového tvrdí…)

    „To bych nedojel ani z Prahy do Budějic.“ – samozřejmě, že bys nedojel, ale ani s benzíňákem. Dřív by se zničily pneumatiky.

    Asi jsem to nezmínil dostatečně, ale na závodním okruhu jsou ty hodnoty spotřeby vždy úplně jiné než v normálním provozu (ani nechtěj vědět, kolik mi ukazují po jízdách na dráze benzínová auta). Z prahy do budějic by dojelo kterékoli z těch aut v pohodě, i kdybys na to šlapal, co to jde. Z jara jsem pro jedno z videí jel s Ioniqem z prahy do tábora, tam jsme asi dvě hodiny zkoušeli drag racy na letišti, a pak jsem se vrátil bez dobíjení zpět do Prahy.

  5. 5. klusacek  7.11.2020  13:14:57

    [3] auta se spalovacim motorem jsou prave nahrazovana. Nechapu jak to muze nekdo jeste ted nevidet.

    Vodik to pro osobni dopravu uz nastesti nestihne, a s dvoj az trojnasobnym zlepsenim baterii behem nasledujicich nejpozdeji dvaceti let ztrati vyznam i pro nakladni. Je zkratka prilis drahy. Myslim, ze bude lepsi aby tahace do te doby jezdily na naftu.

    Budicek: 2kWh je smesne malo, i ten Ioniq ma 28 kWh. Dnes automobiklu stoji 1kWh kolem 100 USD. Za 2 roky, az se naplno rozjede seriova vyroba clanku 4680, ktere nedavno predstavila Tesla, to bude 50 USD. To znamena ze 100kWh baterie vyjde na 5000 USD, coz je 1/10 ceny auta. Navic ty nove baterie budou mit zivotnost pres 3e6 km.

    A jako cenu by racionalne uvazujici clovek mel pocitat porizovaci cenu + predpokladane provozni a servisni naklady – predpokladanou odprodejni cenu. V tehle metrice jsou uz elektroauta vyhodnejsi, troufnu si rict pro 80% populace.

    Ze takhle vetsina lidi neuvazuje, jen znovu odhaluje tragicky stav naseho skolstvi.

  6. 6. Krtek  8.11.2020  10:37:33

    Pravdou je že 100% spalováků teď elektrika nahradit nemůže. Ovšem pravdou taky je že na cca 80% ježdění u nás by elektrika stačila s přehledem. Když vidim že naše druhý pidiauto při čistě městskym ježdění žere 7-8 L :-( Spíš nechápu prč neni větší tlak na auta pro kurýry a různý malý dodávky co jezdí většinou jenom město. U nás dává Drupol jako náhradní vozidlo elektrický Citigo… A kupodivu nikomu to nevadí a nikoho nazpátek s vybitou baterkou ještě netáhli.

  7. 7. swarm  8.11.2020  11:58:02

    [6] Souhlas, že určitě nemůže nahradit 100% spalováků. Ekonomicky se to podle mě vyplatí jen části lidí (pouze v některých třídách aut je skutečně nějaká cenově dostupná EV alternativa), jenže pak taky záleží, jak to člověk používá. Někdo má auto, kterým jezdí prakticky neustále, ale jen kratší trasy. Přesto třeba najede 30-40 tisíc km ročně. Někdo zas jezdí jednou za delší čas, ale musí urazit velkou vzdálenost na jeden zátah. I když má roční nájezd menší, EV pro něj bude méně vhodné než pro toho prvního člověka.

    Já si myslel, že mi to nahradí třeba 80-90% ježdění. Teď, když to mám, tak vidím, že v mém případě to nahradilo 100%. Ty dvě až tři výjimky ročně (tedy v letech, kdy se bude smět cestovat) buď zvládnu se zdržením přes nabíječky, nebo si půjčím jiné auto.

    Mám v plánu brzy natočit video, kde shrnu, jak se žilo jednu sezónu s elektrikou, kolik mě to stálo, jak jsem řešil nabíjení atd atd… Něco jako „co byste měli vědět, než si koupíte elektroauto“ :) … reálně totiž většinou čtu nesmysly (často asi záměrné) o tom, kde jsou problémy s provozem/vlastnictvím elektroauta. Ne, že by problémy nějaké nebyly (všechno má výhody i nevýhody), ale jsou úplně jiné.

    Jinak ohledně tlaku na kurýry a dodávky – reálně ve velkých logistických společnostech jako DHL atd. už probíhalo rozsáhlé testování nákladnosti provozu EV pro tu poslední fázi přepravy. Výsledkem bylo, že je to už znatelně levnější než provoz spalovacích verzí, takže očekávej, že během následujících dvou let bude vidět změna právě zde.

  8. 8. Kamil2  8.11.2020  17:37:22

    [4]Swarme, jo, šlápl do báboviček, chi. Drobet trpím neurózou, že mi v něčem dojde šťáva. Jednou chtěl nastartovat, a nic. Vybito. Člověk je zapomnětlivý… Od té doby mezi harampádím v kufru vozím sedmiampérovou gelovku. Dvakrát mi dobře posloužila.
    Včera si udělal drobnou radost, v Lidlu koupil powerbanku se startovací funkcí. Ono se to hodí i pro dobíjení mobilu a foťáku.

    Nejsem až tak demode, světla obsatarožního vehiklu upgradoval ledkami. Originál H4 proti tomu svítí jak za dušičky. Ty vícesvítivé jsou trochu lepší, ale nevyrovnají se. Samozřejmě, že mám nejlepší simulace geometrie žárovky a i dobře seřízeno kvůli protijedoucím.

    Jeví se mi tak, že nejde jen o světelný tok, ale o barvu, spojitost spektra a jeho odrazivost. O to, co se od čeho vrací zpátky. 6000K a více se mi nejeví nejlepší. Ano, studená, pokud možno do modra je v módě. Jenže včera zkoušel troje ledky, z toho jedny 4300K, žárovku Philips plus 6, a pro světla a instalaci nezdravé Osram 90/100W. Bez modrých „vylepšení“, protože efektní modré filtry jen snižují kvantitu a kvalitu světla, třebaže subjektivně „studené“ se jeví jako jasnější. Jestliže hakogen tak s čirou baňkou, bez filtru.

    Nafotil s pevně nastavenou expozicí a barevným vyvážením. Oko se dá oklamat, foťák ne. Co se týče intenzity, nejlépe vyšla led 4300K. Pak led s aktivním chlazením, za ní s pasívním, Osram a poslední Philips. Co se týče barev, nejlépe vyšla 4300K. Jenže není všechno nejlepší co bíle svítí. U těch bílých ledek je velký odraz od cedulí dopravního značení, musím přepínat na potkávací, aby mi to neudělalo díru do sítnice. Ale černý mokrý asfalt a jarní a podzimní terén to doslova požírá. Vůbec, teplé odstíny působí vyšisovaně. Nyní pro porovnání v provozu je ve světlech Philips. Nicmoc, ale odrazem neoslňuje. Jel jsem v mlze, barva do oranžova mu připadala lepší.

    Nejlepší by byla světla RGB s volbou barevné teploty ve nějakém rozmezí. Ideálně s automatickou optimalizací podle podmínek.

    Jak v porovnání s běžnými automobily svítí elektromobily? Objektivně i pocitově?

  9. 9. Kamil2  8.11.2020  17:54:16

    [5] Napsal jsem špatně, mínil dvě kilowatthodiny na kilo akumulátoru. Zatím by stačila jedna. Vítám každou zprávu o zlepšení technologie.

    Každému přeji spokojenost s elektrovehiklem, a při každé příležitosti rád popovídám. Každý kdo ho koupí, podílí se na zlepšování technologií a do budoucna zvyšuje jejich dostupnost.

    V roce 1999 jsem za nicmoc notebook zaplatil dvaasedmdesát tisíc.
    Jak vypadaly a kolik stály první mobilní telefony?

    Přemýšlím čím nahradit, či doplnit dosavadní vehikl, v horizontu dvou, tří let. Rozhodování není snadné ani dnes mezi benzínovými.

  10. 10. swarm  8.11.2020  18:41:49

    [9] Ještě k těm hmotnostem. Jen tak pro představu – elektromotor auta typu Ioniq i s redukčním převodem váží něco málo přes 50kg. Baterie váží méně než 200 kg. Schválně jsem se podíval jak je na tom modla českých motoristů – 2.0 TDI. Hmotnost motoru je okolo 200 kg a automatická převodovka DSG k tomu váží 90 kg. Ještě bychom mohli započítat něco na nádrž a tak 30-40 kg na její naplnění.

    Tím se možná vysvětluje, proč v našem domácím vozovém parku je dle techničáků zrovna to elektroauto ze všech nejlehčí :)

    Dneska už má 200-250 kg 50kWh baterka. Do pěti let to bude minimálně 75kWh baterka, což bude znamenat třeba 300 km dojezd po dálnici a 500 km dojezd kombinovaný. Jako nevim, ale přijde mi, že tohle už není nejpalčivější problém elektromobility.

    V případě EV vnímám velký přínost v tom, že díky nim se baterky konečně začaly zásadně posouvat kupředu. Už třeba teď nová BMW iX3 má o 65% méně kobaltu než baterka v i3, motor dle výrobce už nepotřebuje vzácné materiály a ještě si kupují suroviny nově na auto přímo (aby předešli případnému nelidskému zacházení v některých oblastech). Tesla zas má v číně produkci některé baterky bez kobaltu.

    Díky EV se také mnohem víc řeší recyklace. Až bude co z EV konečně recyklovat, tak to bude způsob, jak EV ještě zlevnit, protože recyklace je levnější než těžba nových surovin.

    [8] Pokud jde o vybité baterky v autě – můžu říct, že od doby co mám EV, jsem zatím vybitou baterku řešil jen ve spalovacím. Jinak taková zajímavost – Ioniq si měří napětí 12V baterky (která když chcípne, tak není možné připojit trakční baterku, takže by se taky neodjelo), a pokud moc poklesne, tak i u stojícího auta trakční baterii připojí a rychle 12V baterku dobije. Pak to akorát při dalším použití auta napíše na displeji, že provedl tuto aktivitu.

    Svícení v elektromobilech je různé. Stejně jako u spalovacích je to jen o výrobci auta a ne o pohonu. Tesla má třeba jen takový nic moc bludičky. BMW i3 v základu taky nic moc, ale příplatkový LED světla jsou výborná. Já mám v Ioniqu prazvláštní kombinaci LED potkávaček a halogenových dálkovek (přes čočku samozřejmě). Je to divné a dálkovky působí slabší než potkávačky. Navíc LEDky jsou samozřejmě studené a dálkovky žluté. Ve výsledku jsem si v tom ale našel zalíbení – jak svítí při dálkovém svícení oboje a každé na jiné teplotě, je možné lépe vidět některé objekty.

    Jinak ovšem z toho LED nočního svícení úplně nadšený nejsem, protože tím určitě oslňuju občas protijedoucí, když se míjíme v kopcích. Sem tam mě někdo problikne, což se mi u předchozího auta nestávalo. Krom toho prostě to studené světlo moc nemusím.

  11. 11. klusacek  10.11.2020  0:57:24

    [9] jo aha. Ale jak uz pise [10], nemela by se posuzovat jen hmotnost samotne baterie ale celeho pohoneho ustroji a pak to neni tak spatne.

    Podle udaju vyrobce (https://resources.mynewsdesk.com/image/upload/t_attachment/t29mrnj5qhmaghpegang.pdf) ma Ioniq specifickou energii sve 28 kWh baterie (vcetne obalu, ridicich obvodu a topeni) 104.9 Wh/kg (takze hmotnost baterie by pak vychazela na 267 kg).

    Mozna se zda 105 Wh/kg jako malo ale je do toho zapocitano vse a navic s realistickou (pouzivanou) kapacitou (i kdyz ve skutecnosti ma ta baterie kapacitu pres 32 kWh). Pro srovani: Tesla S ma 126.7 Wh/kg (samotne clanky maji 240 Wh/kg) a Tesla 3 ma 159.5 Wh/kg (samotne clanky 247 Wh/kg).

    Nove 4680 clanky maji mit 380 Wh/kg, coz by na uroven baterie vychazelo jako 159.5/247*380=245 Wh/kg, ale bude to jeste lepsi, protoze tyto baterie budou tvorit nosnou cast podlahy vozu, takze se usetri hmotnost jinde. Tohle bude bezne do dvou let, prave na to stavi tovarnu.

    Je docela zajimave se podivat na sestrih z battery day: https://www.youtube.com/watch?v=HK79ioBW8Mg

    Pak je tu jeste ten chemik z Brna s LiS bateriemi:

    https://www.brnan.cz/udalosti/exkluzivne-pro-brnana-tomas-kazda

    pro ktereho uz v Norsku stavi tovarnu (mela by pracovat od roku 2024). On mluvi o specificke energii 3000 Wh/kg (pocitano jen pres aktivni materialy, coz by u te baterie Tesly odpovidalo asi 700 Wh/kg — nezapocitava se do toho hmotnost kovoveho obalu a asi ani elektrod). Takze myslim ze v praxi muzeme cekat neco jako 1500 Wh/kg na urovni clanku a 1000 Wh/kg na urovni cele baterie. Mozna se to zda porad malo ale je to 10* vic nez ma Ioniq a umoznilo by to pouziti ve vrtulovych letadlech s doletem do 500 km — je pozoruhodne, ze let neni o moc energeticky narocnejsi nez jizda. NASA X-57 bude mit spotrebu kolem 290 Wh/km pri rychlosti 280 km/h:

    https://www.youtube.com/watch?v=OVSUUjFc9Mo
    https://en.wikipedia.org/wiki/NASA_X-57_Maxwell

  12. 12. Kamil2  10.11.2020  20:15:30

    To vypadá nadějně. Stačí maličkost. Výroba a recyklace desítek milionů tun materiálu. V procesu složitějším než je rafinace ropy.
    Jistěže lze, a ono to tak dopadá, přesunout do méně vtvinutého světa.
    „Jezdím tady, smrdím jinde.“ Dá se to pěkně zabalit, aby se Gréty radovaly. Ponmoc, rozvíjení technologií, zaměstnanost a vůlbec pozvedávání „třetího světa“. A samozřejmě, že granty, dotace. Tady reklamy na rozrůstající ekologicky čisťounká suburbs, tonoucí v zeleni, s mladými zdravými šťastnými modrobíle oblečenými korzujícími nebo inlajnově bruslícími lidmi se zlatými retrívry…
    Omluvte prosím stárnoucího skeptika s půllitrem Bordeaux v žaludku.

  13. 13. klusacek  10.11.2020  22:02:38

    [12] Tak si to radove spocitejme at mame konkretnejsi predstavu. At jsou ta cisla mensi, tak jen hypoteticky priklad pro CR. Je tu 6 milionu registrovanych aut a rekneme ze je chci vsechny nahradit auty se 75 kWh baterii, protoze se prece nechceme tak casto potkavat na nabijeckach.

    Z meho prispevku vyse se da odovdit ze v Tesle 3 baterie (75 kWh) vazi 480 kg a z ni samotne clanky pak 310 kg. Takze na jedne strane mam 310*6e6 = 1860 milionu kilogramu materialu.

    Z puvodniho clanku http://notebookblog.cz/ostatni/auta/nastup-elektroaut-je-vubec-realny-pozor-dlouhy-clanek beru udaj o prodane rope a benzinu za rok: 5.39e9 litru nafty + 2.09 litru benzinu. To je prevedeno na kg 5.39e6 * 840 + 2.09e6*725 = 6043 milionu kilogramu paliva.

    Asi vsechno neskonci v autech protoze naftou se i nekde topi, takze budu benevolentni a odhadnu ze se spotrebuje 5 milionu tun paliva kazdy rok oproti 2 milionam tun materialu na clanky (z nihz jeste podstatnou cast tvori ocel na jejich obal) a baterie vydrzi v pohode 8 let. Pak by sla do domaciho uloziste energie, ale i kdyby se hned recyklovala, tak je to 5/2*8=16 krat mene materialu. To uz je dost na to aby tolik nezalezelo na tom, ze clanky tvori jiny material nez ropy (ktere je pochopitelne na vstupu rafinerie vic nez benzinu a nafty co se pak proda ale i to jsem benevolentne zanedbal — a i pres to vsechny ty nesnaze s baterkama vychazi lepe).

    Opravdu si pustte ten battery day — tam o recyklaci i vyrobe mluvi — rozhodne nepadlo slovo o tom ze by to chteli prevadet do tretiho sveta kdyz do vyzkumu a vyvoje te technologie nalili tolik penez. To zarizeni bude nekde v pousti v USA a bude pracovat temer automaticky.

  14. 14. Kamil2  15.11.2020  0:37:12

    [13] Aha, tak to co už nebude tak dobře fungovat v autech, budeme mít doma, kde tomu budeme mít přizpůsobenou celou infrastrukturu, jednotnou, a až to přestane fungovat i tam, budeme posílat do USA, kde v automatizované fabrice v poušti zrecyklují, vyrobí nové baterky, které nám prodají… To je vykutálenější než břidlicový plyn. Kdepak, tohle by nevzal ani ten menší medvěd od Kolína.

    Jistěže chápu nevýhodu závislosti na dovozu fosilního paliva. Jenže úplná elektrifikace, vyžadující i příslušnou infrastrukturu je z nynějšího i z výhledu několikaa desítiletí nereálná. A nejen infrastrukturu, ale i změnu stylu života, přizpůsobení se nejen technologickým výhodám, ale i omezením.

    Elektromobilita se rozvíjí v závislosti na technologickém vývoji, který současně ovlivňuje. Více elektrifikace znamená více investic. Pozitivní zpětnou vazbu. Technologický závod. Přirozený vývoj závislý na trhu
    bude pokračovat. Elektromobil si koupím, pokud ještě bude ke koupi, a ne jako služba, až pro mě bude výhodný. Rád bych se toho dožil. Netroufám si aproximovat vývoj, který není lineární. Elektromobilů a nabíjecích možností bude přibývat. Jak kde a jak komu se vyplatí. Vyplatí se při denním provozu v bezpečných hranicích dojezdu. Přesto beru v úvahu i vedle toho další možnost, všestranně využitelný vodík a hybridy na jeho základě. Netroufám si předvídat budoucnost abych s předpovědí nedopadl jako Verne v románu Paříž v jedenadvacátém století. Představy jak svět bude vypadat za sto let. Kdo před třiceti a více lety předvídal raketový vývoj IT, Internet? Baví mě sledovat vývoj a technologie. Má prognóza blízké budoucnosti několika desítek let je hybridní. Bude se jezdit lecčím na lecos. Jestliže elektromobilita se bude rozvíjet pod tlakem zájmu, dobře. Jestliže pod byrokratickým tlakem na základě ovládání vlivových skupin, špatně. A jestliže s dotacemi, pak nejhůř. Tak jako v případě dotací na úsporné světelné zdroje – kdeže jsou například kompaktní zářivky, že, FVE a další.

    Spolehlivý elektromobil s dojezdem několika set kilometrů, s možností rychlého dobití v síti nabíječek po celé trase, s dobíjením doma, a s možností dobití „u každé lampy“, na každém stání parkoviště obchodního centra, za čas nákupu, za cenu, která by se vyplatila v porovnání s cenou a náklady na provoz automobilu, bych rád.

  15. 15. Krtek  15.11.2020  10:18:13

    No zrovna fotovoltaika myslim jede a hlavně v rozumnějšim smyslu. u nás na vsi už jí maji na střeše 3 rodinný domky a já jí plánuju taky.
    A o úsporkách jsme se snad bavili už dřív – trh chtěl něco úspornýho ale tohle byla slepá větev. Až když EU natvrdo zakázala prodej tepelných koulí, rozjelo se to konečně pořádně na LEDky. Jinak by na to vývojáři kašlali a jeli dál ve rtuti nebo řekli že lidem stačí wolfram v bańce.

  16. 16. klusacek  16.11.2020  15:37:14

    [14] ano, nekteri to budou mit doma ke sve slunecni elektrarne, aby mohli svitit i v noci (veskere prizpusobeni zajisti battery management a menic — normalne z toho pujde 230/400V). Vetsinu ale spis zkoupi vetsi firmy, ktere z tech baterii budou stavet energeticka uloziste pro vetsi podniky, kde jimi budou vyhlazovat odber a kompenzovat ucinik aby platily mene za elektrinu.

    To ze uvazujete o tom, ze takova recyklacni tovarna bude jen v USA je jednoznacne moje chyba, zase jsem precenil jakou fantazii lide obvykle disponuji a rozhodne jsem mel zminit, ze i ostatni vyrobny baterii budou recyklovat stare baterie, uz proto, ze ziskat suroviny z recyklace bude levnejsi nez je tezit (zatim se to nevyplati, protoze je malo materialu k recyklaci a spatne by se jim v nem rozpoustely investicni naklady na takove zarizeni).

    K poslednimu odstavci: Takovych elektromobilu uz je cela rada. Pokud nejste zivnostnik, ktery vozi vsechno sve vybaveni po cele CR a denne najede stovky kilometru, tak uz se tato auta vyplati (pokud mate volne penize na pocatecni investici). Ano, nabijeni neni u kazdeho stani v nakupnim centru, ale uz ted se ve vetsine da nabit a jak budou elektroauta pribyvat, budou pribyvat i tyto zasuvky.

  17. 17. Kamil2  6.12.2020  15:31:44

    Pro případ, že by bylo zapotřebí, abych měl základní přehled, probíral nabídku aut na trhu. V poměru cena, kvalita, výkon mi jako přijatelné vycházejí Honda HRV a dost konzervativní (auto pro mě není zábavní podnik s doplňkovou dopravní funkcí)Suzuki S-Cross, to když už 4×4. Důležité jsou základní vlastnosti, které automobil dělají automobilem. Ve všech parametrech, nejen vyšší pasívní bezpečnost, lepší než, (nemusím měnit auto každých dvacet let) Honda Civic 6, 1,5 VTEC, 84 kW. Jako dobře vyšlapané kecky, nechal bych jako „newtimer“. Nevozím ani panel autorádia, samo řízení je pro mě zábavou.

    V tom poměru cena – výkon, nabídka není velká. Nebránil bych se hybridu. Jenže v ceně, kterou jsem ochotný za auto zaplatit, je nanejvýš mild hybrid. Koukal k čemu to je, jenže zjistil, že za příslušný příplatek prakticky k ničemu. Jen že bych zaplatil za to, že výrobce si tím snižuje parametry pro emisní kvótu. Kdyby to mělo výkonnější elektromotor a větší baterku, kolik že by vážila, padesát kilo ve vyměnitelných modulech po deseti? Pod podlahou zavazadlového prostoru, a 4×4 s elektromotory na zadních kolech? To by v praktickém provozu dávalo smysl.

    Praktický příklad. Předevčírem v noci Praha (z vlastní garáže bez nabíjecí struktury, ani k domu asi není potřebně dimenzovaný přívod) – Budějovice, parkování na ulici. Včera Budějovice – Krumlov -Lipno – Šumava a zpět Prachatice – Budějovice. Dnes České Budějovice – Praha. Celkem zhruba 500 km bez možnosti nabíjení, s výjimkou parkoviště u OC Globus, kde jsme se cestou zpět asi na hodinu zastavili. Zbývá palivo na víc než Budějovice – Praha a zpět. Jezdím méně často, zato nejméně tyhle vzdálenosti.

    Jak by jízda vypadala s elektromobilem? Kolik radosti by mi přidal, kolik strostí ubral, kolik starostí přidal, a kolik bych zaplatil a něj a za možnost domácího nabíjení, řekněme plného nabití za osm hodin?

    Kdežto rozumný hybrid s příležitostným pohonem zadních kol by se v zimě hodil. U lesa jsem musel parkovat o kus dál než jindy, jenže ani na nynější namrzlé trošce sněhu bych se ve svahu s předním pohonem neotočil.

    Jaká nabídka bude v příštím roce?


Napsat komentář