To tenkrát na hudebním táboře…

Pro někoho je možná tábor způsob, jak se dostat od vší té techniky, nejlépe někam do lesa, kde je klid a pohoda.  Na našem táboře něco takového nehrozí. Psal jsem o tom už loni a občas se ještě zmiňuju – s centrumdeti.cz děláme (mimo jiné) hudební-tábor.cz, což je taková veselá akce pro mladé hudebníky, kde si vyzkouší hraní v kapele, nahrávání, koncertování a tak vůbec. Možná to tak nevypadá, ale za tím vším se skrývá spousta techniky. Vyhrabal jsem fotky z mobilu a udělal malý fotoreport.

Auta s velkými kufry prý chtějí jen Češi. Říká se to, ale asi je to blbost, neboť ty naše škodovky potkávám všude po Evropě do všech směrů. Sám auta s velkými kufry nemám rád, ale shodou náhod jsem kdysi jedno koupil, a tak se teď toho dalo využít. Šest reprobeden, sedm notebooků, klávesy, syntezátor a kopa další věcí – všechno se tam vlezlo (bez sklápění sedaček se tam vejde celá souprava bicích).

Sešli jsme se den předem, abychom uvedli technické zázemí do funkčního stavu. Ač se to nezdá, ty půllitry byly plné malinovky. Museli jsme přestěhovat nábytek, rozběhat síť, připravit síťové disky a připojit pár tiskáren.

České zastoupení ASUSu nám zapůjčilo několik notebooků pro potřeby filmového a z části i hudebního zaměření. Postupně jsme je začali v chodbičce vybavovat zkušebními verzemi potřebných střihových programů.

A tady už to filmový tábor rozjíždí. Vzhledem k výbavě dětí se erární mutlimediální notebooky hodily od začátku až do konce a jely téměř neustále.

A tady už je jedna ze zkušeben „hudebňáku“. Kuba Hübner nám přijel udělat pěvecký workshop.

Na stole leží 18,5“ notebook ASUS NX90, který jsem zabral pro hudebňák. Stroj je to sice obludných rozměrů, ale pracuje se na něm nezvykle dobře. Na 18,5“ je totiž 1920×1080 docela pohodlné rozlišení, touchpad vedle klávesnice je také super vychytávka (kvůli zápěstí), reproduktory po stranách displeje hrají po kalibraci ekvalizérem pěkně a chladí se to tiše. Co víc si přát? Snad jen výdrž baterie delší než dvě hodiny a méně chaotickou klávesnici.

Vždy si s sebou vozím své retro klávesy AKAI. Sice už je vozím spíš pro sebe, ale občas se sejde moc kapel, kde jsou klávesy potřeba, a někdo nemá vlastní, takže je výjimečně propůjčím. Chlapec se do lavice nedívá jen tak pro nic za nic…

Je tam totiž „nedílná“ součást – FM syntezátor Yamaha TX81Z z 80. let. Má poměrně schopnou čtyřoperátorovou syntézu, a přestože má jen šest navigačních tlačítek, můžete přímo v něm tvořit vlastní nástroje. Jen to není moc pohodlné.

Vedle semikolíkového konektoru pro ukládání a nahrávání z magnetofonové pásky je naštěstí možné se zařízením komunikovat pomocí MIDI. Původní a nejlepší program je bohužel pouze pro počítače ATARI, ale na internetu jsou nějaké alternativy s pěkným grafickým rozhraním. Jedním tlačítkem lze rychle nahrát celou sadu (32) vlastních nástrojů.

Hudební olympiáda, na které prostě nemůže chybět hod LP diskem.

Jednou z disciplín bylo vymyslet rychle text a za 5 minut nazkoušet „oplodňovák“ (= milostný song na čtyři předem definované akordy).

Vícestopé nahrávání jedné z písniček.

Pokreslená tabule (frekvenční spektrum, kompresor, reverb) při mém workshopu k nahrávání a práci se zvukem orientovaný na Cubase 6.5. Technické přemýšlení se na mém výkladu asi podepsalo, ale s pomocí obrázků a názorných ukázek se mi podařilo skoro všechno vysvětlit.

Při masteringu nahrávky v Cubase je rozlišení full-HD spíše takové rozumné minimum.

No a tady už je poslední den s koncertem. Přišlo dost lidí a byla to legrace.

Než se mi podařilo článek odeslat, uběhl už další turnus tábora a právě teď probíhá třetí (poslední). Tak tedy ještě tři fotky z minulého:

Hustokrutý basák Honza přijel udělat workshop. Po skončení pro vedoucí ukázal pár specialitek jako lascivní podklady do pornáčů na bezpražcovou basu.

Druhý koncert. Tentokrát v kulturáku. Lidí bylo méně, protože ve vedlejší vesnici zrovna hrála nějaká velká kapela. Jejich chyba ke konci se to pořádně rozjelo.

Poslední fotka. Tady jsme my při zvučení a svícení na balkóně.

To je vše. Není tu mnoho času na psaní zápisků. Navíc s pohybem v úplně jiném prostředí mi do hlavy nejdou žádná zajímavá témata, která by se týkala techniky. Pokud někdo vyloženě prahne po nových článcích, mohu jen ujistit, že 1.9. se vracím domů a blog se zase rozjede.

Komentáře k článku

  1. 1. Michal  26.8.2012  15:21:37

    Yamaha TX81Z – už před šesti lety to byl oříšek sehnat, když jsem kupoval tenhle kus, dnes to bude asi ještě horší :D

  2. 2. noone  30.8.2012  10:45:49

    Ah.. zlate casy DX7 (ta vsak mala 6 operatorov) a FM syntezy, ktorej bola plna muzika 80. rokov! Hoci programovat FM dokazalo iba velmi malo ludi (preto aj v hitoch boli skoro vsade tovarne zvuky z DX7).

    Akai – uz davno som nevidel nieco od nich, naposledy legendarne samplery, ktore definovali standard pre vymenu samplov :-)

    Cubase – ked si spominam na prvu verziu na Atari ST v 1990 na hires mono monitore, ako som mal k nemu pripojeny Korg T3 a Roland D50..

  3. 3. Honza  3.9.2012  17:48:13

    Takovej tábor by se mi taky líbil :)


Napsat komentář