Hyundai ix35 – rychlý test levného SUV

Měl jsem na pár dní zapůjčené levné SUV ix35, neboť jsem přemýšlel, zda by to nebyla lepší alternativa k tomu, co mám teď. S nadšením jsem si pak přečetl několik recenzí na českých webech o autech, abych s lítostí zjistil, že jsou dost napsané moc od boku a nic moc se v nich čtenář nedozví. Dokopalo mě to, abych sepsal ty zásadní věci, které by měl vědět každý, než si to auto koupí (zvlášť v tomto případě, kdy ix35 se prodává jak housky na krámě). Všechny zkušenosti jsem posbíral na jednom větším výletě s pěti lidmi a kufrem narvaným až po strop.

(Info: Přemýšlel jsem, jestli to sem hodit. Na druhou stranu, když jsem tu posledně psal něco s autem, mělo to kupodivu docela dobrou odezvu z hlediska čtenosti a evidentně to ve vyhledávači není tak vzadu. Když už se s tím tedy píšu, proč to nehodit rovnou sem na blog.)

Zkusím být maximálně stručný, a tak bych předem upozornil, že se budu věnovat hlavně těch vlastnostem, které mě moc nenadchly. I když tedy něco vyzní negativně, neznamená to, že by šlo o špatné auto. Víc to vysvětlím až v závěru.

Hyundai ix35 láká spoustu lidí. Je to dáno hlavně tím, že jde sehnat hodně levně. V podstatě celkem automaticky se dá sehnat sleva nějakých 90 tisíc proti oficiálním cenám v konfigurátoru, a kdo se snaží, ten se dostane ještě níže. Výsledkem je tedy nové SUV se zárukou a do 450 tisíc. Na to slyší spousta lidí.

Původně mě od auta odrazoval vzhled. Nejde jen o to, že nejsem úplně mega-fanda kategorie SUV. Je to spíš o takových zvláštních tvarech, které ix35 má. V diskuzích jsou na to názory od mega-hnus až po líbivé. Z fotek se mi nikdy nelíbil, protože vypadal jak napůl nafouklý a napůl rozteklý. V reálu to ale tak zlé není (zejména pokud se dobře zvolí barva – hlavně žádný pastelový). Nemůžu říct, že by to byl krasavec třídy, ale vizuálně mi nevadí. Teď, když ho někde vidím, tak už mi ošklivý nepřijde.

Motor

Auto jsem měl půjčené v konfiguraci s 4×4 a dvoulitrovým atmosférickým benzínem GDI. Jde o silnější ze dvou benzínových motorizací a má výkon 166 koní. Nebudu dlouho chodit kolem horké kaše – tento motor bych po aktuální zkušenosti nedoporučil asi nikomu, kdo má rád (a) pořádnou akceleraci, (b) rychlou jízdu po dálnici a (c) nízkou spotřebu. Stačí jedno z toho…

Po zkušenosti s nečekaně živým kombíkem i30 s 1,6l motorem CVVT (88kW), který se rád nechá vytáčet až k omezovači a má tak krátké převody, že lze vždy získat maximum výkonu (jen to chce umět řadit), je zkušenost s 2,0l GDI poměrně negativní. Dá se to pochopit, ix35 váží 1,6 tuny, což už je na atmosferický benzíňák docela dost, pokud nemá pár válců navíc. Z nízkých otáček se motor zvedá neochotně už na trojku a naložené auto v nich téměř není schopné zrychlovat. Na šestku s plně obsazeným autem lze jet maximálně asi 150 km/h. Když jsem jel 145 km/h, bylo možné na šestku zrychlit už jen z kopce.

Pro dynamickou jízdu jej tedy musíte hodně vytáčet, kdy zas bude při zrychlování štvát silný setrvačník, který po vyřazení pouští otáčky dolů strašně pomalu. Když při rozjezdu vytočíte na jedničku 6000 rpm, budete čekat při přeřazení asi tři sekundy, po kterých můžete na dvojku zas pustit spojku, aniž by to výrazně cuklo a požrala to spojka. Buď si tedy musíte dávat při přeřazování pauzy, nebo počítejte, že tím u spojky zrychlíte opotřebení.

Další slabinou je spotřeba. Při celkem klidné jízdě po obchvatu Prahy do 90 km/h jsem měl dle počítače průměrnou spotřebu 9,0 litru. Cesta pár set km po dálnici 145 km/h znamenala asi 10,5 litru v průměru. Nakonec se za několik dní spotřeba ustálila na 9,8 litrech a jsou v tom zahrnuty cesty po dálnicích, rychlostních komunikacích, městech i vesnických cestičkách.

Tento motor je podle mě vhodný jen pro někoho, kdo moc často nejezdí, preferuje spíše kratší trasy, a chce jednodušší agregát, kde je toho méně, co se může pokazit. Pro koho je ovšem 100kW 1,6 litrové GDI, které je jako základní motorizace, to nemám tušení (slyšel jsem, že to prý není o moc horší, ale spotřeba je výrazně nižší, takže ten motor možná v nabídce má smysl).

U auta této velikosti už bych asi po ničem jiném než naftě nekoukal. Mám jen informaci, že ve verzi bez 4×4 je 1,7l CRDi velmi úsporný motor se spotřebou téměř na úrovni větších osobáků, ale nezkoušel jsem.

Jízdní vlastnosti

Na rozdíl od motoru s podvozkem jsem byl spokojený. V zatáčkách se auto chová velmi jistě a na to, jak je vysoké, nemá velké tendence k naklánění. Přitom nemá problém ani s žehlením nerovností a průjezd po hodně špatné lesní cestě z vás nevyklepe duši (zejména tady je mnohem lepší než i30). Na to, že ix35 považuju spíš za městské vozítko, v terénu se chovalo auto překvapivě dobře a to jsme ho moc nešetřili.

Pokud jde o další prvky, elektronický plyn má stejné zpoždění při rozjezdu z volnoběhu jako u i30. Řazení je přesné a na rozdíl od i30 páka cestuje po delších drahách. Nemá to tak sportovní vzezření, ale nedá se to brát negativně.

Hlučnost není ani tolik od motoru jako spíše od podvozku. Při rychlosti 120 km/h se uvnitř dá mluvit ještě o relativně tichém svezení, kde na sebe všichni nemusí pokřikovat. Při 150 km/h už byl hluk poměrně velký. Teda pokud můžu soudit. Prý jsem na hlučnost moc rozežraný a jsou lidé, co jsou unešený z toho, jak mám v i30 ticho i na dálnici, přestože zrovna tam jsou podle mě hlavní rezervy toho auta.

Ergonomie

Ve výbavě Style jsou polokožené příplatkové sedačky. Řidič si může nastavit všechny takové ty základní věci jako výška a poloha sedáku, sklon opěradla a jeho tuhost. Co mě však překvapilo, u spolujezdce chybí nejen nastavení tuhosti opěradla, ale i změna výšky sedáku. Svezení v roli spolujezdce je tedy znatelně horší (mně prostě základní nastavení vůbec nevyhovovalo).

Místa pro kolena je tolik, že lidé s výškou ~190 cm si sednou v pohodě dva za sebou, takže prostorově v pohodě. Tedy samozřejmě maximálně pro čtyři. Pátý člověk si vzadu doprostřed sedne asi jen s velkou nevolí, protože je to pěkně tvrdé svezení na té sklápěcí opěrce pro ruce. Z praktického hlediska „rodinného auta“ by vzadu neuškodilo víc schránek a přihrádek, protože tam není skoro nic.

Kufr je krátký a moc se toho do něj nevejde. V tomhle je klasický kombík za stejné peníze určitě lepší volba. SUV bývá o něčem jiném.

Plastové části na ze zadní strany sedadel se ukázaly při čištění jako velmi praktické.

Za přístrojové desce a středovém panelu by se dalo podle mě zapracovat v určitých detailech. Asi nejvíc prohřešků z hlediska ergonomie nabídne panel klimatizace, který patří k těm dílům, které neprošly faceliftem. Auta od Hyundaie s novějším návrhem už tento problém nemají, ale zde něco nahmatat někde dole u řadící páky, je spíš za trest – vícero malých tlačítek natěsnaných u sebe a změna rychlosti ventilátoru umístěná co nejdál od řidiče.

Ve výbavě Style je mezi hlavními tachometrem a otáčkoměrem větší barevný displej. Ten neumí zobrazovat informace z navigace a slouží pouze pro „hezčí“ zobrazení dat palubního počítače. Tady k ovládání a informacím nemám zásadní výhradu. Má výtka se týká svítivosti displeje, který je mnohem intenzivnější než právě okolní budíky. Jas přístrojové desky lze regulovat (mimochodem pouze pokud auto vyhodnotí, že už je tma a rozsvítí světla; přes den ne), ale pouze jako celek, takže větší svítivost displeje řešit nelze.

Pokud jde o svítivost, navigace má nastavitelný jas odděleně někde v podmenu, a to jen ve třech stupních, které jsou velmi blízko sebe. Displej navigace v noci nepříjemně osvítí celou posádku tak, že byla pro všechny velká úleva, když jsem vsadil pouze na zvuková hlášení a displej vypnul. Naštěstí má Hyundai snadno přístupné dedikované tlačítko na vypnutí displeje skoro ve všech svých autech.

Navigace v autech často nejsou nic extra. Tahle, jak jsem omylem zjistil, běží na Windows CE a v češtině má docela iritující robotický hlasový modul. Během výletu nás párkrát měla chuť poslat ze srázu a jednou chtěla, abychom projeli pěší zónou a následně přejeli řeku přes neexistující most. Nazval bych to prostorem pro optimalizaci.

Aby to nebylo jenom negativní, těší mě vyhřívaný volant a vyhřívané sedačky vpředu i vzadu. Oboje jsme hojně využívali, kdykoli jsme promrzlí vlezli někde v horách do auta. V autě vždy začalo být poměrně komfortně už v krátkém čase navzdory minusovým teplotám.

První spárování telefonu přes BT se tak dlouho nedařilo, až program spadl. Pak už to bylo úplně marné a pomohlo pouze vypnout auto alespoň na minutu, aby se všechny systémy ukončily. Po zapnutí už se zadařilo na první pokus.

Závěrem

Po všem to negativním v minulých odstavcích si stejně neodpustím říct, že to je vlastně docela dobré auto. Proč? Pokud jde o klidnou jízdu, je v něm velmi příjemné svezení, uvnitř to vypadá přiměřeně kvalitně zpracované (až na kufr, který jsem musel zavírat hodně hrubě, aby se zaklapnul) a na pozici řidiče jsem si nemohl stěžovat na komfort. Přitom jde o jednoho z nejlevnějších zástupců této třídy. Až na vzhled, který určitě není po chuti každému, tedy člověk dostane auto, které je levnější než konkurenti, ale nezaostává v žádném zásadním parametru. Většinou se dá za dobré peníze sehnat i se slušnou výbavou, takže to není ten stav, když utratíte půl míče a stejně máte pocit, že v autě chybí i úplně základní funkce.

Pokud už do něj někdo půjde, radši zkuste jiný motor. Benzínový dvoulitr bude nakonec možná nejhorší volba z nabízených agregátů a smysl má snad jen v případě nejnižší pořizovací ceny pro konfigurace 4×4. Při každodenním ježdění si však uspořené peníze rychle vezme zpět.

Komentáře k článku

  1. 1. Warcz  9.1.2015  12:29:52

    Vzhledově není až tak špatný, když bych s tím proletěl to co s Dustrem asi by neměl už plasty :-) Před týdnem jsem dokonce zjistil že Duster má asistent rozjezdu do kopce ( Podrží brzdu na 2 sekundy ), což mě teda u auta za 350K dostalo.

    Co mě osobně u SUV vadí je výhled před kapotu kdy člověk jede trochu naslepo když má překážku blízko před sebou.

  2. 2. swarm  9.1.2015  13:20:49

    [1] U Dacie nemám zkušenosti, ale korejci rvou asistent rozjezdu do kopce skoro do všeho. V i30 jsem na něj taky přišel až s měsíčním zpožděním… to proto, že se aktivuje až při docela velkém náklonu.

  3. 3. Radek Hulán  9.1.2015  20:34:47

    Moje zkušenosti s SUV jsou takové, že je to dobré max pro ženské, co chtějí „lepší výhled z auta“, či si to aspoň myslí, neumí řídit, a jezdí po městě.

    Chlap, co umí řídit, a 99% času tráví na dálnicích a slušných silnicích, ten SUV rozhodně pohrdá. I myslím tím i prémiová SAV jako třeba Volvo XC60. Natož pak obludami jako klasické teréňáky (třeba LandCruiser s kolmým předním sklem a extrémním hlukem ve 140 km/h). Těžiště položené vysoko, jízdní vlastnosti „tančíku“, slabší motory na tu váhu, náchylnost na vítr, vše je prostě oser, oproti sedanu či kombi.

    Ale kdo neměl SUV, tak po něm často touží (jsem zaznamenal). Za mě každopdádně NEBRAT.

  4. 4. swarm  10.1.2015  11:21:39

    [3] No já teda SUV tak trochu beru jako skvělé auto pro tlouštíky a důchodce, protože se do něj dobře nastupuje. Mně se na nich libí vyšší posez a že se v sedačce tolik neleží. V tomhle mám moc rád ježdění v dodávce a nějakou dobu jsem jezdil MPV Peugeot 807, kde mi to taky vyhovovalo. To, že se třeba tady s tím ix35 dalo v terénu zajet do míst, kam bych si to se svým kompaktním kombíkem nikdy nedovolil, byl spíš příjemný bonus.

    Nicméně máš pravdu. Většinou jezdím po dálnicích, tak jsem dal přednost úspornějšímu nižšímu autu, ve kterém si každý den nemusím v kabině vozit spoustu zbytečného vzduchu navíc a které nemá ve vyšších rychlostech na dálnici takový odpor vzduchu. Tam, kde v malém kombínu mám kombinovanou spotřebu 6,5 litru, tam jsem měl s benzínovým SUV 10 litrů na sto. I s tím P807 (2,2 litru turbo-nafta) jsem se obvykle nedostal na nádrž pod 8 litrů. Nemám problém si za pohonné hmoty připlatit, ale pak to buď musí být auto, kde je silný „fun factor“, anebo to využiju na ostřejší jízdu s tím úspornějším.

  5. 5. Tralalák  10.1.2015  12:35:55

    Díky za test.
    Ja úplne šialene už nejaký čas rozmýšlam nad Mahindra XUV500 FWD 4×2 za 16 500,- € (463 023 CZK)
    Ilustračné video: https://www.youtube.com/watch?v=mru38mISUhQ
    (sorry síce videu ani ja nerozumiem, ale auto je pekne vidno s volantom na našej ľavej strane)

    Technické údaje:
    Nafťák Euro 5 2179cm3, 103kW (140PS), P, M5, Diesel, 5 dv., (7-miestne),

    Spotreba vozidla podľa EU (v l/100km):
    kombinovaná: 6.5

    Maximálna rýchlosť (km/hod):
    180

    Čas nábehu na rýchlosť 100 km/hod (s):
    12.5

    Bezpečnost:
    Alarm, Airbag 8X, EBD/EBV, Posilňovač riad., ABS, ESP(VDC), Brzdový asistent(BAS), Natáčacie svetlomety, Senzor tlaku v pneumatikách;

    Komfort:
    Centrál, El. predné a zadné okná, El. zrkadlá, Automatická dvojzónová klíma, Diaľkové ovládanie, Rádio/CD+MP3, Multifunkčný volant, Lakťová opierka, Head-up display, Vonkajší teplomer;

    Ostatné:
    Hliníkové disky, Hmlovky, Imobilizér, Palubný počítač, Strešný nosič, Tempomat, Tónované sklá, Dažďový senzor, Svetelný senzor, Stop&Start systém, Park. senzor zadný;

    Ďalšia výbava:
    FWD, Predné svetlomety s funkciou natáčania do zákrut s LED obrysovými svetlami, Asistent pri rozjazdu do kopca a zjazde z kopca, GPS navigácia s dotykovým displejom a audio podporou;

    V podstate je to väčšie auto ako Hyundai ix35.
    (Dĺžka (mm): 4 585; Šírka (mm): 1 890; Výška (mm): 1 785; Rázvor (mm): 2 700 a hlavne ak nevyužívate 6 a 7 sedadlá (čo nám zatiaľ nehrozí, ale veľmi sporadicky sa môže zísť), tak objem batožinového priestoru je 702 litrov (teda len ako príklad aj vynikajúcu Octavku kombi so 610 litrami tromfne).

    A úprimne sa priznám láka ma aj tá skutočnosť na značke Mahindra, že tak ako „aVIAtik“ roky rokúce fungujem na tretej x86 (x86-64) platforme, tak predsa nebudem jazdiť „tuctovým“ autom :-)
    Ak sa teda v najbližšej dobe rozhodnem pre kúpu, tak Vám to troška po čase zrecenzujem samozrejme aj s negatívami…

  6. 6. tk  10.1.2015  13:55:44

    Jak tak koukam na ta negativa, tak mi to prijde jako koupit si za 12 kkc novy suntoplastak od Aceru misto treba 2 roky stare X220…

  7. 7. Michal  10.1.2015  20:20:17

    [Tralalák] to sem nemusíte vypisovat výbavu z webu výrobce. Osobně si myslím, že je to spam, ale pokud o tom vážně uvažujete v EU, tak good luck se servisem.

  8. 8. Ronoath  10.1.2015  20:21:16

    A stejně je to škoda, že je téma aut vyčerpáno. Líbí se mi tvé testy – mám pocit, že jde o zkušenosti člověka, který auto používal, zatímco na „auto serverech“ mám pocit, že recenzi psal člověk, který kolem vozu chodil a hodnotil, zda tenhle prolis vypadá lépe v té či oné barvě, a jak moc se hodí ke strakaté látce vevnitř.

  9. 9. Tralalák  10.1.2015  22:03:50

    [7] Keby sa to dalo zeditovať tak to kľudne zmažem ak Vám to vadí, kľudne to môže aj swarm zmazať, ja s tým problém nemám.
    Tak ked to tu predavaju v EU tak to aj servisujú to dá logiku.

    Ja hovorím jedno – pokiaľ je auto zmrd od počiatku tak nepomôže sebalepší servis a to aj so servisnou sieťou každých 20km. (to sú skúsenosti známych, žiaľ…)

    Ale viem ako ste to myslel – takže určite aj tento atribút beriem do úvahy, náhodou sa niečo pokazí alebo niekde uviaznem a so slabou servisnou sieťou to zrejme treba odtiahnúť a pod. Zrejme nič príjemné.

  10. 10. Maroš  11.1.2015  11:41:00

    Tiež by som bol rád za viac recenzií o autách. Swarmov názor je rozhodne zaujímavý, rozhodne ide viac do hĺbky ako iný recenzenti na recenzenti na čr/sk weboch

  11. 11. swarm  16.1.2015  21:39:17

    [5] [9] No nevim, jestli by mě lákalo být alternativní i za takovouhle cenu :). Jasně, když je auto špatný, tak sebelepší síť servisů nepomůže. Na druhou stranu návštěvy autorizovaného servisu nejspíš budou znamenat pěkně dlouhé výlety, a pokud se to někde pokazí, nejspíš se nedoplatíš, až budeš platit odtahovku od kilometru. Mně by se do toho teda nechtělo, ale jestli si to koupíš, tak si rád přečtu zkušenosti.

    [8] [10] Ještě si to nechám projít hlavou. S pár výrobci bych se dokázal domluvit i oficiální cestou a na trhu je několik aut, která považuju za velmi zajímavé možnosti vhodné k otestování (většinou v těch cenově dostupnějších třídách). Možná by čas od času nějaký testík na blogu zas tolik nevadil :)

    Jo jo, vím, o čem mluvíte s CZ recenzema aut. Je to hrozná bída. Vzpomínám, že kdysi byla taková bída s testy notebooků a to mě dokopalo k tomu, abych je začal testovat (a jak to dopadlo…). S auty nemám takové ambice a rozhodně mě neláká dělat klasické recenze. Uživatelské zkušenosti směrem k ergonomii však v testech lokálních autorů buď chybí, nebo je smetou nějakou nic neříkající větou.

  12. 12. nevim jak se jmenuju  17.1.2015  12:30:34

    Problémem části „českých“ rezenzí aut je ta, že se většinou jedná o volně a špatně :-) přeložený recenze zahraničních kolegů (AutoTIP), v MAXIMU se zase tlusťoch autem buď projede ňekolik km a pak přidává ve fotošopu fotky svýho obličeje k materiálům prodejce, občas udělá celej článek o „výletu“ do některý z automobilek a doplní svym ksichtíkem fotky z google nebo fotobanky. :) Německý testy ADAC jsou zkorumpovaný a nespolehlivý viz. gooogle. Nejraději si přečtu svet motoru, je českej, to jejich bodový hodnocení je sice laikovi nesrozumitelný, snaží se do něj včlenit conejvíc parametrů, vdycky hodně fotek z interieru, když hodnotí design tak se s nimi prakticky nikdy neshodnu. Každopádně mám dojem, že se snaží být objektivní. Nadržují maximálně škodovkám v domnění, že jsou to český auta, i když výrobcem je německej vw cca 10% akcií má snad katarskej investiční fond. Škodovkám nadržuje většina českejch novinářů, mimo mě jdou články s titulky o nadupaných „zázracích“ se samolepkou RS, odpornym čalouněním, nepohodlnýna sedačkana a výkonem motoru, který končí naúrovni kde bmw a audi začínají s holoverzema. :) Škoda je výbavou a pohodlím o několik generací pozadu, poměr cena kvalita tristní oproti koncernovým značkám. Záruka je ve srovnání s ostatníma značkama taky slabá.

  13. 13. Kamil  21.1.2015  11:36:51

    swarme, obecně chybějí kritické recenze. Nadšených je dost, pak něco koupíš a zjistíš, že sice dobré, ale v něčem opomenutém je dost problém. Vybírám foťák, k několika vybraným jdu hodně do detailů. Problém je, že recenze jsou krátkodobé a nezachytí dlouhodobou zkušenost. Najít ty, které jdou pod povrch, jsou nezaujaté a k tomu projít spoustu diskusních fór, je náročné.
    Díky za povídání o noteboocích, i o autu, i za názory v diskusi.

  14. 14. Surpan  23.1.2015  10:50:57

    Velice zajímavý článek. Když jsem jej četl, jako by jsi psal o mém autě – Chevrolet Trax. Plno věcí je tam podobných, jen má menší kufr a motory jsou jiné.
    Spotřebu jsem u 1,6tky měl zpočátku 8,6 litrů, časem jsem zkoušel optimální jízdu a dařilo se mi jezdit i za 5,7 litrů (což ale nebylo naopak optimální pro mě). Nyní po zajetí (mám najeto cca 19 tis.) mi auto žere 7,3 litrů, což na váhu okolo 1,5 tuny je pěkné, nebo mě to vyhovuje víc, než původních 7,3.
    Dokonce když potkám ix35, mnohdy mi zpočátku přijde, že proti mě jede také Trax, který je ovšem v česku kvůli ukončení prodeje Chevrolet, poněkud vzácným vozem.
    Dokonce mám i stejný problém (už jsem si zvykl a neberu to jako problém) s dveřmi od kufru. Jemné zavření není úplně možné.
    Díky za počtení


Napsat komentář