Nebezpečné nástrahy Lenovo servisu

Na trhu bude vždycky někdo nejlevnější, tedy přesněji: s nejvýhodnějším poměrem cena-výkon. Teď je to z mého pohledu Lenovo. Nic ovšem není zadarmo a i zde musíte počítat s jistými nesnázemi. Jinak vás mohou překvapit a možná i stát další peníze. Právě servisní zázemí je jedním z málo viditelných parametrů.

lenovo-zarucni-nalepka

Lenovo stejně jako další výrobci samozřejmě používá marketing k přiohnutí toho, jak je vnímáno veřejností. Není tedy problém narazit na lidi, kteří vám jako argument pro nákup telefonů od Lenova použijí: „vždyť Lenovo koupilo Motorolu, takže tohle je v podstatě Motorola“. Realita? Pro ČR se žádné Motoroly nedováží a zdejší telefony jsou čistě produkce nezávislá na zázemí a lidech z této odkoupené společnosti.

S notebooky je to podobné – lidé jdou a kupují si Lenovo, protože je to vlastně IBM. Není. Pozůstatkem IBM je pouze řada ThinkPad a ostatní řady jsou téměř jako jiná společnost s jiným vývojovým i servisním zázemím. Je to špatně? Rozhodně ne nutně. Sám si příliš sympatií ke značkám nedržím a při nákupu hodně rozhoduje každý jednotlivý notebook. Prakticky každý výrobce je schopný mít v nabídce vedle dobrého notebooku i nějaký hodně špatný, který se přitom liší jen pár písmeny/čísly v názvu. Proto také otázky typu „jsou notebooky ASUS lepší než notebooky Acer“ ponechávám vždy bez reakce.

Dvě firmy v jedné

Jedním z parametrů, který ovšem není závislý na konkrétních noteboocích, ale mnohem více je odrazem celé značky, je právě servis. Lenovo dnes na českém trhu nabízí tolik notebooků jako málokdo. Pozornosti by však nemělo ujít, že pouze ty z řady ThinkPad mají servisní střediska zde v ČR. ThinkPady jako pozůstatek IBM jsou zaměřené na firemní použití po odkupu Lenova přežila původní síť servisních partnerů. Výhoda je jasná – prakticky v každém větším městě najdete nějaký servis, kam můžete notebook odnést a kde ho také opraví. Kromě toho si k ThinkPadům můžete dokoupit další běžné servisní možnosti jako například výjezd technika k zákazníkovi.

Notebooky všech ostatních řad tuto možnost u Lenova nemají. Když odnesete do servisu notebook typu IdeaPad, Flex nebo cokoli, kde je po názvu Lenovo rovnou písmeno a číslo, zcela jistě vám ho tam opravovat nebudou. V lepším případě udělají to, co jste mohli sami – zavolají na bezplatnou linku centrálního servisu a notebook do něj nechají poslat kurýrem.

Pokud byste náhodou chtěli odnést počítač od Lenova (který není ThinkPad) do centrálního servisu sami, zjistíte, že se nikde neuvádí jeho adresa. I kdyby byla – asi by se vám s rozbitým počítačem nechtělo do zahraničí. Kde je teď přesně servis pro tyto produkty už sám netuším. Dlouho byl v Polsku, ale pak se objevily informace, že stejnou práci nyní dělá jiný servis v Německu. Je také možné, že v Německu je pouze část sortimentu (telefony?). Těžko říct a je to vlastně jedno. Jen musíte počítat s tím, že notebook s jistotou bude putovat za hranice a zkušenosti uživatelů na fórech s dobrou opravy jsou vždy alespoň 14 dní.

Co byste ovšem určitě měli vzít v potaz jsou dva problémy, které mohou se servisem Lenova nastat:

Po záruce nemusíme opravit

Když jdete se servisním zázemím tvrdě na cenu, znamená to udělat několik ústupků. Jedním z nich, který mi byl v poslední době několikrát doložen, je zamítání oprav zařízení, kterým už vypršela dvouletá záruční lhůta. Nedávný případ to ovšem ilustruje nejlépe. Šlo o uživatele, který si koupil dotykový notebook, na kterém se po třech letech pokazil touchpad. Zbytek počítače vyhovoval, takže kontaktoval servis, aby mu touchpad opravil. S požadavkem však narazil, protože centrální servis se vyjádřil stylem, že „mimozáruční“ oprava uvedená na webu u něj znamená opravu zařízení, které je stále v záruce, ale závada je zaviněna uživatelem. Zařízením, kterému už záruka doběhla, se servis zabývat nebude. Tím, že v ČR nikdo tyto počítače neopravuje, byl nakonec jedinou možností nákup dílů v zahraničí, protože tady si za opravu jeho peníze nikdo nevezme.

Držet si díly na starší počítače není zrovna levné. Solidní počítače nejlépe poznáte právě podle toho, že se na ně dají sehnat díly i po deseti letech a ovladače jsou ke stažení i po dvaceti. Lenovo vyhodnotilo, že pro většinu cílové skupiny těchto řad je zajímavější vyměnit takovou možnost za nižší cenu.

Podle mě to může být férový obchod, jen je dobré o tom vědět před nákupem.

Záruční nálepky nesloupávat

V našem právním řádě nemá oporu, že by vám servis odmítl uznat záruku čistě na základě toho, že je ze zařízení sloupnuta záruční nálepka. Většina výrobců už naštěstí podobné nálepky na své notebooky nelepí. U pracovních notebooků to bývala vždy spíše kuriozita (ani ThinkPad žádné nemá). U nás se s nimi ovšem můžete setkat u notebooků MSI a Lenovo. V případě MSI jsem se kdysi dotazoval a bylo mi řečeno, že servis by reklamaci takového počítače uznal, pokud při jeho rozebrání nedošlo k jasnému poškození uživatelem.

V případě servisu Lenova byla odpověď jiná. Sloupnutím nálepky se záruky v podstatě vzdáváte. Takovým pěkným příkladem je třeba výměna pomalého pevného disku za SSD. To je něco, co zvládne i průměrně IT gramotný uživatel včetně přenesení systému. V případě IdeaPadu a podobných strojů však musíte odšroubovat i šroubek překrytý zmíněnou záruční nálepkou. V servisu při naprosto nesouvisející chybě vám počítač rovnou pošlou z reklamace zpět s tím, že byl proveden neautorizovaný zásah.

Že jste v právu, je vám při komunikaci se servisem k ničemu a sází se na to, že si to většina lidí nechá líbit. Cesty, jak se bránit sice existují, ale chápu, že ne každému to úsilí stojí za to. Zvláště v případě, když si koupí laciný* notebook.

*) Laciný notebook může být i ten za 30 tisíc, pokud šlo o takový, který byl v dané výkonové třídě ze všech nejlevnější. Hi-end čipy od Intelu a NVIDIE taky něco stojí, ale mechanickou kvalitu, životnost a servisní zázemí nijak neovlivňují.

Závěrem

Je to jako vždy. Všechno má svá pro a proti. Klidně je možné, že patříte mezi ty, kteří do žádného ze svých předchozích notebooků nikdy nelezli, takže vás záruční nálepky nezajímají. Stejně tak jste nikdy po záruce nic opravovat nenechávali, protože to považujete za nevýhodné a berete to vždy jako impulz ke koupi nového zařízení. Pokud to tak máte, vyšlo vám Lenovo vstříc nižší cenou. Pokud to tak ovšem nemáte, měli byste i tyto aspekty zahrnout do parametrů při nákupu.

Komentáře k článku

  1. 1. Matej Pilát  8.7.2017  19:44:18

    Práve servis a reklamácie boli jeden z dôvodov, prečo som prestal s predajom Lenova. Pre zákazníkov to bola „len otrava“, mňa to stálo reálne peniaze a Lenovo sa k veciam nestavalo moc čelom. Síce uznali, že ich servis funguje zle, ale financie z toho neboli

  2. 2. Nox  9.7.2017  8:39:26

    Jeste kdyby byli vyrobci a prodejci tak laskavi, ze by to o servise a nahradnich dilech psali rovnou na krabici nebo do popisku eshopu. Takhle totiz clovek zase kupuje cernou skrinku, kde problem zjisti az ve chvili, kdy nejde resit a penize uz zpatky nedostane.

  3. 3. Jirka  10.7.2017  9:34:37

    Autorizovaný servis Nokia (pár let zpět): záruční oprava Nokia E7. Zavolali mi, že náhradní díl oficiální cestou již nelze získat, takže si mám přijít pro dobropis, k tomu nabídka placené opravy náhradním dílem z jiného zdroje či skladu (!).
    Protože prodejce již neexistoval, chtěl jsem mobil zpět. Perličkou bylo, že jsem na něj dva dny musel čekat, už byl na cestě do věčných lovišť (nebo někam na díly pro placené opravy), sám nevím.

  4. 4. LucniKonik  11.7.2017  3:39:30

    Nedávno jsem pro zákazníky v rámci dobrých vztahů řešil několik záručních oprav Lenovo nonThinkpad strojů a prozatím jsem spokojený, je otázkou, jak to bude v budoucnu :-)

    2 příklady z cca 15ks:
    1. Lenovo B30-50 tuším, kupováno v Alze na IČO (jednoletá záruka), po cca roce a půl začal mrznout, Alza to odmítla jakkoli řešit, položil jsem dotaz technické podpoře Lenova, odpověď č.1 byla „my nerozlišujeme, ač to bylo koupeno s roční zárukou, ve skutečnosti je ale dvouletá, poslal jsem podklady, zabalil notes do krabice s adresou Görlitz, kurýr vyzvedl, cca za 14 dní přivezl, opraveno výměnou desky, dvdčka a baterky, celkem mě to udivilo :-)

    2. desktop, nepamatuju si označení, nenabíhalo, vyměnili zdroj a desku, pc funguje tak, jak má :-)

    co mě ale udivilo nejvíc – pokud se závada netýká disku, nemají problém s tím, aby se stroj poslal BEZ, rovnou jsem to dohodl po telefonu, nebylo potřeba naléhat, stačilo jen informovat, že zákazník potřebuje data, která díky mrtvolnosti zbytku nejde přehrát jinam a sami odsouhlasili, že to můžu poslat bez disku, za to mají u mě velký plus (na rozdíl od HP, kdy je to vždycky boj)

    podobně to bylo se všema zárukama, co jsem řešil, otázkou je, jak to bude v budoucnu, bohužel už i Thinkpady začínají být jak mechanicky, tak elektronicky celkem odpad :-(((

  5. 5. Kamil2  13.7.2017  14:30:29

    Nejlepší servis je který nepotřebuji.
    Jenže co se hodí jednomu, nehodí se jinému.
    Jinak pro firmu, jinak pro běžného použivatele, jinak pro bastlíře.
    Zatím se mi osvědčilo kupovat zánovní za výrazně nižší cenu, s několikaměsíční zárukou, dostatečnou k otestování. Zvlášť když v jednbom případě koupil jako polotovar k úpravě. Tak nějaké nálepky neřeším. Ani nálepky „Windows“. Když jsou předinstalovaná a v recovery od výrobce. Thinkpad má výhodu v relativně dobré dostupnosti náhradních dílů. Navíc, má mezinárodní záruku jak jsem zjistil u toho posledního při online registraci. V tom posledním jsem jen vyměnil klávesnice za českou. Není důvod. 8GB ram, a 240GB SSD překvapivě stačí. Notebook není úložiště. Displej by mohl být barevnější, ale bílou má bílou. Nestojí za to se v tom hrabat. Běhá svižně. Ram může mít až 32GB, otázka co bych tím pro běžné použití prakticky získal, například z části udělat ramdisk.
    Pro mě je důležitá dobrá opravitelnost, upgradovatelnost, dostupnost náhradních dílů. Radši nižší cena než dlouhá záruka.

  6. 6. trevor12  14.7.2017  15:43:13

    za dell NBD u zakaznika se extra plati nebo to byva soucasti kope v podstate jakehokoliv ntbk dell ?

  7. 7. swarm  14.7.2017  22:20:12

    [6] Dlouho to byl základ pro všechny, ale nyní snad existují nějaké levnější modely, kde NBD on-site chybí. Většina DELLovských notebooků jej nicméně stále má v základu.

  8. 8. swarm  14.7.2017  22:21:17

    [4] Vyjmutí disku u vadného notebooku (byť jen za účelem zkopírování dat) jsem kdysi se servisem Lenova řešil a bylo mi sděleno, že vyjmutí disku uživatelem ohrozí záruku a že mi to tedy důrazně nedoporučují.

  9. 9. Kamik2  16.7.2017  16:54:00

    [8] Vyjmutí disku by mělo být běžným uživatelským úkonem. Jestliže je snadno přístupný. Možnost vyjmutí a připojení jako „mrtvé zboží“ považuji za důležitou. Pro testování, klonování, výměnu…

  10. 10. Nox  22.7.2017  8:51:16

    9. Osobne bych to rozsiril na vyjmuti disku, operacni pameti, akumulatoru a vycisteni chlazeni (viz stare F-S).


Napsat komentář