Prohřešky proti ergonomii 4 – rušivé svítící prvky

Na stejnou úroveň, jako jsem řadil lesklou klávesnici, řadím i prohřešek v podobě implementace spousty nesmyslných diodek po těle notebooku. V posledních letech je u notebooků obrovský boom všemožných svítivých prvků. Hráčské notebooky mají svítící i úplně zbytečné části. Tady se hodí jako příklad Acer Gemstone Blue s modře podsvíceným válcovitým kloubem spojujícím základnu notebooku s víkem. Osvítí to půlku místnosti, nejde to vypnout a je to úplně k ničemu. U multimediálních notebooků také často svítí roztodivné panely na ovládání přehrávače a Windows Media Center (jen Toshiba má možnost podsvícení těchto částí vypnout).

Předpokládal bych, že do business notebooků se tyto móresy tahat nebudou, ale opak je pravdou. Stačí se podívat na poslední generaci HP Compaq notebooků. Původní normální tlačítka se nahradila svítícími symboly s kapacitními senzory. Ty jsou nepřesné (regulace hlasitosti), nemají žádnou hmatovou odezvu a navíc na sebe upozorňují intenzivním svícením. HP se pěkně rozšouplo a nad klávesnicí si vesele září 9 symbolů. Takhle vyzdobené nebývají kolikrát ani multimediální notebooky. Zde jsou všechny ty prvky pro jistotu rozesety po celé šířce notebooku, takže ani není možné je nějak rozumně přelepit. Jakmile si za horších světelných podmínek ztlumíte více displej, začne jejich svícení obtěžovat. V takových případech vždy cítím, že se oči namáhají víc a projevuje se to i nadměrným slzením (každý je na to samozřejmě jinak citlivý). Naopak když diody překryji, cítím v očích úlevu.

Zajímalo by mě, proč výrobci vlastně přinášejí tato nesmyslná „zlepšení“, když původní koncept byl funkčně naprosto bez problému. Jak často je potřeba tyto symboly používat? Jen zřídka. Potom tedy vážně nechápu, proč musí svítit celou dobu. Nakonec jsem u notebooků vlastně nejradši, když se všechny diody nějak nenápadně skryjí třeba na čelní hranu, kde si je zakryji rukou a podívám se na ně, jen když je potřebuji. No a ovládání hlasitosti – to svítit vážně nemusí.

Komentáře k článku

  1. 1. Rakdar  20.11.2008  17:51:50

    Tenhle članek mi mluví z duše, vždy když vidím nějaký podobně „zlepšený“ kousek, jen tiše děkuju za pár diodek na čelní straně.

  2. 2. Damianus  20.11.2008  17:54:30

    Nj a to to cpou uz i do Elitebooku viz 6930P vypada jak vanocni stromecek. Kde je ta stroha profesionalita? To uz i manazeri se budou prezentovat takto? A kdy prijde moda ze i tito lide budou nosit notasy polepene nebo s nastrikem? No kazdopadne hezky clanek :)

  3. 3. shadius  20.11.2008  17:59:06

    mám Asusáka F3Ka ještě se starou šasi a tenhle problém opravdu nemám… zelená decentní pididiodka na hrabání disku a pak nepřiliš svítící světýlka na indikaci BT/Wifi a stavu baterie pod touchpadem…když ve škole vidím ty bíle svítící loga acerů, případně s „wowgrh“ modrými efekty u jejich multimediálních verzí, opravdu nechápu že aceři jsou neprodávanější…ale holt lidi na ty blikátka letí a když zjistí že to spíš otravuje, je už pozdě…jediný kde se mi svítítko líbí je u applů pod jablíčkem :P

  4. 4. Maroš  20.11.2008  18:54:52

    Na hp compaq 6510b som modré diódy(wifi) zadarbil čiernou centrofixou, dosť to pomohlo. Inak je to hnus, úplne by stačili slabo svietiace žlté diódy.

  5. 5. Smety  20.11.2008  18:59:25

    shadius: Mám ten samý notebook, a máš naprostou pravdu, nerušivé zelené LEDky pod touchpadem je asi to nejlepší řešení. Kolega z práce si teď koupil Acera (typ přesně nevím), ta modrá přeplácaná barva je na pěst. Mít ho, asi bych přemýšlel o rozebrání a odstranění Ledek :-)

  6. 6. lukas  20.11.2008  19:17:03

    Na mem starickem FSC V3205 uvazuju po skonceni zaruky, ze odporne vysoce svitive LEDky odpajim a nahradim je cervenyma. Halavne aby svitily mene. Neni nic lepsiho nez notebook v noci za uplne tmy zapnout-modra palba primo do oci.

  7. 7. Martin  20.11.2008  20:25:39

    Do posledního písmene pravda.. kdyby ty svítící prvky svítily jen trochu, aby byl jejich stasv rozpoznatelný ale aby nerušily, tak neřeknu, ale když je to prudké modré světlo tak je to fakt už napřesdržku :| a o to horší, že je to mnohdy na totálně zbytečných místech, jako různé „efektivní“ svítící lišty apod.

  8. 8. skvedo  20.11.2008  21:21:08

    A ta „efektní“ svítící lištička u HP se taky dokáže nepříjemně odrážet v displeji. Celý nepříjemný efekt umocňuje ta agresivní modrá, kdyby to byla jiná barva diody, rušilo by to o trochu míň.

  9. 9. Tomáš Fejfar  20.11.2008  21:59:13

    No, moje Lenovo R400 je sice má pod displayem, ale nijak mi tam nepřekáží. Jsou v příjemné zelené (na kterou je oko méně citlivé než na „cool“ modrou) a jen tak občas bliknou. Přijde mi to lepší, než bylo předtím na N100 – na přední hraně před touchpadem – to jsem kolikrát musel třeba zvednout NB z klína, abych mrknul, jestli nemám vypnutou wifinu. Ale viděl jsem ty modré veletoče na HPčku a to je opravdu moc. Ale nepřejte si vidět „multimediální“ MSI, které mají vpředu modré ledky, které prosvítí 2 vrstvy novin !

  10. 10. Tomáš Fejfar  20.11.2008  22:03:04

    Nemůžu si pomoct ! Martine, ty lišty jsou EFEKTNÍ. Efektivní může být např. proces, výroba, využití financí. Naučte se to už konečně, lidi. Je to jak v tom vtipu. …vy ste nějakej suterén, tak si vypněte ty heligony a vystupte si. A když si nejste jistý cizími termity, tak je nepoužívejte.

  11. 11. Ghull  20.11.2008  22:10:53

    Tak mám taky F3KA a diodky v noci neruší.
    Ale co tak koukám na ČVUT FS, tak tam je to pomalu samý svítí acer, a ovšem některé ty obligátní 18.4″ to jsou panečku kusy, asi na to balí baby :D

  12. 12. vojtab  21.11.2008  0:53:31

    souhlasím, kdysi jsem měl HP 6510b a ovládání wifi/hlasitosti byla tragédie – hlasitost se prostě nastavit nedala, navíc to svítílo jak vánoční stromek. když třeb srovnám HP 510, Dell I6400 a Macbook, tak prakticky všem se tenhle nešvar vyhnul. u Dellu a HP svítí jenom stavové diody (a to ještě málo, navíc zelená není moc agresivní barva), u mého Macbooku jenom jabko (a to ještě nevidím) – v případě že je vypnutý tak poblikává bílá led.

    zato vidět zapnuté MSI, to je panečku zážitek :D

  13. 13. Keff  21.11.2008  5:31:17

    Nuže, hlasujme peněženkami :). Já hlasoval pro Dell D630, bez svítivých singrlátek, ale zato nejpevnější notebook co jsem měl v ruce, s naprosto tichým provozem, matným displejem s velkým rozlišením, dlouhou výdrží, a docking stanicí za pár šupů… jeho nástupce má k plastovým bazmeků bohužel blíž :/.

  14. 14. Adam Coufal  21.11.2008  10:31:54

    Koukám, že se HP docela s těmi kontrolkami rozšouplo. Pro porovnání http://img142.imagevenue.com/img.php?image=59707_SP_A0094_122_1084lo.jpg . Takhle svítily kontrolky předchozí modelové řady.

  15. 15. swarm  21.11.2008  11:03:30

    [3] Maroš: No, vem si, že 6510b má svítící jen tu wifi a ostatní zasvítí, jen když na to šáhneš. Na fotce je 6530b a tam pro jistotu svítěj všechny pořád (asi abys je v noci nepřehlédl). Proti tomu ta jedna ledka s wifi byla přímo zlatá.

    [5] lukas: Taky jsem měl V3205 a velmi rychle jsem došel k tomu, že jsem přelepil ty dvě ledky nad klávesnicí. Ty svýtily tak silně, že mě z nich přímo bolela hlava. Použil jsem nějakou černou lepící pásku a dva proužky to krásně vyřešily. Ty diody na předku jsem nechal, protože jsem na ně při normální pracovní poloze neviděl.

    [8] Tomáš Fejfar: Na mé 14″ R61 je to stejné jako u tebe. Jsou sice přímo pod displejem, ale na zelenou barvu je oko skoro nejcitlivější, takže lze použít i mnohem slabší diody. Nezažil jsem situaci, že by mi tam ty diody vadily.

  16. 16. CeCo  21.11.2008  16:23:42

    Myslim, ze vacsim prehreskom voci ergonomii je pracovat v „horsich svetelnych podmienkach“ nez mat zopar svietiacich diod… (a teraz neobhajujem HP, takyto nazor mam uz velmi dlho). Ale asi tu s tym nazorom velmi neuspejem (mam pocit, ze v nasich koncinach si ludia prisposobuju snad vsetko namiesto toho, aby sa aj oni trosku prisposobili).

  17. 17. galee  21.11.2008  21:29:02

    Když jsem poprvé zkusil videohovor po Skypu na svém Inspironu, bylo to již pozdě večer, displej jsem měl asi na 10% jasu. Skvěle mě překvapilo, když se po incializaci webkamery nad displejem rozsvítilo jasně modré oslnivé světlo. Nevydržel jsem ani 5 sekund, okamžitě jsem letěl pro nějakou samolepku. Teď je dioda přelepená. Když webkamera běží, vidím jen slabě modrý náznak a úplně to stačí…

  18. 18. Jan Zatloukal  22.11.2008  9:07:21

    Ted troska uvolnujiciho offttopicu… Jiří, ten Tvůj popisek k té fotce je kouzelný :)

  19. 19. swarm  23.11.2008  18:00:57

    [16] Heh, netušil jsem, že když není vyplněný popisek obrázku (nedělám nikdy), tak se tam zobrazí po najetí myši název souboru… dám si radši pozor, takových kouzelných popisků tu bude určitě víc :-)

  20. 20. Marek  23.11.2008  21:01:14

    Na mé lifebooku E8020 není ani jedna dioda a jsem za to rád, když už potřebuju zjistit jestli něco jede (ještě jsem nepotřeoboval) tak se můžu kouknout na stav. disp.

  21. 21. MG  28.11.2008  21:25:33

    Trebars HP 2710p ma modre LEDky na lavej dolnej hrane a maju prijemnu svietivost oproti ntb ktory pouziva manzelka – HP Pavilion DV4307cl kde su LEDky v agresivne svietivej modrej farbe navyse sa odrazajucej v glossy LCD. Tym chcem iba povedat ze sa da spravit aj modra LEDka ktora neprekaza. Naopak pri HP 2710p je pouzity na ovladanie hlasitosti dotykovy senzor ktory je absolutne necitlivy. V podstate nepouzitelna cast ntb (jednina vec ktora mi zasadne vadi, ntb je minimalsiticky a teda mu nepouzitelny ovladaci prvok nesvedci).


Napsat komentář