Pozor na vadné ThinkPady E420/E520 a servis Lenova

Čas od času se nějakému výrobci podaří udělat chybu v návrhu notebooku, která vede k vyšší poruchovosti. Stát se to může a od toho je tu pak servis. Co ovšem dělat v případě, že vám pouze vymění vadnou komponentu za jinou vadnou, u které se ještě vada pouze neprojevila?

Záruka je to jediné, co určuje životnost notebooku při koupi. Můžete si koupit sebelepší a sebedražší notebook, ale nikdo vám nezaručí, že zrovna váš kus neumře den po záruce. Děje se to pořád a každý týden se mi ozve někdo, kdo se pozastavuje nad skvělým načasováním (z mé zkušenosti jsou největší držáky stroje pod 9-10 tisíc a pak až stroje na 25 tisíc korun).

Před pár týdny jsem řešil další mrtvý ThinkPad Edge E520 a ze zvědavosti jsem začal zjišťovat, o jakou chybu vlastně jde. U ThinkPadů Edge E420 a E520 totiž nezvykle často dochází k situaci, kdy notebook vypnete a on už se neprobudí. Nereaguje na žádné tlačítko a je tak mrtvý, že se na něm nerozsvítí ani dioda u napájecího konektoru, která signalizuje připojení do elektrické sítě.

Lenovo se k chybě nepostavilo čelem a spíše dělá, že žádný problém neexistuje. Vyjádření nejblíže oficiálnímu zdroji bylo na fórech Lenova od nějakého zaměstnance, který řekl, že jde o vadné EEPROM čipy a že vyměněné desky v servisu už touto chybou netrpí. Jde o starší informaci zmiňující, že šlo o problém pouze u některých kusů vyrobených v roce 2011.

A realita?

Realita je mnohem horší. Servis vám sice v záruce základní desku bez řečí vymění, ale zkušenosti uživatelů ukazují, že jde o stejně vadnou desku (i u těch, kterým byla měněna letos), takže se objevují lidé, kteří každých pár měsíců reklamují. Těm, kteří měli štěstí, se závada projevila třikrát během záruky a oni si mohli vzít své peníze zpět (a utratit je u spolehlivější konkurence). Jenže pak je tu také dost těch, kteří stihli reklamovat třeba dvakrát a třetí závada se projevila až po záruce.

V tomto případě je to velmi smutné u notebooků, které se dřív chlubily svou kvalitou. Nejde o samotnou závadu, ale o totální neschopnost a neochotu výrobce problém řešit. Jako zákazník bych se cítil podveden.

Na fórech bohužel není žádné všespásné řešení, ani návod na opravu pro zručné elektrotechniky. Pár lidí se díky fóru Lenova a jednomu ochotnému zaměstnanci (nick Mark_Lenovo) dočkalo výměny zdarma i pozáručně, ale pravděpodobně jde opět o výměnu za vadnou desku. Nikdo přesně neví, kdy deska umře a ani se neví, čím by tato doba mohla být ovlivněna. Někde se projeví třeba po dvou letech provozu (můj případ, odvážel jsem do servisu den před koncem záruky), někde během pár měsíců.

U nás by mělo být možné reklamovat vyměněnou desku do šesti měsíců od poslední její reklamace, i když už notebooku záruka doběhla.

Další čtení

Závěrem

Je možné, že zrovna u vašeho ThinkPadu E420/E520 se závada neprojeví až do jeho morálního zastarání, či mechanické destrukce. Nic to ovšem nemění na faktu, že jde o jeden z poruchovějších strojů. Vyměněná deska zde navíc není zárukou, že se závada již nebude opakovat, a tak bude pro některé nejlepší, když se stroje včas zbaví.

Důležitější sdělení v celém problému je specifický přístup Lenova, které si pravděpodobně spočítalo, že bude lepší stále měnit původní desky, než jakkoli řešit nové revize. Dá se říct, že to je jedna z těch stinných stránek agresivní strategie primárně zaměřené na zvyšování podílu na trhu. Společnosti, která podobné případy nedokáže řešit ke spokojenosti zákazníka, mám problém věřit. Nezbývá než doufat, že šlo o ojedinělý případ a že u dalších ThinkPadů se něco podobného nebude opakovat.

Nabízí se otázka, co tedy koupit, když chci co nejvyšší spolehlivost. Na to je těžké dát jasnou odpověď, protože vždy rozhoduje v první řadě konkrétní notebook a až pak značka (resp. její servis). Obecně mám ovšem nejlepší zkušenosti s Fujitsu a jejich LifeBooky. Vyšší modely se vyrábí v Japonsku (včetně montáže), nižší modely zas v Německu. Všechny vyrobené notebooky jsou kusově kompletně testovány (což je mezi výrobci výjimka) a podíl reklamací je zde snad nejmenší ze všech. Ani tam však nemáte žádnou jistotu, pokud svůj notebook nevybavíte dobrou zárukou.

Každý, kdo má notebook na práci, by měl za záruku připlatit a měl by si ji prodloužit na dobu, po kterou stroj chce používat. Je to jediný způsob, jak se zbavit starostí. Alespoň za předpokladu, že nemáte jako já doma několik notebooků a v případě havárie jednoho můžete do 15 minut pokračovat na jiném.

Komentáře k článku

  1. 1. ThinkPro  1.7.2013  12:45:33

    Zial, za ThinkPro.sk len potvrdzujem situaciu

  2. 2. Puppy  1.7.2013  13:14:03

    Opet vynikajici kvalita, to uz je pomalu stejny problem jak s T4x. To ze se to tyka i X220 me teda moc nepotesilo :-/ Mam sice kus vyrobeny az 2012/03 ale i tak. Zvlaste kdyz tam v diskusi nekdo pise, ze v CR cekal na novou desku v servisu 28 dni.

  3. 3. Python.P  1.7.2013  13:57:37

    Trofnu si tvrdit že vím taky o jednom podobném případě s X220 a to ten člověk měl koupenou NBD záruku…

  4. 4. Jirka  1.7.2013  14:11:26

    Výrobce již dávno prodloužil na problémovou sérii možnost výměny základní desky zdarma. Je ale možné, že ne každý servis o tom ví. Zkušenost v servisu ale máme takovou, že znovu se stejnou závadou se nám tyhle stroje nevracely.

  5. 5. Jirka  1.7.2013  14:11:47

    Něco podobného se stávalo u Asusů A6KM Q072 s chipsetem SIS, desky odcházely jedna po druhé.

  6. 6. LuFi  1.7.2013  15:46:25

    To snad není pravda, já si teda umím vybrat! U asusu A6KM byl problém způsoben odlepováním GPU nVidia z desky kvůli špatnému chlazení, týkalo se to i modelu A6Tc a možná i dalších. Při výběru dalšího notebooku jsem měl jako hlavní prioritu ticho a pak aby v daném modelu neodcházely desky (výměna vyjde dráž než nový NB) a já si vyberu E520… Ten přístup zatloukat, zatloukat, … mi připomíná vadnou sérii nvidia GPU 8000M, tam to byl ale mnohem větší průšvih.
    PS: Na obrázku je thinkpad E530/E430, protože E520/E420 má ten stříbrný lem přes celou šířku víka.

  7. 7. Python.P  1.7.2013  16:27:24

    G84m a zatloukat ? pokud vím tak se k tomu postavili celkem čelem a měnili vadné desky s GPU i po záruce, minimálně Dell to tak měl, kdesi jsem to nedávno zahlídl…

  8. 8. r4in  1.7.2013  16:47:39

    To je ovšem nemilé, jelikož E520/E420 byly (jsou) velmi populární modely. Sám jsem je několika lidem doporučil, když potřebovali něco do 15k (na druhou stranu jsem to vyvracel těm, kteří chtěli brát vyšší konfigurace za 25k). IMO jediné řešení je fakt dokupovat záruku.

  9. 9. r4in  2.7.2013  12:57:42

    Ještě dotaz: „pětkové“ modely s AMD tímto problémem netrpí?

  10. 10. htcjirka  2.7.2013  21:56:59

    Toshiba u rady Qosmio G30 meni desku i po 7 letech,chybne pajene Nvida chipy,sam mam osobni zkusenost,kde i po 7 letech me byla deska vymenena zdarma(dozvedel jsem o tom ze zahranicnich for),jelikoz se jednalo o vadu z vyroby,tady kloubok hluboko dolu.To jsem jeste u zadneho vyrobce nezazil.Nyni mam v praci dve T430 tak jsem zvedavy co me ceka..standardni zaruku 3 roky radsi necham prodlouzit.

  11. 11. Gulášek  3.7.2013  7:18:18

    Problém není na straně Lenova, ale na straně soudruhů v Bruselu a jejich ekologických kamarádů. Ti totiž z důvodu ekologie zakázali bezcínové pájení a bezolovnaté prvky, proto spoje nedrží a je nutné celou desku vyměnit… a chyba se opravuje. Holt tam jsou sice ekologičtější materiály, ale odpadovost se zvýšila o desítky procent. Klidně zkuste konkurenci, ale narazíte na stejný problém. Vivat EU.

  12. 12. Zivan  3.7.2013  7:44:58

    Pekne, T61 s potencionalne vadnou nVidii jsme vymenil za X220 s integrovanou grafikou a pred mesicem a pul mi skoncila dvouleta NBD :)

    S X220 jsem mel taky zajimavou prihodu. Rano zapnu, vetrak na plno a zadny software nedetekoval teploty. Vypnuti, restarty, nic nepomahalo. Nakonec jsem udelal reflash BIOSu a bylo po problemu.

  13. 13. swarm  3.7.2013  12:36:48

    [4] Máš k tomu nějaké oficiální vyjádření (případně i na jak dlouho se prodlužuje). Hledal jsem u lenova na webu a nic jsem nenašel. Předpokládám, že člověk, který se o to dostatečně nezajímá, nebude tušit, že je něco podobného možné. V tomto případě NVIDIA byla tehdy se svým problémem mnohem transparentnější.

    [8] Ano, Edge je dobrý low-end za 15t, ale nad 20t ho taky nedoporučuju.

    [9] Bohužel nemám tušení. Můžeš zkusit hledat podobné thready jako ty odkazované.

    [11] Tento konkrétní případ má příčinu nejspíš jinde. Problém se vždy projevuje identicky a mělo by jít o jednu konkrétní součástku. Pokud vím, hlavní problémy byly na začátku při přechodu na bezolovnatý proces. Nejsem jeho zastánce, ale zde bude chyba hlavně v lenovu. Nakonec, když Fujitsu, které se vyrábí v centru EU, dokáže dělat stroje, kde na tisíc prodaných kusů jsou pouze jednotky vraceček (opakované závady, odstoupení od smlouvy), asi se to dá udělat i s bezolovnatým pájením.

  14. 14. Puppy  3.7.2013  13:48:53

    [11] Vliv bezolovnateho procesu se neprojevi tak brzo, typicky v dobe moralni zivotnosti dnesnich notebooku (cca tri roky). Ovsem uz se asi nedockame toho, ze by nejaky vyrobek spotrebni elektroniky vydrzel 22 let. Takovy mam, samozrejme je dnes k nicemu, ale stale funguje :-)

  15. 15. MCA  4.7.2013  15:43:50

    [3] + Swarm … ja doufam, ze to toho naseho „skarede cerneho“ tykat nebude. Zeptam se ale, jestli nemas informace o zavadach v kombinaci IPS – webcam – HSPA+ Ericsson P5521gw – Intel 6205n 2×2 AGN, protoze draha polovicka opet hlasi, ze se nemuze pripojit (prov. Bell), Bylo by to uz po druhe, co je problem s pripojenim a signalem.
    X220 2310M – 2x4GB RAM – IPS 720pCam – 160GB Intel – WWAN HSAP+ P5521gw – Intel 6205n 2×2 AGN – 3cell – FP – 2y On-Site NBD + ADP

    Pajeni bych se nebal, maximalne odflaknuteho pajeni, aneb setrime tri zrnka ryze. Co jsem vycetl se chyba tyka ciste svabu, coz s ohledem na nedavnou milost byla chyba napr.: SandForce 2281, kdy cela 1st gen. SF2281 byla vadna napric celym spektrem vyrobcu. Nejvice medialne to schytalo OCZ s Vertex3 i kdyz na tom nebyl nikdo lepe.

  16. 16. Puppy  4.7.2013  16:12:39

    [15] Ze by http://notebookblog.cz/technika/navody/reseni-problemu-s-3g-modemem-ericsson-f5521gw/ ? ;-)

  17. 17. MCA  4.7.2013  17:00:23

    Kez by tomu tak bylo. Nerikam, ze Bell connection manager HSPA+ – vynuti upg. driveru, je nejaky zazrak, ktery to vyresi, ale ja mluvim o ulozeni anten, ktere se naposledy musely vymenit – mechanicke zavade. Nemohu to vyvratit nebyl jsem u toho, ale v protokolu stoji vymena a usazeni anten. Rozebirat to nebudu a pravdepodne nebudu ani u dnesni u opravy. Strucne to znamena, ze prestane primarne wifi, ktera je u nas dostupna temer vsude. HSPA+ chapej jako doplnek k dostupne wifi. Linkovany problem znam, vim o nem, ale na to se neptam. Opakuji, ja mluvim o ulozeni anten, pokud notebook musi odolavat cestovani v detskem kocaru apod.

  18. 18. Puppy  4.7.2013  17:37:23

    [17] Neni mi jasne co se u tech anten muze mechanicky rozbit, je to kus dratu zakonceny kovovou casti ve viku displeje. To uz spis ze pri natrasani se v kocarku odpadnou spatne nasazene konektory anten u tech wireless modulu. To cele mechanicke pripojeni moc duveryhodne nepusobi.

  19. 19. swarm  4.7.2013  20:11:52

    MCA: S tím ti neporadim. Nemám zkušenost s tím, že by někdy mohly začít zlobit antény (u jakéhokoli notebooku). Pokud nevypadne kablík z konektoru karty, tak se tam snad nemůže vůbec nic stát.

    Navíc to, co je uvedeno v protokolu, ještě moc neznamená. On servis kolikrát neví a zkouší různé postupy. Mně byly kvůli nefunkční Wifi ochotni měnit modul a pak i desku, aby to nakonec vyřešila nová verze Access Connection (a nejvíc pomohlo AC smazat úplně).

  20. 20. MCA  4.7.2013  21:21:18

    Popravde ja se tomu venoval jen okrajove, to jest kontrola zapojeni na modul a flashka s tucnakem, kde mam natahazene vyzkouse moduly. SW vyloucen a dal to resit nebudu. Cela ta sranda stala skoro 14 stovek, tak at si s tim poradi oni. Jen mi zkratka prislo divne, ze uz je to podruhe a presne to same. To znam, ale kdyz uz toho clovek neni, tak je protokol jediny zachytny bod na ceste odhaleni pouzitych zarikavadel a poctu obetovanych kurat.

    Zkratka treba odflaknuty navrh vedeni u kloubu apod. Ze se neco rozbije neresim, ale nerad to posloucham. Dik

  21. 21. šťavnatý maso  5.7.2013  9:03:44

    (z mé zkušenosti jsou největší držáky stroje pod 9-10 tisíc a pak až stroje na_(d)_ 25 tisíc korun).

    Já až si teď budu kupovat nový notebook, tak jedinně se zárukou 2+2(3). Nemáte někdo zkušenost s prodloužením záruky přímo od CZC, Mironet,či Alza? Vychází to levněji než od výrobce. p.s. nepotřebuji NBD

  22. 22. Puppy  5.7.2013  11:34:16

    [21] To prodlouzeni zaruky od eshopu neni nic jineho, nez takove pojisteni ceny pripadne pozarucni opravy. Muze se stat, ze vyrobce uz nebude mit po skonceni skutecne zaruky nahradni dily.

  23. 23. Skarjuu  7.7.2013  20:19:32

    Bral jsem začátkem minulého roku tři e520 s i3 a v rozmezí týdnu se toto projevilo u všech. Na firmě mám i e530 s i3, e420 s i5, e520 s i5 a nově zkouším e535 s AMD. Krom těch tří (byly ze stejné série) jsou všechny ostatní držáky.

  24. 24. Lukas  11.9.2013  22:17:12

    No ja mohu potvrdit po roce a 4 mesicich se nam ve firme taky 520 umrtvila, oprava by stala cca 12 tisic, tak jsem se na to vykaslal…

  25. 25. lafy  12.2.2014  18:59:46

    [6] Já měl zase neskutečné štěstí, že se grafika nvida 8400M GS funguje bez problémů (tedy až na to blbě vymyšlené chlazení kvůli „tepelným gumičkám“ vložených mezi heatpipe a čipem u GPU a chipsetu)

  26. 26. roman  7.3.2014  0:46:51

    to já můžu za sebe říct že jsem v listopadu křičel na podpoře lenova jak na lesy, že chci vyměnit desku v e520 pozáručně zdarma…..a klaplo to…..:-) a to jsem ten not dostal na náhradní díly zdarma….

  27. 27. To je fuk  23.11.2015  11:05:39

    E520 som vlastnil, prvy krat prestal startovat, po vymene MB a prevzati zo servisu nesiel ethernet + nejaky thermal sense error, po dalsej navsteve, siel bez problemov az raz nenastartoval. Doniesol som do servisu, prevzali a ked som volal co a ako tak vraj servisakovi normalne siel a vsetko bolo ok. Nastastie nic extra nepytali. Len som uz ponal podozrenie ze nieco nieje s kostolnym poriadkom. Nakoniec som ho este dva krat vyreklamoval na zhasinajucu kontrolku napajania a dostal som peniaze spat.


Napsat komentář