Radit, či neradit?

Denně mi na mail chodí mnoho dotazů s prosbou o radu ohledně notebooků. Svůj mail mám uvedený na těchto stránkách, ale mám hned u něj nápis, že neslouží na dotazy kolem notebooků. Proč mi tedy lidé stále posílají své dotazy?

Jsem z toho nějak zmaten a začínám mít pocit, že ta jedna jednoduchá věta a jedno souvětí (o dvou větách) jsou napsány příliš složitě. Co byste na nich změnili, aby byly účinnější? Kde jsem jen udělal chybu?

Proč mail není tou správnou cestou?

Tohle se netýká jen mailu. To samé platí i pro soukromé zprávy na fórech a (nedej bože) ICQ/Jabberu. Uvědomte si, že tohle všechno dělám ve svém volném čase a nic z toho nemám – to se týká jak blogu, tak i odpovídání na fóru. Kdybych měl reagovat na každý mail, který mi přijde, nebudu za chvíli dělat nic jiného (stačí, že nereaguji ani na ty důležité).

Jenže když zodpovím nějaký dotaz na fóru, nepřečte si ho jen tazatel. Mohou si ho přečíst i další s podobným problémem a většinou si ho přečtou i další pravidelní návštěvníci fóra, kteří jsou pak schopni případné zbloudilce později odkázat na příslušné téma.

Zároveň dotaz na fóru přináší ulehčení v tom, že tazateli může odpovědět i někdo jiný. Většina dotazů není tak zapeklitých a dokáže na ně odpovědět spousta dalších lidí.

Žádat si odpověď jen ode mě je sobecké

Nejsem technická podpora. Mou prací (jakožto redaktora) je pouze psaní recenzí. Nic víc. Už jsem kdysi slyšel i názor, že jsem vlastně člověk „placený“ čtenáři skrze reklamu (přece kdyby to nikdo nečetl, tak nebude reklama vydělávat), a tak jsem přece povinen radit. Podobně smýšlející lidi raději přejdu úplně bez komentáře.

Před psaním dotazu je dobré se zamyslet, zda jsem jediný, kdo je na problém schopen odpovědět. Pokud tomu tak není, tak to plácněte na fórum. Na mailu odpovídám silně podle nálady, a pokud mě náhodou zpráva přijde v době, kdy ta nálada je špatná, tak se s odpovědí nenamáhám. Někdy pak mám náladu dobrou a odpovědět bych mohl, jenže se už mail nenávratně ztratí mezi jinými a nemám potřebu jej zpětně hledat. Na fórum jdu pouze ve chvíli, kdy ta nálada na odpověď je – je to tedy nejen rychlejší, ale i jistější cesta, jak se dobrat odpovědi. Dokonce i v případě, kdy by nikdo jiný nepomohl.

Můj svět se netočí jen kolem notebooků. Podle tohoto blogu to tak sice může vypadat, protože ten je na notebooky zaměřený, ale realita je jiná. Mám spoustu jiných, vlastních problémů, proti kterým jsou trápení s notebooky úplně o ničem. V porovnání s ostatními věcmi mi pak připadá dělání supportu kolem notebooků po večerech vyloženě směšně.

Pokud teď někomu připadám zlý, sobecký, nebo já ani nevím co, tak je mi to líto (ale ne, není). Má ochota vůči naprosto cizím lidem má ale pevně dané hranice a řekl bych, že ochotný jsem víc než dost.

Každý mail není špatný

Za některé maily jsem rád. Někdy to jsou vlastní zkušenosti k  problémům, které jsem sám někde zmínil, a občas se lze ve více lidech dobrat nějakého řešení (případně to pak poslat dál k výrobci). Občas mi také přijdou různé trefné postřehy. Tento typ korespondence mě jednoznačně těší a má pro mě přínos.

Komentáře k článku

  1. 1. danaketh  18.4.2009  2:39:13

    Taky často nereaguju na maily. Z nějakého důvodu lidé trpí představou, že když mi pošlou mail, jsem povinen na něj reagovat. Především když dotyčný člověk není schopen dát mailu nějakou rozumnou formu a z čtení se tak snadno transformuje v dešifrování.

    Takže buď maily ignorovat nebo svůj mail nikde moc nešířit :)

  2. 2. MartensPh  18.4.2009  8:46:10

    Tohle rozhodování, zda po mailu odpovídat nebo ne, je ještě jednoduché. Nikdy jsem toho pisatele (obvykle) neviděl, takže to rozhodnutí je podle mne a pro mne snažší.
    Daleko horší je, že uživatelé často nechtějí uznat (a platit) počítačový servis přímo u jejich stroje. Přeci jen sedím u počítače a za to mají platit? Takže odmítat takovéhle uživatele je težké, protože mají pocit, že jim musím pomoci, už jen proto, že se známe.

  3. 3. Scotty  18.4.2009  10:05:04

    Napadlo mě, že bys tam mohl přihodit přímo odkaz na to fórum, kde se mohou zeptat a vyzvat je k tomu… (případně přidat odkaz na tento článek)

  4. 4. starenka  18.4.2009  11:35:25

    Ano, jsi zlej! Uplne te chapu. Ja uz jsem dospel do stadia, ze se bojim zapnout Jabber/ICQ, protoze po me porad nekdo neco chce (je pravda, ze zname s Windows uz jsem dostatecne zmasiroval a davaji mi pokoj, ale porad je tu jeste pocetna skupina lidi, co chteji poradit s JS,PHP,Pythonem,SQL a i s tim Linuxem. Nekdy me to bavi odpovidat, ale vetsinou mam na praci i jiny veci, nez – jak pises – delat nekomu technickou podporu. Lidicky, nejsme stroje a taky nejsme nadavajici frontend k http://www.google.com. Diky za pochopeni.

  5. 5. Damianus  18.4.2009  12:01:02

    Swarme nejde mi notebook. Prosím co mám dělat??? :D

    Chapu, že takto to vypada, ale už to musí být opravdu závažné když na toto téma vyšel článke :D

  6. 6. Tyfa  18.4.2009  15:13:57

    Možná když začneš na tyto maily odepisovat:

    Shoříš v pekle…

    že Ti přestanou psát :))

  7. 7. Warcz  18.4.2009  15:17:23

    Přesně vím co myslíš… Dělám tech. podporu svému okolí a rodině a už tak toho mam plné zuby… při představě, že bych radil neznámým lidem když oni potřebují ( ne když na to mam já náladu ) bych z toho byl taky otrávený…

  8. 8. Tomáš Fejfar  18.4.2009  18:10:21

    Jestli používáš Gmail, tak v Labs je fikaná ficurka na automatické odpovědi. Takže pak tyhle maily můžeš jedním klikem odkázat do příslušných míst (i.e. „Zeptejte se na fóru _url_“). Lidé se budou ptát dál. Taky mě furt někde spamuje, protože často odpovídám na fóru o Zend Frameworku :) a typicky je to nějaká lamka, co si právě přečetla knížku „Začínáme s PHP“ :(

  9. 9. Martin  18.4.2009  18:20:10

    Zlej? Ne.. obdivuju Tvoji trpělivost, já bych asi na tvém místě byl už asi slušný misantrop :)

    Když někdo neumí číst nebo se zeptat googlu, tak je to jen jeho problém :|

    Každopádně ohledně řešení cizích problémů… můžu z vlastní zkušenosti říct, že hodně jde o jaký jde problém. Pokud je to něco neznámého a zajímavého a cítím z toho možnost získání nových poznatků a zkušeností, tak to i řeším rád, ale když mi někdo z „kamarádů“ napíše „nejdou mi na notebook nainstalovat Win XP, nemůže to najít disk, nenainstaluješ mi to?“, tak to bych vraždil!

  10. 10. peter  18.4.2009  20:55:46

    Neradit, radsej bloguj pikosky a postrehy zo sveta notebookov pre nas vsetkych :).

  11. 11. Smety  18.4.2009  21:01:24

    Zkus si zadat do mailu filtr na slova: pomoc, pls help, potřebuju… s následným přesměrováním mailů do věčných lovišť :-)

  12. 12. mobilcarl  18.4.2009  21:30:11

    TO Smety: To je ale neprakticeké. Pak přijde na mail faktura. Prosím zaplaťe X Kč do určitého data, mail se smaže a co pak?

  13. 13. Smety  18.4.2009  22:21:18

    to mobilcarl: Asi by měl člověk mít víc mejlů: osobní (pro různá fora, diskuze a pod.) a služební/firemní (pro tyto věci).

  14. 14. Damianus  18.4.2009  22:30:13

    Tak na to už jsem přišel dávno. Můj osobní ma jen pár lidi a pak je tu pracovní a ten už je na fóra atd… Respektive mam na to vyhrazene 3 maily. 1. lehce seriozni 2. fora atd.. 3. registrace pro cekany spam/viry atd..

  15. 15. Warcz  19.4.2009  12:24:33

    Swarm: Bratr mi přinesl notebook od nějaký holky, že ho potřebuje opravit. Doufám, že se s nim za tu ochotu aspoň vyspala.

    :-))))) Ty fakt perlíš :-)

  16. 16. Michal  21.4.2009  14:51:37

    Jo, jakmile jsem jí ho přivezl na kolej, tak se hned svlékla- ty Slovenky jsou jinde… Díky brácho (problém tam sice zůstal a chyba je asi v základní desce, ale našel jsem způsob jak to hardwarově obejít)

  17. 17. Libor Kutálek  11.12.2009  1:33:02

    Dobrý den,
    zvažuji koupi notebooku a po dlouhém přemýšlení jsem se rozhodl, že to bude značka IBM. Jsem student, takže cenová relace je pro mě docela omezená. Stojím před rozhodnutím – zda koupit za „pár kaček“ repasovaný IBM řady T4x nebo si připlatit a někde na aukru nebo na inzerát pořídit IBM T60/T61. Když bych kupoval IBM T4x, tak bych bral modely nejlépe s 14″ displeyem a větším rozlišením (ne 1024×768), T43p s 15″ displeyem mi přijde už trošku „velká“, ale neměl jsem ji v ruce…V tom případě by mi moc nevadilo velikost RAM ani HDD, protože z mého porouchaného ASUS A6000 mám 2GB DDR a 100GB HDD 7200ot./min, které bych do případné T4x napasoval. Když bych kupoval T60/T61, cena je o 40-50% vyšší, ale tím dostanu i procesor C2D, DDR2, SATA HDD a někdy i záruku. Je mi naprosto jasný výkonový rozdíl mezi těmito NB, ale jsem ve finanční tísni a tak zvažuji, co je ještě výhodné koupit, protože nejsem tak bohatý, abych si kupovat levné věci. Zajímají mě praktické zkušenosti – např. jak je na tom displey T4x x T60/61 – který z nich má lepší podsvícení/pozorovací úhly/barvu, dále pak provozní teploty, rozdíl ve zpracování šasi apod.
    Proto bych se chtěl zeptat, když už bych koupil ten či onen model, na který bych se měl raději zaměřit ->sdílená/dedikovaná grafika, kde popřípadě nakoupit, zda lze rozšířit i záruku na T4x (na http://www.stilcomp.cz/inshop/ mají položku prodloužení záruční doby na 24měsíců…) Chápu vaši vytíženost a jiné starosti, ale konstruktivní kritika a raálný pohled na věc by mi v hledání a rozhodování velmi pomohla.
    S pozdravem Libor Kutálek


Napsat komentář